כמה יפסידו השנה יצרניות הרכב, במיליארדי דולרים?
הנה כמה מספרים מעניינים על השפעת המחסור בשבבים על תעשיית הרכב הגלובלית: לפי חברת המחקר גלובלדאטה, שעוקבת אחר המשבר מראשיתו בדצמבר 2020, יצרניות הרכב הגדולות ייצרו בין 2.86 ל-3.75 מיליון רכבים פחות השנה בשל המשבר, כשסך הנזקים לחברות מתחילת השנה עד לשבוע הראשון בספטמבר נאמדים בעד 112 מיליארד דולר. ב-KPMG ההערכות הן מעט יותר שמרניות והם מעריכים כי הפסדי יצרני הרכבים יסתכמו ב-110 מיליארד דולר השנה. נתון מעניין – ומדכא – נוסף מגיע מבריטניה, שם ייצור הרכבים בחסות המשבר והברקזיט, הורידה את הייצור ביולי האחרון לרמה הנמוכה ביותר מאז 1956 (!!), כשיצרני הרכבים הבריטיים ייצרו רק 53.4 אלף רכבים במדינה, שמהווים ירידה של כמעט 38% ביחס ליולי אשתקד.
בתערוכת הרכבים של מינכן שהסתיימה אמש, מנכ"ל דיימלר (DDAIF) אולה קלניוס אמר כי הוא מפחד שהמשבר בתעשייה יימשך אל תוך 2023. כרגע, לאחר שחשבו שהמשבר ישכך מעט, נראה שלאחרונה הוא רק מתגבר, כשטויוטה הודיעה לאחרונה כי היא עוצרת 40% מהייצור שלה ובכך הצטרפה גם אל פורד (F), ג'נרל מוטורס (GM) ופולקסווגן (VWAGY) ביצרניות הגדולות שנאלצו לסגור מפעלים ופסי ייצור ברחבי העולם.
בצד החיובי, המצב מוביל לכך שיש התקרבות בין חברות הטכנולוגיה לחברות הרכב. יש לכך גם סיבה טובה. בכל רכב כיום יש פי 8 שבבים ממה שהיו לפני 2 עשורים. הם אמנם לא השבבים הכי מתקדמים בשוק, ההיפך הוא הנכון, אבל היכן שיש ביקושים ימצאו מישהו שבסופו של דבר יספק את הסחורה.
לפי חברת המחקר גרטנר, הביקושים בתעשיית הרכב רק צפויים לגדול, כשעד סוף העשור תעשיית השבבים לרכבים תעמוד על שווי גלובלי של 115 מיליארד דולר שהם 11% מכלל תעשיית השבבים העולמית.
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע שעבר, מנכ"ל אינטל (INTC) פט גלסינגר, אמר במינכן כי החברה תתמוך בתעשיית הרכב באמצעות המפעל הגדול ביותר שלה מחוץ לארה"ב, אבל לא נתן לוח זמנים מפורט. מטרת אינטל היא להתמודד עם יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSM (TSMC). גלסינגר מאמין שההוצאות של חברות הרכב על שבבים יגיעו לכדי 20% מעלות החלקים ברכבי פרימיום עד 2030, לעומת 4% בלבד ב-2019. "הרכבים הופכים למחשבים עם גלגלים ותעשיית הרכב צריכה אותנו ואנחנו צריכים אתכם", אמר גלסינגר.
בכל מקרה, אחרי שבמשך עשרות שנים המודל העיקרי של חברות הרכב היה להגביר את המכירות כדי לייצר רווחים גבוהים יותר, לאט לאט יש שינוי גישה שדוחף חברות עם מוצרי פרימיום, כמו דיימלר שמייצרת את מרצדס וב.מ.וו (BMWYY) מנצלות את המחסור להתמקד בהעלאת מחירים ומכירתם של יותר רכבי פרימיום, בשל העובדה שהלקוחות שלהם מוכנים לשלם יותר בתקופה הנוכחית בה המחירים לא מפסיקים לעלות.
- 4.לא לגעת בנסדק יצלול 35 אחוז (ל"ת)רונן 13/09/2021 20:23הגב לתגובה זו
- 3.השווקים גמרו פוטים (ל"ת)רונן 13/09/2021 20:23הגב לתגובה זו
- 2.דובון 13/09/2021 15:57הגב לתגובה זוטסלה! נכון ארז?
- 1.רפי 13/09/2021 14:07הגב לתגובה זורמז להכנס לחברות שבבים?רמז לברוח מחברות הרכב?מה מטרת הכתבה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
