מטוס בואינג אל על מטוס בואינג אל על
צילום: יחצ

לשם קבלת הסיוע: אל על תצמצם הצי ב-17 מטוסים ותפטר עוד 1500 עובדים?

אחרי 1,900 עובדים שפוטרו במחצית השנה הראשונה, נשקלים פיטורים של 1,500 נוספים, לצד סגירת חברת הבת סאן דור שממילא הפסיקה לטוס בשבת, צמצום טיסות המטען ועוד. האוצר התנה את ההלוואה בסך 50 מ' ד' בצעדי התייעלות מסוג זה
איתי פת-יה | (17)

בהמשך לדרישות משרד האוצר כדי שיסכים להעניק סיוע נוסף בהיקף 50 מיליון דולר, ב אל על 2.32% דנים בין היתר בהפסקת החכירה ומכירה של 17 ממטוסי הצי ובפיטורים של 1,500 עובדים נוספים, בהמשך ל-1,900 שכבר פוטרו השנה. קבלת הסיוע מותנית לא רק  בהזרמת סך דומה מצד הבעלים קני רוזנברג אלא גם בהתייעלות שתהיה חייבת חברת התעופה לקדם.

נוכח הפחתת היקף הפעילות, באוצר דרשו מאל על להקטין את הצי ובכך להפחית את החובות בסך 2 מיליארד דולר הרובצים עליה לנושיה, מחכירי המטוסים וכן הבנקים. מנכ״ל האוצר רם בלינקוב ביקש לקבל לוח מפורט על מועד הפרעונות לנושים אלה. נוסף על כך הוצגה דרישה לא רק להפסקת חכירה, כי אם גם למכירת מטוסים בבעלות אל על מתוך הצי. פחות מטוסים פירושו גם פחות נוסעים ופחות הכנסות - אך באוצר צופים כי הדבר נחוץ שכן הצי של החברה גדול מדי ביחס לצפי הפעילות.

עוד מדברים באל על על סגירה סופית של חברת הבת סאן דור, זו שהפעילה בעברה טיסות בשבתות, מה שאל על עצמה כחברת התעופה הלאומית של ישראל, שמשרתת גם קהלים מסורתיים, דתיים וחרדים אינה יכולה להרשות לעצמה מחשש לאובדן הכנסות. בין כה וכה, תחת הבעלים החדשים והדתיים משפחת רוזנברג, פעילות הטיסות בשבת הופסקה. בצד אלה נשקל גם צמצום גדול של פעילות המטען.

במסגרת מתווה הסיוע קיבלה כבר אל על 210 מיליון דולר מהמדינה, בין השאר בדמות הקמת התשלום על כרטיסי טיסה לאנשי אבטחה במגזר הציבורי. סיוע זה הותנה בין השאר בעוד הנפקת הון מצד אל על, אך האחרונה לא עמדה בסיכום שכן בתזמון הנוכחי לשיטתה, הגיוס יכול להיות מבוצע לפי שער נמוך למניה שהיה מדלל את בעלי המניות - ובעלי השליטה - יותר מדי.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    גד 23/09/2021 13:58
    הגב לתגובה זו
    ההבדל בין אלוהים לטייסי אל על הוא שאלוהים לא חושב את עצמו טייס אל על
  • 16.
    יעקב 22/09/2021 04:14
    הגב לתגובה זו
    אין לאל על שום סיכוי לשרוד, אם ההוצאות שלהם גבוהות ב 30 אחוז מחברות אחרות. לסגור, לסגור ואם החרדים רוצים חברת תעופה שיקימו להם על חשבונם, ולא על חשבוני.
  • 15.
    תמים 21/09/2021 23:11
    הגב לתגובה זו
    מנהלים גנבים ומושחתים וחברי וועד מושחתים וגנבים הרסו את אל על.
  • 14.
    יהודה 21/09/2021 22:21
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לפטר ולסגור
  • 13.
    יהווית 21/09/2021 17:58
    הגב לתגובה זו
    שתעסיק צוותים זרים
  • 12.
    טעות ענקית.צריך לחכור מטוסי מטען-תחום נדרש כעת 21/09/2021 16:06
    הגב לתגובה זו
    טעות ענקית.צריך לחכור מטוסי מטען-תחום נדרש כעת
  • 11.
    זה מה שקורה כשמפסיקים לטוס בשבת (ל"ת)
    יוגי 21/09/2021 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כואב הלב שכספי המיסים הולכים לחברה המושחתת הזאת (ל"ת)
    אנונימי 21/09/2021 12:16
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בוריס 21/09/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה שנותנים לחברים כמו בורוביץ מתנה, וועדת חקירה עכשיו, מחברה לאומית שהיתה לדגל בכל העולם לאבדון. אתם מבינים כמה התעשרו בדרך? ואלו לא עובדי החברה, אלה הטייקונים שנתנו להם מתנות. עוד 2000 משפחות נפגעות במיידית, ביזיון של התנהלות. עדיף לסגור הכל.
  • 8.
    יש ר אלי 20/09/2021 21:25
    הגב לתגובה זו
    חברה פרטית צריכה להתמודד עם הפסדיה ולא להיתמך ע"י משלם המיסים שלא משתתף בחגיגה בימים טובים יותר.
  • 7.
    What about the owners contributing some money of their (ל"ת)
    The public defender 20/09/2021 21:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בדיחה עצובה שלא טסה בשבת, בדיחה (ל"ת)
    איציק 20/09/2021 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נוסע מתמיד 20/09/2021 18:14
    הגב לתגובה זו
    מצבת ההכנסות של אל על אחרי דרישות האוצר פירושה 0. לא מבין למה הבעלים והאוצר יזרימו "כסף מת" לחברה דועכת?
  • 4.
    YL 20/09/2021 17:51
    הגב לתגובה זו
    אם מתנת החג לא היתה ברמה זו היתה סיבה ל אי המראת מטוס כנראה נשארו שרידים של אותה תקופה ו לאחר כבוד חובה לשחרר אותם אחרת גורל אל על נחרץ
  • 3.
    הגיע הזמן להפסיק לתמוך בחברה, לאפשר תחרות חופשית (ל"ת)
    דן 20/09/2021 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ניר 20/09/2021 14:53
    הגב לתגובה זו
    המטען בעולם - מגדילות ציים. אם מחזירים את רוב המטוסים החדשים (ה 787) נשארים עם צי מיושן ובעייתי שגם יקר משמעותית לתחזוקה. מי לעזאזל קובע שם את הדברים ?
  • 1.
    מהלב הכואב יש להפסיק ומיד לתמוך בבעלים ומיד להפסיק 20/09/2021 14:34
    הגב לתגובה זו
    מהלב הכואב יש להפסיק ומיד לתמוך בבעלים ומיד להפסיק לרכוש כרטיסים ולגרום לחברה ולבעלים קריסה ולהקים חברה של המדינה בלי שחיתות עם לב ודגל ????????????
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).