עידן עופר
צילום: יחצ

הפעם יצליח לעידן עופר? או.פי.סי רוכשת חצי מחברת הטעינה לרכבים חשמליים - ג'ינרג'י

החברה רוכשת 51% מהחברה ב-67 מיליון שקל, לפי שווי של 130 מיליון שקל
נתנאל אריאל | (2)

בטר פלייס סיבוב שני או שהפעם זה יצליח לעידן עופר? לאחר 8 שנים מכישלון החלום של בטר פלייס, או פי סי אנרגיה 0.85%  שבשליטת קנון 0.71%  (58.64%) של עידן עופר רוכשת 51% מחברת ג'ינרג'י שמקימה תחנות לאספקת חשמ וטעינה של רכבים חשמליים תמורת כ-67 מיליון שקל, לפי שווי של כ-130 מיליון שקל. לאו.פי.סי יש גם אופציה לרכישת יתרת מניות היזם לאחר מספר שנים.

 

חברת ג'ינרג'י הוקמה בשנת 2008 ע"י רן אלויה, המשמש כמנכ"ל החברה עד היום, ופועלת בתחום של טעינת של רכבים חשמליים (e-mobility). במסגרת פעילותה היא נותנת שירותי אספקת חשמל, טעינה של רכבים חשמליים וניהול אנרגיה לבניינים משותפים וכן שירותי טעינה למגזר העסקי והיא מתקינה עמדות טעינה, ומעסיקה כ-60 עובדים.

בשנה שעברה נמסרו בישראל כ-1,500 רכבים חשמליים ובמשרד האנרגיה מקווים כי השוק יגדל ליותר ממיליון כלי רכב בשנת 2030.

גיורא אלמוגי, מנכ"ל או.פי.סי אנרגיה: "אנו מאמינים שבתוך מספר שנים לא רב, מרבית כלי הרכב שיימכרו בארץ יהיו חשמליים, דבר שיגרום לעלייה משמעותית בביקוש לחשמל וצורך במתן פתרונות לשירותי ניהול הטענת רכבים. העידוד הממשלתי להפחתת השימוש בדלקים לתחבורה וכן פתיחת תחום אספקת חשמל ללקוחות ביתיים מהווים הזדמנות עסקית משמעותית עבור אופיסי"

או.פי.סי אנרגיה בע"מ, הינה חברת חשמל פרטית העוסקת בהקמה של תחנות כוח, וכן ייצור חשמל ואספקתו ללקוחות פרטיים וחברת החשמל, מחזיקה בתחנות כוח במישור רותם ובחדרה, ומקימה את תחנות הכח צומת ושורק.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    dw 13/04/2021 12:51
    הגב לתגובה זו
    כמו גינרגי, אפקון היא שחקן בתחום תחנות הטעינה, שזה ענף שעתיד לצמוח יפה בעשור הקרוב. הם העלו היום במאיה מצגת עם הערכה שלהם שעוד ייקח כמה שנים עד שפלח הרכב החשמלי בישראל יהיה משמעותי. כל עוד אין מספיק עמדות טעינה אנשים יהססו לקנות רכב חשמלי.
  • 1.
    dw 13/04/2021 11:50
    הגב לתגובה זו
    כלומר שעוד יעברו שנים עד שהרכב החשמלי יתפוס נתח שוק משמעותי. יש לה אינטרס כמובן כי דגמי פורד ומאזדה שהיא משווקת אינם חשמליים. בכל אופן סביר שעם הזמן יקימו יותר ויותר עמדות טעינה בישראל, כשגם אפקון מתעסקת בתחום הזה. קשה לעודד אנשים לקנות רכב חשמלי אם אין פריסה מספיק רחבה של עמדות טעינה. סוג של ביצה ותרנגולת.
רז רודיטי רייזור לאבס
צילום: ישראל פררה

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר

מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה

תמיר חכמוף |

אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 1.72%   ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:


מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול

אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.

הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?

מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.

לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.

הנפקת הייפ שנעלם במהרה

ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס, רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מנורה עולה 5.8%, הפניקס ב-5%; מדד הביטוח מזנק ב-4%

פעילות ערה בבורסה כשמחזור המסחר מזנק מעל 4.6 מיליארד שקל בעקבות פקיעת אופציות על מניות ומדדים; מגזר הפיננסים בולט לחיוב עם עליות בחברות הביטוח
מערכת ביזפורטל |

אחרי יום חיובי במיוחד, המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים ביציבות עם נטייה לירידות. ת"א 35 יורד 0.1% בעוד ת"א 90 יורד כ-0.3%.

בהסתכלות ענפית - מגזר הפיננסים בולט לחיוב - מדד הבנקים עולה 0.3%, בעוד מדד ת"א ביטוח עולה 3.4% בו בולטות מנורה מב החז , כלל עסקי ביטוח 4.12%  , ו- הפניקס 4.76%  . מדד הנדל"ן יורד 0.8%, ת"א נפט וגז מוסיף 0.9%.



המשקיעים מחפשים אלטרנטיבות לפקדונות בבנקים, וחלק מהכסף מוצא את דרכו לשוק האג"ח הקונצרני. מתחילת השנה היקף הגיוסים טיפס ל-127.4 מיליארד שקל, עלייה של כ-71% לעומת 2024 ופי שניים מהיקף ההנפקות בשנת 2023 תמונת מצב - שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים 


ואם דיברנו על האג"ח, באפיק הממשלתי נרשמות ירידות היום, בדגש על האפיקים הארוכים. ייתכן כי האמירות של יו"ר הפד מאמש ציננו מעט את ציפיות הורדת הריבית גם בישראל, אם כי השוק עדיין מצפה להורדת ריבית אחת עד לסוף השנה. אג"ח ממשלתי עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.02%.



בשורות טובות לנהגים (ולאינפלציה) מחירי הדלק ירדו ב-16 אגורות החל ממוצ"ש. לאור ירידה במחיר הבינלאומי ובשער הדולר, מעדכן משרד האנרגיה והתשתיות כי מחירי הדלק שבפיקוח יירדו החל מהלילה שבין שבת לראשון; המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעמוד על 7.07 שקלים, ירידה של 16 אגורות לעומת העדכון הקודם