שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

הלחץ הסיני על הטק נמשך: מרגישים את זה במדדים ובקרנות

הקרנות העוקבות אחרי מדד ההאנג סנג טק בהונג קונג נמצאות בתשואת חסר, כשהמדד עצמו איבד אחוזים דו ספרתיים בחודש האחרון. עד מתי זה יימשך? כנראה שלא מעט זמן
ארז ליבנה | (8)
נושאים בכתבה גלובל סין

בפברואר השנה, קרן iShares Hang Seng TECH (3067.HK) הגיעה לשיא של כמעט 23 דולר הונג-קונגי. היום הוא עומד על קצת למעלה מ-15 דולר הונג-קונגי. ירידה של 34%. כשהוקמה הקרן בספטמבר אשתקד, מחיר יחידה עמד על 15 דולר. כלומר, מי שהשקיע בקרן הרוויח רק 1.1%.

קרן CSOP (3033.HK), נסגרה ביום הראשון למסחר שלה באוגוסט 2020, במחיר של 7.5 דולר ה"ק ליחידה. בפברואר הגיעה לשירה של עם כמעט 11 דולר ה"ק ליחידה, אבל מאז נפלה ל-7.2 דולר ה"ק. או תשואת חסר של 4.5% בשנה. אותו הדבר גם עם Hang Seng Investment Index Funds Series (3032.HK), שבתשואת חסר של 8.7% מאז הושקה באוגוסט אשתקד ונסחרת על מחיר של 7.2 דולר ה"ק לעומת 7.9 דולר בסוף יום המסחר הראשון.

 

גם מדד הונג קונג 50 (HSI) נמצא בתשואת חסר של 10% מאז פברואר ומדד האנג סנג טק, שעוקב אחר 30 המניות הגדולות בתחום הטק בסין ושחוגג בשלישי שנה, מחק מאז פברואר 551 מיליארד דולר בשווי השוק שלו. בחודש האחרון הוא ירד ב-11%. זה הופך אותו למדד הכי פחות קורץ כרגע. ומי היה מאמין שרק לפני שנה ההייטק הסיני סנוור את כל המשקיעים שנהרו לבורסות הסיניות.

 

זה לא מקרי. נכון שכל השוק ירד מאז פברואר בשל חששות האינפלציה, אבל רק לשם השוואה, מאז הנמוך של הנאסד"ק במארס האחרון, המדד הטכנולוגי של הבורסה בניו יורק עלה כבר ב-17.7% ובערך באותו ה-% מאז תחילת השנה. בשנה האחרונה הנאסד"ק בתשואה של למעלה מ-43%.

 

האשמה כמובן, נופלת על הרגולטורים הסיניים משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא פוליטית והיא ההשתלטות הסינית על הונג קונג וביטול השיטה מדינה אחת 2 שיטות, שהייתה נהוגה מאז שבריטניה נסוגה מהעיר שנחשבה עד לא מזמן לשער של המערב לאסיה – יחד עם טוקיו. השנייה היא כמובן הרגולטורים, שמתערבים יותר ויותר בחייהן העסקיים של ענקיות הטק. בבנק אוף אמריקה גם צופים שזה לא יגמר בקרוב. אבל זו לא חכמה. הממשל הסיני לא רואה בעיניים וכל מי שעוקב אחרי השוק שם יכול לומר זאת מבלי להניד עפעף.

 

הקורבן האחרון היא חברת טנסנט (TCEHY). אחת ההחזקות של טסנט הגדולה היא בחברה בת, טנסנט מוזיקה (TMI) שנוצרה-הוקמה לאחר שב-2016 רכשה את חברת צ'יינה מיוזיק. בסוף השבוע רשות התחרות הסינית הורתה לחברה לוותר על הבלעדיות של החברה על המוזיקה שברשותה בתוך 30 יום, כשהיא תהיה במעקב תלת שנתי כדי לראות איך היא מיישמת את הרפורמה. TMI נפלה ביום שישי בכמעט 7% ומתחילת השנה היא בתשואת חסר של 44.3%. מסוף מארס היא נפלה מרמה של 32 דולר לפחות מ-11 דולר, או נפילה של 66%. מסכנים המשקיעים.

 

אבל טנסנט לא לבד. עליבאבא קיבלה קנס שיא השנה בסך 2.8 מיליארד דולר, על מעבר על חוקי המונופול כשזה הפך את הרבעון הראשון שלה לראשון בו לא סיימה ברווח מאז הונפקה בנאסד"ק לפני 7 שנים. גם ענקית ההסעות המשותפות, דידי (DIDI) שהונפקה בסוף יוני, ובסוף היום הראשון נסחרה ב-14 דולר למניה, הוסרה מחנויות האפליקציות בסין כמה ימים לאחר מכן והתרסקה מאז לרמה של 8 דולר למניה ושווי שוק של פחות מ-39 מיליארד – לאחר שלפני ההנפקה דיברו על שווי שמתקרב ל-100 מיליארד. בשישי האחרון לבדו היא נפלה ב-21%.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנגד, ווי לי, אסטרטגית השקעות במכון ההשקעות של BlackRock דווקא שורית על הכלכלה הסינית וממליצה להיחשף לשווקים שם. "למרות שבחודשים האחרונים הצמיחה הסינית הראתה סימני האטה, הנתונים מהשבוע שעבר היו חיוביים. מבחינה אסטרטגית אנו רואים צורך בחשיפות ייעודיות לסין כאחד משני עמודי התווך של הכלכלה הגלובלית."

במקביל, סין ממשיכה לנהל מלחמה קרה מול המערב ובראשו ארה"ב. בסוף השבוע היא הודיעה כי בתגובה לסנקציות שהוטלו על 7 בכירים סינים, בשל הקשר שלהם למעבר על זכויות אדם במחוז שינג'יאנג, בו חיים המיעוט המוסלמי הנרדף האויגורים, סין הודיעה על סנקציות כנגד 7 בכירים אמריקאים, בהם שר המסחר הקודם, ווילבור רוס, ועוד בכירים בממשל הקשורים למדיניות ארה"ב בסין וגם בכירה בארגון זכויות האדם, היומאן רייטס ווטצ'.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    חדשות רעות על סין. טוב, עוד שנה תיבכו לי למה לא נכנסתם (ל"ת)
    פוקסי 30/07/2021 00:23
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שהאנליסטית מ blackrock אומרת שההשקעות צריכות לעבור 26/07/2021 16:48
    הגב לתגובה זו
    שהאנליסטית מ blackrock אומרת שההשקעות צריכות לעבור מהייטק לתחומים אחרים בסין. הממשל מנסה לנווט את כספי המשקיעים לתחומים אחרים ואם משקיעים אמריקאים נדפקים אז זה שתי ציפורים במכה אחת.
  • 6.
    רק מזומן 26/07/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
    והיא גם תמוטט הבורסות רק זהב.
  • 5.
    לרון 26/07/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    בשלב זה,אך הסיכון והמפולת יהיו חזקים יותר בקנאביס שכבר צונח ובקריפטו,וכמובן מנייות מסוג HOOD
  • 4.
    אבל זה לא אמור להיות טוב בטווח הארוך? (ל"ת)
    אבל 26/07/2021 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בת 26/07/2021 10:52
    הגב לתגובה זו
    נחתכה ביום המסחר האחרון, בשישי בכ-43% תזכירו לי מי כאן המליץ קניה רק לפני כחודשיים?
  • 2.
    אמיר 26/07/2021 10:46
    הגב לתגובה זו
    מי שמקבלת קנס של 2.7 מליארד ויוצאת בהפסד רבעוני של 800 מליון זה אומר שהיא מרוויחה 3.5 מיליארד לרבעון חלש. רווחי החברה כ 25 מיליארד לשנה נסחרת במכפיל 25. פחות מהרבה חברות שעושות כמה מליונים (לא מזלזל) לפעמים אני חושב שהרגולטור הסיני עושה בכוונה על מנת לשמור את השוק שלו לא בועתי
  • 1.
    מי שלא יעמוד מולם היום, יקבל אותן עליו מחר (ל"ת)
    בן 26/07/2021 09:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.