שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

האג"ח הסיני בוער: הדירוג של אוורגרנד הורד לזבל והשוק בסכנה

סוכנות פיץ' הורידה את דירוג האשראי של חברת הנדל"ן השנייה בגודלה בסין ל-CCC, מה שאומר כי קיים חשש שהחברה תגיע לחדלות פירעון. לפי בנק אוף אמריקה 15% מהאג"ח של חברות הנדל"ן נמצא במצוקה
ארז ליבנה | (4)
נושאים בכתבה אג"ח זבל סין

צרות בצרורות. חברת אוורגרנד (3333.HK), השנייה בגודלה בסין בענף הנדל"ן מקבלת כרטיס אדום מחברות הדירוג. אחרי שהחברה נקלעה לקשיי נזילות קשים, עקב חוב של 19 מיליארד דולר. היא מקבלת הפחתת דירוג מפיץ' ומסר ברור - חשש אמיתי שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה.

אוורגרנד הסינית היא יזמית הנדל"ן הממונפת ביותר בעולם והמשמעות היא שיש לה הרבה בעלי חוב - אם הם לא יקבלו את הכסף עלולה להתפתח תופעת דומינו מסוכנת. על כל פנים, פיץ' הורידה את דירוג האשראי של החברה מ-B ל-CCC וזה בהמשך להפחתת דירוג של S&P מ-B+ ל-B-. המניה ירדה מתחילת השנה בכ-59%, מרמה של קצת יותר מ-14 דולר הונג קונגי ל-5.8 ה"ק  - שווי שוק של 9.8 מיליארד.

 

הסיבה להפחתת הדירוג - אוורגרנד לא הצליחה לשלם חובות לחברת הכרייה הובאיי, שבתמורה תבעה אותה ב-62 מיליון דולר, בטענה להפרת חוזה. חברה נוספת, סקשו פיינט (603737) דיווחה בחודש שעבר על כך שאוורגרנד חייבת לה 51 מיליון יואן (7.9 מיליון דולר). לחברת הבת הגדולה ביותר של אוורגרנד יש חובות מצטברים של 32 מיליארד דולר. אלה הולידו חששות כי החברה לקראת הקפאת נכסים.

 

הבעיה היא לא רק באוורגרנד, חברות הנדל"ן הסיניות נמנות על המסוכנות ביותר באסיה והן נחשבות למנפיקות גדולות של אג"ח זבל – שמגיע עם ריבית גבוהה במיוחד, בשל הסיכון הגבוה שכרוך בעובדה שהן עלולות לפשוט רגל. לפי מידע של מכון רפיניטיב, בשנה שעברה החברות מהסקטור הזה הנפיקו אג"ח זבל בלמעלה מ-43 מיליארד דולר, פי 2 מכמות אג"ח הזבל שהונפקו ב-2018.

 

לטענת ניראג' סת' ראש מחלקת אשראי אסיה בבלאקרוק (BLK), בעוד כל השוק מתרגש מהרגולציות נגד חברות ההייטק והחיונך בסין, עקב הסכנה האמיתית היא בסקטור הנדל"ן. "ההייטק הוא חלק קטן משוק האשראי באסיה, אבל הנדל"ן הוא שוק מפתח", אמר לתקשורת בארה"ב והוסיף כי "אנחנו נמצאים באמצע תיקון, אז צריך לנהוג בזהירות, במיוחד בזמן הקיץ כשהנזילות נמוכה, אז תצפו לעוד רעשים בקרוב".

 

לפי בנק אוף אמריקה (BAC) שוק האשראי בסין נחשב לסיכון המשמעותי על הכלכלה העולמית, מאחר ושוק האג"ח הסיני הוא השוק השני בהיקפו בדולרים לשוק בארה"ב, עם היקף מצרפי של 425 מיליארד דולר, מתוכם 103 מיליארד בתשואות גבוהות.  "כש-15% מהשוק נסחר ברמת מצוקה, אנחנו שמים לב לכך", כתבו אנליסטים של הבנק במכתב למשקיעים בתחילת החודש וציינו כי מדובר באג"ח עם למעלה מ-10% תשואה.

שוק הנדל"ן הסיני מהווה איום

לקראת סוף שנה שעברה הזהיר גואו שוקינג, יו"ר הבנק הסיני המרכזי (PBOC), כי שוק הנדל"ן הסיני הוא "קרנף אפור" שמסכן את הכלכלה הסינית כולה, אך אמר גם הממשלה לא תציל את הבנקים שיקרסו במקרה של חשיפת יתר לסקטור הנדל"ן.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לפי הנתונים שפרסם דאז, החשיפה של הבנקים לתחום הנדל"ן עלו ב-39% מסך כל ההלוואות במדינה, הן בתחום המשכנתאות והן הלוואות ליזמים. בסך הכול, התחום היווה קרוב ל-29% מכל תנועת הכספים במערכת הבנקאית הסינית נכון לחודש ספטמבר. "נכון להיום, שוק הנדל"ן הוא הקרנף האפור הגדול ביותר והסיכון הגדול ביותר לכלכלה הסינית", אמר שוקינג.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 31/07/2021 23:36
    הגב לתגובה זו
    הכל עניין של זמן . והזמן אוזל !!
  • 2.
    דידי 30/07/2021 13:56
    הגב לתגובה זו
    מי שמשחק בכסף של האנשים ומשקיע בסין הוא בושה וכלימה. אמן וכל כספו האישי יילך לאבדון.
  • 1.
    יוסי 30/07/2021 10:47
    הגב לתגובה זו
    מפתיע אותי איך מוסדיים מגלים עניין בסין של לפני שנתיים, לגלות עניין בסין של היום זה כבר טירוף ברמה בינלאומית.
  • אלי 30/07/2021 14:54
    הגב לתגובה זו
    הם משחקים עם הכסף שלך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.