מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

מי מוכר מניות צים ב-360 מיליון דולר? המניה נופלת במסחר המוקדם ב-7%

חברת הספנות מדווחת כי בעלי מניות של החברה ימכרו כ-6.73 מיליון מניות וכי בתוך חודש תהיה לחתמים הזכות לרכוש עוד 1 מיליון מניות; החברה זינקה פי שלושה וחצי מאז ההנפקה לפני חצי שנה - קנון לא מוכרת
נתנאל אריאל | (1)
נושאים בכתבה צים

חברת ההובלה הימית צים  מדווחת כי בעלי מניות בחברה ימכרו כ-6.73 מיליון מניות של צים (5.8% ממניות החברה) בשווי של כ-312 מיליון דולר. על פי הודעת החברה, לחתמים תהיה אופציה למשך שלושים יום לרכוש עוד כ-1 מיליון מניות נוספות מבעלי המניות בשווי של כ-46.4 מיליון דולר, בניכוי עמלות, וכי החברה לא תכיר בהכנסות כתוצאה מהמכירה.

המוכרים הם פירמת ההשקעות KSAC שמוכרת 60% מאחזקתה (2.6% ממניות החברה) וכמעט חצי מהמניות שנמכרות (למעלה מ-3 מיליון מניות), חברת הקונטיינרים (החכרת אוניות) היוונית הגדולה דאנאוס (Danaos) שמוכרת כ17% מאחזקותיה בהיקף של 1.7 מיליון מניות, דויטשה בנק שמוכר 8.3% מאחזקתו בהיקף של 1.3 מיליון מניות, וגם בנק יוליוס בר  שמוכר 435 אלף מניות (קרוב לחצי מאחזקותיו בחברה).

מנגד, מי שלא מתכוונת למכור היא חברת האחזקות קנון הולדינגס קנון -3.45%  שמחזיקה ב-28% ממניות צים. על פי הודעת קנון, :החברה אינה משתתפת בהצעה המוצעת. בקשר לכך, קנון חתמה על הסכם 'נעילה' בו היא מסכימה לא למכור מניות של צים במהלך 90 הימים הקרובים. בפועל, הסכם זה יחליף את הסכם הנעילה הקודם עליו חתומה קנון מול צים, ולמעשה יאריך אותו בחודש".

החתמים הם סיטיגרופ, גולדמן זאקס, ברקליס, ג'פריס וקלרקסונס.

מניית צים נסחרת כיום בשווי שוק של כ-5.33 מיליארד דולר, זינוק של פי שלושה וחצי לעומת המחיר בו הונפקה בתחילת השנה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר אחרי הכסף. באותו זמן השווי אמנם היה נמוך מהשווי אליו קיוותה, אך באותו יום השוק כולו בוול סטריט אופיין בירידות. עלויות התובלה הימית המאמירות בצל הביקושים הגבוהים וסגירה חלקית של ההובלה האווירית הן הצרה בתקופה האחרונה של חברות ציבוריות רבות ששולי הרווח שלהן נשחקו, כפי שדיווחנו מספר פעמים. במקרה של צים, כפי שאפשר לראות הן מהתוצאות והן מביצועי המניה, היא דווקא בצד שמרוויח מכל הסיפור.

לפני שבועיים הכתה צים את התחזיות כשדיווחה ברבעון הראשון של שנת 2021 על מעבר לרווח של 590 מיליון דולר (רמת שיא לרבעון) או 5.13 דולר למניה בדילול מלא, על הכנסות של 1.74 מיליארד דולר, זאץ מול תחזית הקונצנזוס שהייתה לרווח של 4.7 דולר למניה על הכנסות של 1.62 מיליארד דולר. בצים העלו תחזיות לשנה כשכעת הם צופים EBITDA מתואם של 2.5-2.8 מיליארד דולר (גבוה ב-7% מאמצע הטווח של התחזית הקודמת) ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 1.85-2.15 מיליארד דולר.

בתחזית הקודמת צפתה EBITDA מתואם ברמה של 1.4-1.6 מיליארד דולר ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 0.85-1.05 מיליארד דולר. התוצאות ברבעון מהוות צמיחה של 112% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ומעבר לרווח לעומת הפסד של 0.14 דולר למניה בדילול מלא בזמנו. הרווח התפעולי המתואם בתקופה זינק ל-688 מיליון דולר מול 27 מיליון דולר שנה קודם לכן, וכך גם ה-EBITDA המתואם שעלה ל-821 מיליון דולר לעומת 97 מיליון דולר לפני שנה. 

צים הובילה ברבעון 818 אלף מכולות, עלייה של 28% מהנתון ברבעון המקביל, כשמחיר ההובלה הממוצע למכולה עמד על 1,925 דולר, עלייה של 76%. בחברה הודיעו על חלוקת דיבידנד בהיקף כולל של 238 מיליון דולר, שהם 2 דולר למניה, שיחולקו בספטמבר. עוד אושררה מדיניות חלוקת דיבידנד בסך 30-50% מהרווחים של השנה במהלך 2022.

קיראו עוד ב"גלובל"

רמת המינוף, המחושבת לפי היחס בין החוב בניכוי מזומנים ושווי מזומנים ל-EBITDA המתואם ב-12 החודשים האחרונים, עמדה בסוף הרבעון על 0.5, לעומת 1.2 בסוף 2020. לאחר תקופת הדוח הודיעו בצים על פירעון מוקדם של 349 מיליון דולר כחלק מסדרות האג"ח 1 ו-2 שמועד פרעונם נקבע ליוני הקרוב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחלה חברה ההובלות עלו פי 5 חגיגה עתידית 01/06/2021 17:34
    הגב לתגובה זו
    אחלה חברה ההובלות עלו פי 5 חגיגה עתידית
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.