נהג מונית אובר
צילום: PEXELS
דוחות

אובר מכה את תחזיות הרווח אבל מפספסת ב-EBITDA; המניה נופלת באפטר

לאחר דוחות מאכזבים של הרבעון הראשון, החברה הכתה את הצפי בשורה התחתונה עם רווח של 0.58 דולר למנייה ובשורת ההזמנות; אך הפסד EBITDA מתואם של 509 מיליון דולר, מתחת לצפי המוקדם, גורם למשקיעים לנטוש
איתן גרסטנפלד |

חברת שיתוף הנסיעות UBER TECHNOLOGIES הכתה את צפי האנליסטים הן בהיקף ההזמנות והן בשורת הרווח אך הציגה הפסד EBITDA מתואם של 509 מיליון דולר, נמוך מתחזיות האנליסטים להפסד של 324.5 מיליון דולר.

את הרבעון השני של 2021 סיימה החברה עם הזמנות ברוטו בהיקף של 21.9 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים להזמנות בהיקף של 20.93 מיליארד דולר. מתוכן 8.6 מיליארד דולר הזמנות התניידות, מעל הצפי להזמנות ש8.3 מיליארד דולר. הזמנות המשלוחים הסתכמו בכ-12.9 מיליארד דולר לעומת 12.35 מיליארד דולר בתחזיות האנליסטים.

בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח מתואם של 0.58 דולר למנייה מעל צפי האנליסטים לרווח מתואם של 0.52 דולר למנייה.

אובר השקיעה רבות בעסקי ההובלה והמשלוחים שלה, והוציאה בחודש יולי 2.25 מיליארד דולר על חברת הלוגיסטיקה טרנספליין, והרחיבה את שירותי המשלוח שלה ל-1,200 חנויות. עם זאת, תחום ההתניידות, הלחם והחמאה של אובר עלול להיקלע לצרות נוספות אם  התפשטות ווריאנט הדלתא של נגיף הקורונה שעשוי לגרום למשתמשים לשוב ולהיזהר מנסיעות.

המתחרה המרכזית של אובר, Lyft, פרסמה ביום שלישי את תוצאותיה, בהן הציגה שיפו בשירות שיתוף הנסיעות שלה והכתה את ציפיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה ודיווחה גם על רווח EBITDA מתואם לרבעון.

ברבעון הקודם החברה הציגה דוחות מאכזבים, ההכנסות הסתכמו בכ-2.9 מיליארד דולר, ירידה של 10.7% בהשוואה לרמה של 3.25 מיליארד דולר ברבעון המקביל אליו. האנליסטים ציפו להכנסות של 3.27 מיליארד דולר ברבעון – כלומר שמירה על ההכנסות בערך באותה הרמה, לא לירידה שכזו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.