שוק ה-IPO בשיא: בשנה האחרונה גויסו למעלה מ-630 מיליארד ד' בעולם
בשנה שעברה, עם התפרצותה של המגפה, בוטלו מרבית ההנפקות הראשוניות שתוכננו למחצית הראשונה של 2020. במארס אשתקד כתבנו על זה, תחת הכותרת "מות ההנפקות של 2020 ומצעד האיוולת של עונת הדוחות". באותה תקופה שחורה, הנפקות בהיקף של 4 מיליארד שקל בבורסה בוטלו בהינד עפעף, בשל העובדה שהעתיד עצמו, נראה כלוט בערפל.
אבל הרבה דברים השתנו מאז, הרבה מאוד, כי אחרי שהאבק של ההיסטריה בשווקים שקע באפריל, ראינו את הריבאונד הכי מהיר והכי חד בהיסטוריה של הבורסות במרבית העולם. הן התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים והן הורדת הריבית כמעט ל-0% במרבית הכלכלות המפותחות, ובמיוחד בארה"ב, הפכו את הכסף, באין מילה אחרת, לזול. וכשמשהו הוא זול, כולם רוצים נתח. אנחנו רואים את זה גם אצל הישראליות שנוהרות בעיקר לנאסד"ק.
בשנה האחרונה היו הנפקות על גבי הנפקות, של חברות משמעותיות במשק הישראלי אי שם מעבר לים, בין היתר של פלייטיקה (PLTK), סימיליאר ווב סימילרווב (SMWB), ג'יי.פרוג JFROG (FROG), מאנדיי.קום מאנדיי (MNDY) ועוד ועוד ועוד, כשהשבוע ביום שלישי גם איירון סורס צפויה להצטרף לחגיגה של וול סטריט (האם המניה שלה תעלה?).
גם לבורסה בתל אביב לא חסר – הכול יחסי כמובן. ברבעון הראשון של השנה הנוכחית גויסו בסך הכול 9 מיליארד שקל, כשכמעט שלושה מיליארד שקל גויסו בהנפקות ראשוניות. רק בחודש הנוכחי, בין ה-6 לחודש ל-24 לחודש היו 14 הנפקות. רק בשבוע שעבר הנפקות אג"ח קונצרניות גייסו 1.7 מיליארד שקל. והזרוע, איך אומרים, נטויה – ועוד איך נטויה.
- 10 דברים חשובים על אגרות חוב - מדריך למשקיעים
- האם אג"ח קונצרני שקלי לשנה הוא הזדמנות השקעה טובה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וגם בעולם. כי הצעדים של הרגולטורים עוררו את התיאבון של השווקים, כשלפי נתונים של בלומברג, במחצית הראשונה של השנה הנוכחית גויסו בשוק ה-IPO העולמי לא פחות מ-350 מיליארד דולר, לאחר שבמחצית השנייה של 2020 גויסו 282 מיליארד דולר. או 632 מיליארד דולר במצטבר בשנה האחרונה.
בשנה שעברה מי ששלטו בתחום ההנפקות היו בעיקר חברות הייטק והספאקים, אותם שלדים בורסאיים שמוקמים לצורך מיזוג הפוך עם חברות פרטיות. למרות ירידה מסוימת בספאקים מתחילת השנה, כולם כבר שם, מה שגורר השוואות ברורות למחצית השנייה של שנות ה-90, אז התפתחה לה בועת הדוט.קום, שהתפוצצה בשנת 2000. "השווקים בכל העולם היו לוהטים השנה ומשאירים את תקופת הדוט.קום מאחור", אמר ארון ארת' ראש מחלקת אסיה בגולדמן זאקס (GS).
אגב, GS, יחד עם יתר בנקי ההשקעות, כמו סיטיגרופ (CITI) גרפו קופה רצינית בשנה האחרונה, בשל היותם חתמים בהנפקות שמקבלים צ'קים של מיליונים על ההנפקות.
מבול ההנפקות מביא גם לנפילה בשוויים אחרי ההנפקה והשוק רווי ומשקיעים יכולים לבחור ביתר קלות במניות מעניינות. גם הנפקות שנחשבו למבטיחות ירדו בחדות, דליוורו (ROO.I), שבבורסת לונדון כל כך ציפו לה, נפלה ב-26% אחרי ה-IPO שלה בבורסת לונדון בסוף מארס השנה. המניה עוד לא הגיעה לשווי הראשוני שלה. חברת אוסקר (OSCR) של משפחת קושנר נפלה ב-36% מאז שהונפקה לפני קרוב ל-4 חודשים. גם פלייטיקה באותה החבורה, כשמינואר השנה, אז החלה להיסחר, ירדה בקרוב ל-25%.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.Must be amazing 28/06/2021 07:43הגב לתגובה זובאופן פרדוקסלי ככל שהקורונה לסוגיה עוד כאן בסביבה , השווקים ימשיכו לבעבע...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
