יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

לקראת הנפקה: למה השווי של ריוויאן קפץ ב-30 מיליארד דולר בחצי שנה?

החברה שבהתחלה כיוונה למיזוג עם ספאק, הודיעה כי החליטה ללכת לקראת נובמבר על הנפקה רגילה לפי שווי של 80 מיליארד דולר. השווי של ריוויאן עתיד להיות גבוה מזה של פורד – שהשקיעה בה – מבלי שריוויאן מסרה עדיין רכב אחד

ארז ליבנה |
נושאים בכתבה רכב חשמלי

הרי לכם חידה: איך באמצע משבר שבבים עולמי, שבו מרבית ענקיות הרכב סוגרות מפעלים ופסי ייצור, חברת רכבי יוקרה חשמליים, שעוד לא מסרה ולו רכב אחד, מכוונת להנפקה לפי שווי של 80 מיליארד דולר, אחרי שרק בפברואר האחרון כיוונה למחיר של 50 מיליארד דולר?

 

זה בדיוק מה שקורה עם חברת ריביאן (RIVIAN), שהגישה בסוף השבוע מסמכים לרשות ני"ע האמריקאית, ה-SEC, לקראת הנפקה ראשונית, שצפויה לצאת לפועל לקראת חג ההודיה בסוף נובמבר.

 

החברה, שעובדת על ההנפקה עם גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS (GS), ג'יי.פי מורגן JP MORGAN (JPM) ומורגן סטנלי MORGAN STANLEY (MS), קיבלה מימון מאמזון AMAZON (AMZN), טי. רואו פרייס T. ROWE PRICE GROUP (TROW), בלקרוק BLACKROCK INC (BLK) וגם מפורד FORD MOTOR CO (F). מה שמצחיק הוא, שלמרות שלחברה יש הזמנות לאלפי רכבים – השווי שלה יהיה גבוה בלמעלה מ-50% משווי השוק של פורד, שעומד על 53 מיליארד דולר.

 

עד כה גייסה החברה למעלה מ-5 מיליארד דולר, כשאמזון השקיעה בחברה 700 מיליון דולר ואף הזמינה ממנה 100,000 רכבים עד 2030 – כש-10,000 אמורים להיות מסופקים עד סוף 2022. פורד השקיעה בה 500 מיליון ו-TROW השקיעה בה לא פחות מ-3.8 מיליארד.

 

בחודש הבא, לאחר לא מעט דחיות בשל בעיות בשרשרת הייצור, ריביאן צפויה למסור את הרכבים הראשונים שלה – כשהחברה עדיין ממתינה לאישורים רגולטוריים אחרונים – ובנוסף, ריביאן צריכה גם להגביר את הבנייה של תחנות טעינה עבור רכביה.

 

כרגע יש לחברה 2 מודלים. ה-R1T ו-הR1S, שמחירם 67.5 ו-70 אלף דולר בהתאמה – כשל-2 הרכבים יש מרחק נסיעה של למעלה מ-600 ק"מ לטעינה.

 

אם אכן החברה תנפיק לפי שווי של 80 מיליארד, זה יהפוך אותה לאחת ההנפקות הגדולות של השנה. השווי שלה יהיה במתאם ליתר החברות החדשות בשוק הרכבים החשמליים, אבל עדיין גבוה. קחו לדוגמה את NIO, שברבעון הקודם מסרה כמעט 20 אלף רכבים. שווי השוק שלה נכון להיום הוא "רק" 62 מיליארד דולר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.