לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע הנעילה המעורבת של שבוע המסחר החולף. על רקע השיפור בנתוני התעסוקה, האנליסטים מתמקדים בניסיון להעריך את הצעדים הבאים של הבנק הפדרלי, ובראשם האפשרות של העלאת ריבית לפני 2023.
הנאום של סגן יו"ר הפד' - מזרז את היציאה מהמדיניות המרחיבה
בנאום שנשא בשבוע שעבר סגן נשיא הבנק הפדרלי ריצ'ארד קלרידה נאמר שאם ההתפתחויות בשוק העבודה ובאינפלציה יהיו בהתאם לתחזיות, כבר בסוף 2022 יתקיימו התנאים להעלאת ריבית. להערכת אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "קשה לדעת מה יהיה בסוף 2022, אך לפחות בסוף 2021 המציאות עומדת ככל הנראה להכות ובגדול את מרבית תחזיות הפד'".
ראשית, בחודש יוני העלה הפד' את תחזית הצמיחה ל-2021 מ-6.5% ל-7%. כדי שהמשק יצמח ב-7% בכל שנת 2021 הוא בסה"כ צריך לצמוח בשיעור של 2.7% בלבד ברבעונים השלישי והרביעי. לפחות לפי GDPNow שמחושב על ידי הפד' הצמיחה ברבעון השלישי צפויה לעמוד על 6%, כך שבסיכוי מאוד גבוה הצמיחה השנתית תהיה גבוהה משמעותית מתחזית הפד'.
שנית, לפי הירידה בשיעור האבטלה מ-5.9% ל-5.4% בחודש יולי ושאר הנתונים המצוינים בשוק העבודה, סביר מאוד שהאבטלה בסוף השנה תרד מתחת לרמה של 4.5% אותה צופה הפד'.
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלישת, הפד' צופה שהאינפלציה (PCE Core) תגיע בסוף השנה ל-3.0%. נציין ששלושת המדדים האחרונים היו גבוהים בשיעור של בין 0.3%-0.4% מהממוצע בחודשים אלו בשנים 2015-19.אפילו אם כל המדדים עד סוף השנה יהיו רק זהים לממוצע בשנים 2015-19 קצב האינפלציה PCE Core יגיע ל-3.1%, מעל תחזית הפד'. אולם, אם כל אחד מהמדדים יהיה גבוה רק ב-0.1% מהממוצע ההיסטורי, האינפלציה בסוף השנה תהיה כבר 3.7%.
מקור: Bloomberg ומיטב דש
בכך, ניתן להעריך שהמציאות תגרום לפד' להמשיך ולהקדים את הלו"ז הצפוי של היציאה מהמדיניות המרחיבה, כפי שעשה בחודשים האחרונים. לכן, מעריכים במיטב דש, כי "בסוף השנה התחזיות להעלאת הריבית בארה"ב יוקדמו ל-2022 והפסקת הרכישות תהיה מזורזת יותר ממה שצופים כעת. התפתחות זו משקפת בעיקר סיכון לאג"ח, אך גם שוק המניות, אם ההפתעות יהיו יותר בצד של עלייה באינפלציה מאשר בירידה באבטלה".
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הבנקים המרכזיים ממשיכים להזרים כספים והמשקיעים מחייכים
ביום שישי פורסם דוח תעסוקה חיובי בארה"ב, ושוקי המניות המשיכו לעלות היות וזו אינדיקציה להתאוששות של הכלכלה האמריקנית. אך להערכת כלכני בנק הפועלים גם אם הדוח היה מפתיע לשלילה, המניות היו כנראה עולות באותה מידה, אם לא יותר. זאת מכיוון שפירושה דבר הוא שעליות הריבית יידחו.
לדבריהם, "יש גורם שלישי שדוחף את השווקים קדימה, וזה לא קשור לצמיחה, או לקורונה, אלא לבנקים המרכזיים. הזרמות הכסף הן הקטליזטור לעליות המחירים בשוקי ההון ובנדל"ן, ושאלת מיליון הדולר היא עד מתי, יוכלו הבנקים המרכזיים להמשיך להזרים כסף ולשמור על ריבית אפסית".
"חלק מחברי הפד, כמו קלרידה לדוגמה, חושבים שצמצום הרכישות יכול להתחיל כבר בקרוב, אך גם הוא סבור שנורמליזציה של הריבית תחל רק ב- 2023. הפד רוכש 40 מיליארד דולר בחודש של איגרות חוב מגובות משכנתאות, בזמן שמחירי הנדל"ן קופצים ב- 17% בשנה, דבר שמעיד על בנק מרכזי שמוכן ליטול סיכונים בטווח הארוך, ובינתיים נהנים מזה המשקיעים בשווקים".
רמת ההכנסה והצריכה בארה"ב נותרה גבוהה
בהמשך לכך, על רקע הירידה בשיעור האבטלה בארה"ב, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, סבורים, כי "עוד חודש-חודשיים של נתוני תעסוקה חיוביים והפד כבר יתחיל לקבוע מועד לצמצום רכישות האג"ח וגם יתחילו מחשבות על העלאת ריבית (לפני 2023), בפרט עם נתוני האינפלציה ימשיכו להפתיע כלפי מעלה".
במהלך החודש החולף, שיעור האבטלה ירד ל- 5.4% מ- 5.9% כאשר שיעור ההשתתפות עלה ל- 61.7% מ- 61.6%. שיעור ההשתתפות עדיין נמוך ב- 1.6% יחסית לערב משבר הקורונה. משקי בית רבים עדיין מהססים לגבי חזרה לשוק העבודה. לאור זאת בלידר צופים כי "לקראת ספטמבר, עם החזרה ללימודים, וביטול הטבות התעסוקה של הממשל בכול המדינות בארה"ב, נראה המשך גידול מהיר גם במספר מחפשי עבודה וגם במספר המועסקים".
עונת הדוחות נמשכת עם מבול של חברות ישראליות
יום שני - TYSON FOODS INC INOVIO BIOMEDICAL CORP AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC
יום שלישי - UNITY BANCORP MCAFEE CORP COINBASE GLOBAL
יום רביעי - EBAY וויקס WENDY'S/ARBY'S GROUP INC
יום חמישי - AIRBNB, INC GEVO INC BAIDU.COMWALT DISNEY
- 1.בארי 08/08/2021 18:59הגב לתגובה זוהכל כבר מגולם פי עשר... ברגע שהראשונים יתחילו לברוח, יהיה תיקון מאסיבי לדעתי
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
