"הרכבים החשמליים ישתלטו על התעשייה" - מי תוביל?
ברור לכל מי שעיניו בראשו, שמהפכת הפיכת ציי הרכב והתעופה הגלובליים לחשמליים, הם ההווה והעתיד של התחבורה הפרטית, הציבורית והשילוח, בין אם בים, באוויר או ביבשה. כרגע, אנחנו עדים לכך בעיקר בשוק התחבורה היבשתי, עם עלייתן של חברות המפתחות רכבים מונעי סוללות בשלל תחומים: רכבים פרטיים, מסחריים ואוטובוסים.
איך ייראה שוק הרכב המתהווה ומי תשלוט בו?
רבים סבורים שטסלה TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק תהיה החברה הבכירה בשוק. השווי שלה בהחלט מעיד על עליונותה, כשהזינוקים במחירה הביאו את שווי השוק שלה לכמעט 628 מיליארד דולר. לצורך השוואה, השווי של פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY), החברה שמוכרת הכי הרבה רכבים בעולם, לא מגיע לשליש מזה.
באנליזה שערך בנק ההשקעות פייפר סנדלר על שוק הרכב העולמי, העריך האנליסט אלכסנדר פוטר, כי הרכבים החשמליים יהווה 45% ממכירות הרכבים עד 2030, ו-94% מהמכירות עד 2040. במחקר שלו הוא ניסה לחזות על פי המידע הקיים והתחזיות העתידיות אלו חברות שישלטו בתחום.
בראש הרשימה, ניצבת פולקסווגן, כשהוא צופה שהיא תמכור 9.2 מיליון רכבים ב-2040, שיהוו 11.4% מכלל מכירות הרכב בעולם. אבל משקיעי טסלה אל תיפול רוחכם, פוטר צופה כי החברה תמכור למעלה מ-8 מיליון רכבים ותחזיק קצת יותר מ-10% מהשוק. יתר על כן, הוא נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר, המהווים אפסייד של 84% על מחיר השוק הנוכחי ומשקפים שווי שוק של כטריליון דולר.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, להערכתו של פוטר, החברות הסיניות, כמו NIO, רכבי לי (LI) ואקספנג (XPEV), יהוו יחד כ-1% מכלל המכירות של הרכבים החשמליים בעולם – למרות שכרגע שווי השוק המשותף שלהן עומד על 130 מיליארד – וימכרו קצת יותר מ-2 מיליון רכבים. פוטר צופה שג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) ימכרו פי 3 והשווי שלה כרגע הוא בערך 86 מיליארד.
בנוגע ל-GM ופורד FORD MOTOR CO (F) האמריקאיות, פוטר חושב שהן יצליחו לשמר את נתח השוק שלהן בעולם הרכב, בשל המעבר החד לחשמול שמבצעות החברות. עם זאת, יש לו בשורה רעה מאוד לחברת טויוטה TOYOTA MOTOR CORP (TM), שכיום מוכרת 11% מהרכבים בעולם, אך היא מפגרת אחרי יתר השחקניות ונתח השוק שלה צפוי לרדת ל-4.3% מהשוק העולמי.
בנוסף, צופה פוטר שכ-18% מהרכבים שימכרו בעולם ב-2025 יהיו חשמליים, למרות שמרבית התחזיות קובעות כי רק 10% מהרכבים יהיו בעלי סוללות עוד 3 וחצי שנים. אגב, מי שצפויות להרוויח מהבום הזה הן כורות הליתיום, שהמתכת מהווה מרכיב יסוד בכל סוללה.
- מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
- אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 13.dw 04/08/2021 14:35הגב לתגובה זואם רק 10%, ואפילו 18% מהרכבים יהיו חשמליים בעוד כמה שנים אז מה מונע מטויוטה מלהוציא קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כלום. עבור יצרנית גדולה ומקצועית כמוה זה רק עניין של רצון. האם למישהו מהקוראים אן יפריע לקנות טויוטה קורולה חשמלית בעוד 3 שנים? כנראה שלא. ברגע שיהיה דגם יבחנו אותו למול המתחרות באותו זמן, ואני מקווה שלכולם ברור שאם טויוטה רוצה אז הקורולה תהיה מתחרה חזקה. זה רק עניין של רצון. כלומר כרגע מדובר בשוק של early adopters וכאשר החשמלי יגיע ל mass market טויוטה כנראה תהיה שם.
- 12.רמי 24/07/2021 12:35הגב לתגובה זואלון מאסק ימכור את טסלה הבעייתית ,לדבריו,ויפנה לתחומים קלים יותר עבורו כמו קריפטו,חלל,אינובציה חדשה ועוד
- 11.(ל"ת)17/07/2021 18:41הגב לתגובה זו
- 10.הבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה 17/07/2021 18:41הגב לתגובה זוהבלוף הכי גדול של המאה 21 האויב הכי גדול של הסביבה הרסניים פי אלף ממנועי בנזין קרינה אין סופית והמזהמים הכי גדולים בהסטוריה
- רמי 24/07/2021 12:30הגב לתגובה זואיזה סיבוך בהחזקת רכב שהינו סה'כ יקר!!!!!
- תתעורר! (ל"ת)דורון כהן 24/07/2021 06:40הגב לתגובה זו
- 9.רוני 26/06/2021 00:53הגב לתגובה זורק באמריקה
- 8.דוד 24/06/2021 16:29הגב לתגובה זול 7,טויוטה זה חברה פח למעמד פועלי מפעלים ומטה,כשהיא בונה רכב ברמה של סקודה,מרצדס וכאלה היא קוראת לו לקסוס,ובמחיר שלו ,באמת עדיף סוס,טויוטה מפגרת שנות אור אחרי כולם,זה שישראל ורכב תמיד היו היי לייט זה ידוע..מגיב 5,חחחחחח,אתה יותר בדיחה מהתגובה שלך....מגיב 6,צודק ידידי... למימן,יש עוד המון זמן...וזה עוד בחזקת רעיון,זה כמו להצהיר שרנו עובדת על טלפטיה...
- 7.טיוטה חושבת צעד אחד לפני כולם ומתרכזת במימן. (ל"ת)שגיא 24/06/2021 08:08הגב לתגובה זו
- 6.איל 24/06/2021 04:30הגב לתגובה זוכחברת מכוניות מדובר בחברת סוללות עם מכוניות באיכות גרועה ופער זמני על תעשיית הרכב מרצדס ופולקסווגן מצמצמות במהירות עשרות חברות עובדות על פיתוחים טכנולוגים לסוללות והמצשל הסיני שתומך במלוא הכח בניאו והדומות לה , מקשה כבר היום על שיווק טסלה בסין אגב ניאו חברה מדהימה ואיכותית ואם תעמוד ביעד סוללה של 1000 קילומטר ב 2022 היא תהפוך לשחקן מאד לזק כבר היום טכנולוגיחת החיישנים שלה והמצלמות שלה מקדימות את טסלה בשני דורות
- dw 04/08/2021 14:37הגב לתגובה זומה מונע מטויוטה להכנס לשוק הזה? כלום. רק עניין של רצון. כרגע זה שוק לא מספיק גדול. בעוד כמה שנים כן ואז כנראה היא תכנס.
- 5.יונדאי/קיה 24/06/2021 03:58הגב לתגובה זוגם כן אנליסט דמיקולו.
- 4.אבי 23/06/2021 23:11הגב לתגובה זוטעות גדולה חשמל לא פתרון מזהם לפחות כמו דלק בגלל תחנות כח. כמו כן האם יש סבירות לקרינה? לכן דלק משופר ומימן אלו ישלטו בשוק. טסלה עלולה להעלם יחד עם שאר החשמליות
- שגיא 24/06/2021 11:12הגב לתגובה זומתפתחת תעשיה שלמה כולל אנרגית גלים בים ..לפחות %35 עד 2030...ומעל 60% מ2040...אבל מימן יהיה פתרון לרכב גבד אוניות ומטוסים לרכב קטן זה מסוכן ויכול לגרום לפיצוץ אדיר במרכז עיר.
- dw 04/08/2021 14:41מה דעתך שנתקים שם אנרגיית גלים? האם אתה מודע לכך שמדובר במתקן תעשיה מגעיל ומכוער? אהה, רגע. אז אולי אנרגיית גלים זה לא כזה רעיון מדהים. זה כן עובד במדינות להן יש עודפי קילומטרים של חוף שומם. אצלך בישראל המתרבה והצפופה כבר היום יש לך 1 ס"מ לבן אדם ואני לא רוצה להבהיל אותך אבל אתה מתרבה כמו שפן ולכן בעוד 40 שנה יהיו פה פעמיים תושבים על חופי הרחצה. איך לאמר בעדינות? ריק בחוף לא יהיה לך, וזה הכי עדין שאפשר לאמר. אז כמה אתה רוצה מתקן אנרגיית גלים? זה כן שימושי במדינות עם קילומטרים של חופים שוממים. לא בישראל הצפופה.
- בן כנען 24/06/2021 09:15הגב לתגובה זועם חשמל!!! טיוטא היחידה שמהמרת על מיימן והם לא מתרוממים אין תחנות תידלוק בעולים אין ייצור מסיבי של מיימין אין פטרון רובוסטי להעברתו ממום למקום. וכל זה בלי לדבר על נצילות חשמל יש בכל מקום! מימין אולי היהי מטרון נישה לכלי טייס ומשאיות גדולות
- dw 04/08/2021 14:42אני מבין שבשנה הבאה תקום תחנה ראשונה בחיפה, שמיועדת למשאיות.
- אריאל 24/06/2021 23:45טויוטה רצה בניסוי 4 שנים באבו דאבי ודובאי עם כל מוניות הטויוטה בערך 70% מצי המוניות בנסיכויות כמעט כל תחנת דלק בנסיכויות מכילה דלקן מימן, גם באסיה מדינות כמו אוזבקיסטן משתמשות לרוב הרכבים הפרטיים המימן. אנחנו קצת מפגרים בטכנולוגיה אבל זה רץ שנים יפה מאוד בהרבה מדינות.
- וול סטריט 24/06/2021 08:12הגב לתגובה זואבל עדיין לא מאוחר,או שעשית 'שורט' על המניה?
- מימן זה גם חשמל 24/06/2021 06:45הגב לתגובה זומגיבים אותו בתא דלק לייצר חשמל לרכב . ובשביל לייצר את המימן הזה צריך המון חשמל מתחנות כח .
- 3.שחף 23/06/2021 22:56הגב לתגובה זוברכבים לא העיקר המכירות כי עם רווחים, בזה טסלה תוביל בגדול, היא יוצרת שליטה על כל המערך של החשמול
- איל 24/06/2021 04:32הגב לתגובה זורק שתדע לטסלה יתרון יחסי בסוללות והיא תאבד אותו תוך מספר שנים לך תסתכל מה קורה בפולקסווגן ומרצדס ובתעשיחת הרכב הסינית ...
- 2.ציון קובסי 23/06/2021 22:24הגב לתגובה זולתת מחיר יעד בלי תאריך זה חובבני במיוחד שמדבים על תחזית ל 20 שנה "נותן למניה מחיר יעד של 1,200 דולר" מתי אבל ב 2040?
- בן כנען 24/06/2021 09:17הגב לתגובה זוולכן מחיר היעד הוא לשנה הקרובה
- איפה זה כתוב? (ל"ת)TT 24/06/2021 16:18
- 1.כן, אבל טסלה תשלוט בצי המוניות העולמי (ל"ת)יונתן 23/06/2021 21:00הגב לתגובה זו

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
מאנדיי מנכליםמאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה
מאנדיי דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר. הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.
כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודתתקשה להתחרות.
מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.
"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM
- מאנדיי גייסה 10 מיליון דולר לבלוקס הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".
