אמיר הלמר רשות לניוע
צילום: ענבל מרמרי

למה חברות ייעוץ ההשקעות צריכות להמשיך לגייס לקוחות בדיגיטל?

בעקובות הקורונה, יועצי השקעות גייסו לקוחות מרחוק באמצעות כלים דיגיטליים - מה שגרם להם לגייס כ-15% יותר מהשנה הקודמת; 27% מתוכם ציינו שהם רוצים לחזור להתנהלות המסורתית, לא בטוח שכדאי להם
סתיו קורן |
נושאים בכתבה דיגיטל השקעות

נוכח מגבלות הריחוק החברתי בתקופת הקורונה, תהליך גיוס לקוחות חדשים באופן פיזי היווה אתגר עבור מנהלי תיקי השקעות ויועצים, לכן הם אימצו מדיניות של תקשורת דיגיטלית מול לקוחות קיימים ופוטנציאלים. כדי לבדוק האם התנהלות מרחוק הייתה אפקטיבית, רשות ניירות ערך ביצעה ביקורת בקרב מנהלי תיקי השקעות, משווקי השקעות ויועצי השקעות פרטיים.

מנתוני הביקורת עלה כי כי במהלך שנת 2020, חברות ניהול התיקים הגדילו את היקף הלקוחות החדשים בכ-15% ביחס לשנת 2019. בנוסף, למעלה מ-70% מבעלי הרישיון שקיימו את תהליך הגיוס מרחוק ציינו שהמשבר היווה גורם מרכזי בהחלטתם לפעול באמצעות התקשרות מרחוק.

עם זאת, כ-27% מבעלי רישיון אלו ציינו שיעדיפו לחזור לתהליך שכולל מפגש פנים אל פנים עם הלקוחות

חלק לא קטן מבעלי הרישיון מעדיפים להמשיך להתנהל בשיטה המסורתית אליה הם רגילים, אך סביר מאוד להניח שעדיף שיאמצו מדיניות של התקשרות דיגיטלית לצמיתות, כיוון שהנתונים מראים שחברות שמתנהלות באמצעות תקשורת דיגיטלית מושכות לקוחות רבים, העולם הופך דיגיטלי יותר ויותר וכך גם האנשים - ומנהלי ההשקעות צריכים להתאים להתאים את עצמם לשינוי.

חברות ניהול תיקים אשר מקיימות את תהליך ההתקשרות מרחוק באופן מלא, ניהלו ביחד בסוף שנת 2020 כ-55% מכלל הלקוחות בענף וכ-53% מסך הנכסים המנוהלים. זאת לעומת חברות שלא קיימו את התהליך כלל וניהלו כ- 23% מכלל הלקוחות וכ -29% מסך הנכסים המנוהלים בענף.

מנהל מחלקת ביקורת והערכה ברשות ניירות ערך, עו"ד אמיר הלמר: "בביקורת שקיימנו מצאנו כי בשנת 2020 חל גידול של כ-300% במספר החברות שבחרו לגייס באמצעות התקשרות מרחוק וגידול של  כ-550% במספר הלקוחות שגויסו באופן וירטואלי ביחס לשנת 2019". 

בהתאם לממצאי הביקורת, סגל הרשות מצא לנכון לחדד לבעלי הרישיון את הסוגיות הבאות:

1. החשיבות של הערכת סיכונים מקיפה המתייחסת למכלול ההיבטים של תהליך ההתקשרות מרחוק.

2. הסדרת תהליך ההתקשרות מרחוק במסגרת נהלי העבודה של בעל הרישיון. יצוין כי נהלי העבודה מהווים כלי בקרה חשוב לווידוא תקינות תהליך ההתקשרות ועמידתו בכל הדרישות הרגולטוריות.

3. צורך בהצפנת קבצים המכילים מידע רגיש הנוגע ללקוחות בעל הרישיון טרם העברתם על ידי בעל הרישיון לצד ג' (למשל לשכת השירות) ואף ללקוח עצמו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה

מצד אחד - ביטוח לאומי קפדן מאוד מול הציבור עד כדי שלפעמים מטרטר ומקשה ולא מקבל תביעות מוצדקות;  מצד שני - יש אנשים שמצליחים לגנוב מיליונים רבים מביטוח לאומי 

עמית בר |

פרקליטות מחוז מרכז הגישה כתב אישום רחב היקף נגד שלושה נאשמים שנחשדים בביצוע הונאה מתוחכמת ומתמשכת כלפי המוסד לביטוח לאומי. על פי כתב האישום, בין השנים 2020 ל-2023 הצליחו הנאשמים להוציא במרמה כ-2.6 מיליון שקל באמצעות הגשת תביעות נכות מזויפות, רובן בתחום האוטיזם.

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

הנאשמות המרכזיות, אודליה צריקר (46) מיוקנעם עילית ולנה שומינוב (40) מחולון, פעלו באמצעות שתי חברות שבבעלותן. השתיים פנו להורים לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, הציגו עצמן כמסייעות מקצועיות לקבלת קצבאות, וביקשו מהם ייפוי כוח ומסמכים רפואיים. בהמשך, כך נטען, זייפו מסמכים רפואיים ואישורים מקצועיים, במטרה להציג מצגי שווא שלפיהם הילדים סובלים ממגבלות תפקודיות והתפתחותיות קשות בהרבה מהמציאות.

החקירה העלתה כי במקרים מסוימים השתמשו הנאשמות במסמכים אמיתיים שנערכו על ידי מומחים רפואיים ושינו בהם פרטים, ובמקרים אחרים יצרו מסמכים מזויפים לחלוטין תוך שימוש בחתימות של רופאים מבלי שידעו על כך. את המסמכים המזויפים הגישו לביטוח לאומי כדי לקבל אישורי זכאות לקצבאות נכות.

במרכז כתב האישום עומד גם קונסטנטין זרך (40), בן זוגה של שומינוב, שהתחזה לרופא בשם "קוסטה מור". לפי הנטען, זרך נפגש עם ילדים והוריהם, הציג עצמו כמומחה לניתוח התנהגות ואבחון, סיפק הנחיות והנפיק מסמכים ששימשו את הנאשמות בהגשת התביעות. בנוסף, הוא עצמו הגיש תביעה כוזבת לקבלת קצבת נכות, במסגרתה קיבל כ-134 אלף שקל.


הוציאו 13 מיליון שקל במרמה - קיבלו עמלה של 2.6 מיליון שקל