OPC
צילום: אתר OPC

OPC: פסגות מעלה את מחיר היעד מ-35 ל-38 ש'; אפסייד של כ-25%

המניה איבדה 9.5% מתחילת השנה ובפסגות מכנים את המימושים "מוגזמים", כשהם מצביעים על "השילוב של תחנות גז יציבות והפיתוח המואץ של אנרגיה ירוקה בארה"ב שמייצרים חברה יציבה וצומחת, שרק ירידת תעריפי החשמל בארץ מעיבה עליה"

איתי פת-יה |

"להערכתנו המימוש שהמניה עברה בחודשים האחרונים הינו מוגזם", כך כותבים בפסגות על או פי סי אנרגיה 0.16% שירדה מתחילת השנה בכ-9.5%. בבית ההשקעות מעלים את מחיר היעד של המניה ל-38 שקלים המשקף לה אפסייד של 25% על מחיר השוק וכן שומרים על המלצת "תשואת היתר" שנתנו למניה. בניתוח הקודם של בית ההשקעות על חברת האנרגיה, לפני כחצי שנה, מחיר היעד עמד על 35. עתה, בשל שינויים שיטיבו עמה בסביבה העסקית, כמו גם עסקאות רכישה שביצעה, בפסגות מעלים את המחיר.

"ההתפתחות המרכזית ממועד הפרסום הקודם הייתה השלמת רכישת (70%) האמריקאית בתמורה לכ-650 מ' דולר והטמעת פעילותה בחברה", מסביר האנליסט נעם פינקו. CPV מקימה תחנות כוח בגז ובאנרגיות מתחדשות ופינקו מצביע על כך שהיא נשארת עם שיעור

אחזקה קטן יחסית בפרויקטים שלה תוך שהיא מתפעלת אותם תמורת דמי ניהול. "כיום חלקה היחסי בפרויקטים פעילים הוא 1.5 ג'יגה, כמעט כולו בגז בתחנות שהן חדשות יחסית ויעילות", הוא כותב.

עוד הוא מזכיר כי לחברה תחנת כוח גדולה מאוד על בסיס גז בהקמה, פרויקט רוח ופרויקט סולארי בהקמה וכן צבר פרויקטים בתכנון של 2.2 ג'יגה מתחדשות וכ-4 ג'יגה בגז, וכי ב-3 השנים הקרובות מתכננת החברה להקים בממוצע כ-500 מגה של אנרגיה מתחדשת בשנה.

לצד זאת, ובהמשך לחשיפה לשוק האמריקאי, מאז ההמלצה הקודמת CPV רכשה תמורת 25 מ' דולר את 30% הנותרים מתחנת הכוח KEENAN בהספק של 152 מגה מהשותף. כמו כן החלו עבודות הקמת הפרויקט הסולארי Maple Hiill שהספקו 126 מגה, ונחתם הסכם PPA בפרויקט הרוח שבהקמה בהיקף 114 מגה וואט.

אם כן החברה פעילה יותר מבעבר בארצות הברית, ופינקו מצדו מנתח את הסביבה העסקית בסקטור האנרגיה שם וכותב כי "מחירי החשמל עלו בחודשים האחרונים בארה"ב בין היתר בשל עליית מחירי הגז הטבעי והפחם, וכן תנאי מזג אוויר. עליית מחירים זו טובה ל-CPV הנהנית כאמור מתחנות כוח חדשות ויעילות יותר, הצורכות פחות יחידות גז מאשר

תחנות ישנות. הואיל והמחירים נקבעים לפי המחיר השולי, במקרה של עליית מחירי חשמל בשל עליית מחיר הגז המרווחים של החברה טובים יותר".

עם זאת הכותב מציין כי שחרף עליית המרווחים פעילות CPV יצרה הפסד חשבונאי של כ- 40 מיליון שקל ברבעון הראשון ומסביר כי הדבר נעשה בשל שינויים בשווי הוגן של מכשירים פיננסים נגזרים בגין הסכמי גידור למרווחי החשמל. פינקו מפרט כי "תכנית הגידור נועדה לצמצם שינויים במרווח עקב שינויים במחירי הסחורות". CPV תרמה EBITDA של כ-60 מיליון שקל מאז הרכישה בסוף ינואר ועד תום הרבעון הראשון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"מרבית תחנות הכוח הראו שיפורים קלים ב-EBITDA לעומת הרבעון המקביל. בכל מקרה בשל הגידורים הרבים, העונתיות והעובדה שדובר ברבעון לא שלם לא ניתן להסיק מסקנות

מהתוצאות של הרבעון נמשיך לעקוב במהלך הרבעונים הבאים", הוא מוסיף.

"החברה מתכוונת לשלב גם אנרגיה ירוקה בפעילותה בישראל", פינקו כותב, "התחנות

החדשות שיוקמו יוכלו לשלב בעתיד גם טכנולוגיות ירוקות כגון שימוש במימן ולכידת פחמן (כשטכנולוגיות אלו יהפכו לכלכליות ומקובלות בעולם)".

בצד פעילות הפקת האנרגיה המתחדשת, הכותב מזכיר גם את הכניסה לתחום האגירה, בעיקר בתחנת רותם היושבת על קו הולכת חשמל מהדרום למרכז. "הואיל ובדרום יוקמו פרויקטים רבים של אנרגיה סולארית, או.פי.סי תרצה לנצל את המיקום שלה על הקו ולאגור חשמל, שמיוצר בדרום בשעות השמש ו'לשלוח' אותו למרכז בשעות מאוחרות יותר בהתאם לצרכי הביקוש", כך הוא מעריך. עוד לפיו "החברה מעריכה שבעתיד הצריכה בלילות תגדל

בשל השימוש בכלי רכב חשמליים ותכנית זו עשויה לעזור בניהול הרשת".

ובהמשך לדברים אלה, פינקו מצביע גם על רכישת 27% מג'ינרג'י העוסקת בעמדות טעינה לרכבים חשמלים, זאת בעסקה שכללה אופציה לעלייה לשליטה בחברה עם 51% - מימוש האופציה יביא את ההשקעה בחברה לסך של 67 מיליון שקל.

"תוצאות החברה בישראל נפגעו כצפוי מירידה של 5.7% בתעריף ייצור החשמל, מה שהוביל לירידה של כ-9% ב-EBITDA של תחנת רותם ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל. סך ה-EBITDA מישראל לא השתנה (101 מיליון שקל) לאור ההפעלה של תחנת הכוח בחדרה באופן מלא מוקדם יותר השנה", פירט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.