ההסבר של קאת'י ווד ליציאה ממניות הטק הסיניות לא מספק
קאת'י ווד, הבעלים והמנכ"לית של חברת ניהול ההשקעות ARK הודיעה כי היא מתכננת לצמצם חשיפה לסקטור מניות הטכנולוגיה בסין. הדבר בא לאחר שלאחרונה החל הממשל הסיני בהטלת מגבלות והכריז מעין "מלחמה" בחברות הטכנולוגיה הסיניות.
קאת'י ווד נחשבת שורית מאוד על מניות הטכנולוגיה הסיניות ובקרן ההשקעות שלה בפינטק - 18% מהכסף המנוהל הושקע בחברות פינטק מסין. אז מה קרה בעצם?
הנימוק שלה הוא: "השוק שינה את הדרך שלו להעריך את החברות האלו. המניות אומנם ירדו, אבל הן ככל הנראה יישארו למטה". המניות ירדו משמעותית, מדובר על 25%-30% ובמקרים מסוימים אפילו יותר.
הנימוק שלה מתנגש עם הגישה של לקנות דווקא בירידות
הבעיה שהנימוק הזה מתנגש עם גישה אחרת שאומרת שדווקא כשיש ירידות כדאי לקנות. כלומר, ברגע שקובעים ערך של חברה, יעד לשווי עתידי, אז בודקים מה המשמעות ביחס למחיר השוק, ואם מחיר השוק יורד, זו הזדמנות. הערך של החברה נקבע בהתאם לתחום הפעילות, הצמיחה, הפוטנציאל, הרווחים ועוד, וזה לא משתנה חדשות לבקרים.
להגיד פשוט "השוק מתמחר את החברות בשווי נמוך ולכן לא נקנה" זה בדיוק הפוך מגישת ההשקעות שאמורה להיות למשקיע נבון כפי שהגדירה ענק ההשקעות בנג'מין גראהם לפני 70 שנה. משקיע נבון קונה כשהחברה זולה ומוכר כשהיא יקרה. לא נמנע מלקנות אותה כי היא זולה וקונה אותה כי היא יקרה.
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- פי 7 ב-5 שנים - התחזית של קת'י ווד ל-SpaceX, ומה עם טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז למה התכוונה ווד - כנראה לשילוב של שני דברים - אולי היא בעצם אומרת לנו שהיא שחקנית של מומנטום, והמומנטום עכשיו ירד מהחברות הסיניות ולכן היא יורדת, אבל היא גם מכוונת למהלכים של הממשל הסיני. המהלכים האלו נגד חברות הטכנולוגיה כשבמקביל גם הממשל האמריקאי מערים קשיים, הם שינוי כללי המשחק של החברות האלו. הסיכון בהן גבר, אי הוודאות גדלה ולכן - יש ירידת מחירים והקרנות של ווד מוכרות.
מי זו קאת'י ווד?
נזכיר כי מנהלת קרנות ARK, קת'י ווד היא אחת הכוכבות של וול סטריט, עייני המשקיעים נשואות אליה ואל קרן הדגל של חברת ARK שבבעלותה. בשנה שעברה - בעקבות הראלי בשווקים ובפרט במניות הטכנולוגיה - קרן החדשנות שלה (סימול: ARKK) רשמה תשואה של 150%. בהחלט מרשים לכל הדעות.
אלא שמאז השיא של כ-160 דולר שרשמה בחודש פברואר, איבדה קרן החדשנות כ-26% מערכה, לרמה של כ-117.9 דולר נכון לכתיבת שורות אלו (כשבדרך הירידות היו גדולות עוד יותר). גם שאר הקרנות שלה איבדו מהגובה שלהן בשנה האחרונה, ולא מעט - עשרות אחוזים כל אחת. אז היא איבדה מכוחה בשנה הנוכחית, אבל האם היא איבדה גם את מגע הקסם?
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האם זה סוף ההצלחה יוצאת הדופן של ווד וקרנות ARK?
- 12.הגברת מאד ברורה, מהממות הסיניות נסחרות בתמחור גבוה 18/07/2021 12:58הגב לתגובה זוהגברת מאד ברורה, מהממות הסיניות נסחרות בתמחור גבוהה גם לאחר הירידות
- 11.המשקיע 16/07/2021 23:52הגב לתגובה זויש חשש שהרגולטור הסיני יחרב את המניות כמו שעשה לעליבאבא
- 10.רון 15/07/2021 17:37הגב לתגובה זוהממשל נגד החברות שלו
- 9.וותיק מאד 15/07/2021 15:25הגב לתגובה זולדוגמא לאליבאבא יש קופת מזומנים יפה ומייצרת רווח יפה, למה לחלוק עם הציבור?? לא חשבתם למה הם לא משלמות דיבידנדים... נכון, לא לחלוק את ההצלחה עם אף אחד. לא נוגע בהם עם מקל ... בהצלחה למי שמתעקש על נתונים פיננסים לבד בניתוק מהמציאות שהמפלגה שם שולטת ביד רמה... לא מפלגת העם
- 8.זוהר 15/07/2021 14:18הגב לתגובה זועכשיו אחרי שהמניות קרסו זה הזמן להיכנס. הגברת השתבשה .
- 7.אביגדוררר 15/07/2021 13:25הגב לתגובה זוהתעסק עם דרעק כאלה והחוקים שלו לא מתאימים שם. במומנטום מה שחזק ועולה מושך קונים ועולה עוד יותר, ומה שנופל מרחיק קונים ולכן סביר שיירד עוד. זה שונה מאשר חברות רציניות שם יש מכירות ורווחים, וכדאי לקנות דווקא כשהמחיר יורד והמכפיל נהיה אטרקטיבי.
- 6.נכסים יכולים להשאר זולים שנים ראה למשל ערך בנקים ב 15/07/2021 13:14הגב לתגובה זונכסים יכולים להשאר זולים שנים ראה למשל ערך בנקים באירופה ווד צודקת מיליון אחוז
- 5.שחר 15/07/2021 13:08הגב לתגובה זותעודות הסל בניצוחה הניבו תשואות שיא בשנים עברו, בשמחה הייתי משריין בתיק ההשקעות תעודת סל שלה לעשר שנים, דה עקא שקצת פחות מתחבר לחידושים האחרונים שם שהגיעו בצורת מטבעות קריפטו ורווחים על דברים אחרים שנמצאים מחוץ לאטמוספירה
- 4.בן כנען 15/07/2021 13:01הגב לתגובה זוזה נכון מה שאתה כותב, אבל הטיעון שלה (טיעון נכון בהחלט) שתנאי הפיעיות של החברות השתנו ולכן היא מוכרת. אתה כותב על מחיר המנייה היא מתיחסת לחברה
- 3.אבל התשואות בקרנות שלה הם טובות (ל"ת)אבי 15/07/2021 12:56הגב לתגובה זו
- 2.צבי 15/07/2021 12:12הגב לתגובה זוהיא לא תקנה משהו שהיא חושבת שהיא לא תוכל למכור בקרוב במחיר יותר גבוה
- הקרן היא להשקעה והיא בעצמה טוענת שיש לבחון אותה לא 15/07/2021 13:15הגב לתגובה זוהקרן היא להשקעה והיא בעצמה טוענת שיש לבחון אותה לאורך 5 שנים
- 1.עודד 15/07/2021 11:19הגב לתגובה זואו לפחות תקשיב לבלוג שלה. היא מפרסמת אחת לכמה שבועות ביו-טיוב. סופר מעניין!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
