ניסוי מעבדה מבחנה
צילום: Istock

סרוול שמפתחת טיפול לסכיזופרניה מכפילה את שוויה עקב תוצאות הניסוי

סרוול שווה כעת 3 מיליארד ונסגר האפסייד שנתנו לה בג'פריס, שם אמרו באחרונה שהם "אוהבים את הפורטפוליו הרחב של החברה. חברות הביופארמה התרחקו מנוירולוגיה, מה שנתן הזדמנות לחברות ממוקדות כמוה. המניה אידאלית למשקיעים לטווח הארוך"
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה נוירולוגיה

חברת הטיפולים למחלות נוירולוגיות CEREVEL THERAPEUTICS HOLDINGS INC (סימול: CERE) מכפילה את שוויה במסחר ללמעלה מ-3 מיליארד דולר, זאת ברקע תוצאות חיובית מפאזה 1b של הניסוי הקליני בהתרופה שלה CVL-231 לטיפול בסכיזופרניה. שני המינונים שנוסו בקרב המשתתפים הציגו פעילות אנטי-פסיכותית שהייתה משמעותית מבחינה קלינית, לדברי החברה.

בחברה מדווחים כי שיעור הפסקת הטיפול בקרב הנסיינים היה 22%, בדומה לזה של קבוצת הבקרה שקיבלה פלצבו, במשך תקופה של שישה חודשים. שני המינונים שנוסו היו 30 מיליגרם של התרופה פעם ביום ו-20 מיליגרם פעמיים ביום.

קבלת המינון הראשון מבינהם הביא להפחתה של 19.5 נקודות בממוצע סולם התסמונת החיובי והשלילי (PANSS) לעומת רמת הבסיס והפחתה של 12.7 נקודות מול זו של קבוצת הבקרה. במינון השני מביניהם מדובר היה בהפחתה של 17.9 ו-11.1, בהתאמה.

"אנו מאמינים שהתוצאות הללו מרשימות ומספקות הוכחה חשובה לקולטן מוסקריני M4 כטיפול פוטנציאלי לסכיזופרניה", אמר ד"ר ג'ון מ. קיין, בכיר החברה. "נראה ש- CVL-231השיג אפקט אנטי-פסיכותי חזק ומשמעותי מבחינה קלינית ובו בזמן נמע גם מתופעות לוואי הנפוצות בדופמינים מתחרים, וגם מתופעות לוואי בקיבה והמעיים".

אותם קולטנים מוסקרינים מסוג M4 שהזכיר מ. קיין גורמים להפרשה מוגברת של אינסולין וכך למעשה יש להם אפקט מרגיע. "בכך שפיתחנו מולקולה שהיא סלקטיבית פי כמה מאות לרצפטורי M4 לעומת כאלה מסוג M1, M2, M3 ו-M5, אנו מרחיבים את ההבנה שלנו לגבי מהי הדרך הטובה ביותר למנף את הפוטנציאל של קולטנים מוסקרינים כדי לטפל בסכיזופרניה", הוסיף.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר בין משתתפי הניסוי הייתה כאבי ראש – עם שיעור של 26% מקבוצת הבקרה ומאלו שקיבלו מינון של 20 מיליגרם פעמיים ביום, ו-30% אצל אלה שקיבלו מינון של 30 מיליגרם פעם ביום. שיעור המשתתפים שחוו בחילה היו זהים בשני המינונים של קבוצות הניסוי – 7%, לעומת 4% בקבוצת הבקרה. השיעור של תופעות לוואי הקשורות לקיבה ולמעיים היה נמוך בקרב עלל המשתתפים.

"מזה עשורים שזה מאד מאתגר למצוא גישות חדשניות לטיפול בסכיזופרניה. מטופלים וכן מטפלים מחפשים שיטות חדשות שלא יגרמו להענות נמוכה לטיפול או להתקפים חוזרים", אמר ריימונד סנצ'ז, הרופא הראשי בחברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לפי הערכות, 20 מיליון איש בעולם סובלים מסכיזופרניה. על פי הנתונים שמפרסמים בסרוול, רק 20% מחולי הסכיזופרניה המטופלים בתרופות מעידים על שיפור במצבם. 60% לא מצליחים להתמיד בטיפול, ו-74% מהמטופלים יפסיקו את הטיפול תוך שנה וחצי. אלו שמפסיקים את הטיפול, סובלים מהתקפים חוזרים: 77% מתוכם יחוו כאלה תוך שנה ו-90% תוך שנתיים. תוחלת החיים של החולים במחלה קצרה יותר ב-10-25 שנה מאשר באוכלוסייה הכללית.

סרוול עורכת שלושה ניסוי קליניים בפאזה שלישית לתרופה שלהם Tavapadon לטיפול בפרקינסון כשהתוצאות צפויות להתפרסם במחצית הראשון של 2023. תרופה נוספת שלה היא CVL-871 נגד אפתיה בדמציה. באחרונה ה-FDA קיבל את בקשת המסלול המהיר שהגישה, ותוצאות מהפאזה השנייה בניסוי הקליני שלה צפויות להתפרסם במחצית השניה של 2022.

מייקל יי מבנק ההשקעות ג'פריס נתן למניה רק בשבוע שעבר קודם להתפתחויות עליהן דווח היום, המלצת קנייה במחיר יעד של 22 דולר, שאז עוד שיקפה לה אפסייד של 75%. מחיר היעד הממוצע שלה בהתבסס על האנליזות עליה שאספו בTipRanks עמד על 24 דולר. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, המחיר בשוק הוא כבר 26.3 דולר למניה.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.