רכב טסלה עם לידאר
צילום: לא ידוע

נקודת מפנה בענף הלידארים? שמועות על כך שטסלה הצטרפה למסיבה

בשוק נפוצה שמועה שטסלה, שנחשבה אחת המתנגדות הגדולות ביותר לענף הלידארים - חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת הלידארים לומינר; השמועות הזניקו את מניית לומינאר ב-10%
גלעד מנדל | (3)
נושאים בכתבה טסלה

מניות חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. הסמן הימני של חברות הלידארים שנסחרת בשווי שוק של כמעט 8 מיליארד דולר זינקו לקראת סוף יום המסחר האחרון, יום שישי בכ-10%. הסיבה לזינוק מתגלה עכשיו; בשוק נפוצה שמועה על שיתוף פעולה בין לומינר ללא אחרת מחברת טסלה. פרטי שיתוף הפעולה, ככל שאכן ישנו – אינם ברורים והדבר שהצית את השמועות הוא תמונה של רכב של חברת טסלה שעליו המתקן של לומינר.

 

הלידארים מיועדים להיות "העיניים" של הרכבים האוטונומים, איך יעילותם שנויה במחלוקת והם כרגע עדיין לא נמצאים בשימוש נרחב. אחד המתנגדים הגדולים ביותר לתחום הלידארים הוא אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה שסירב לשלב לידארים במכוניות של טסלה ואף אמר מספר פעמים כי זיהוי עצמים באמצעות הלידארים היא "דרך שרק אנשים טיפשים יבחרו".

 

אך עד לאחרונה, לפני אמירותיו של מאסק והתגברות החששות סביב היעילות של הלידארים; סקטור הלידארים היה אחד מהסקטורים החמים ביותר בוול סטריט כאשר מספר חברות גייסו מיליארדי דולרים במצטבר באמצעות מיזוגים עם ספאקים. אך לאחרונה החל התחום להתקרר הן בעקבות החששות על עתיד הענף כאמור והן בעקבות הצטננות כללית שקרתה אצל חלק מחברות החלום למיניהן; כאשר חברת לומינר ירדה ב-45% מהשיא וחברת אינוויז ירדה כ-37% מהשיא.

 

ענף הלידארים הוא ללא ספק ענף עם פוטנציאל אבל הוא גם בד ובד ענף שנמצא כעת בחיתוליו וכל החברות בו עדיין בשלב של שריפת המזומנים. אינוויז הישראלית רשמה הפסד תפעולי של 50 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2020 ולומינר רשמה הפסד הפסד תפעולי של 86.7 מיליון דולר בשנת 2020 ולא ברור מתי והאם החברות יעברו לרווח.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הנוכל יודע שחייב לידר, רצה להשאיר תמניות זולות (ל"ת)
    אנונימי 25/05/2021 07:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דני 25/05/2021 07:55
    הגב לתגובה זו
    הוא רצה לשמור על החברות הללו במחיר זול
  • 1.
    שילי 24/05/2021 21:34
    הגב לתגובה זו
    שזו דרך שרק אנשים טיפשים יבחרו...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.