ג'נט יילן
צילום: AFP

מס הכנסה גלובלי - האם זה אפשרי?

זה נשמע דמיוני, אבל ההצעה שהגיעה מארה"ב תופסת תגובות חיוביות
נושאים בכתבה ג'נט ילן מסים

אחת הבעיות הגדולות של העולם הגלובלי היא היכולת של עסקים לנדוד ממקום למקום גם בגלל שיקולי מס. ארה"ב איבדה בגלל המיסוי הלכאורה גבוה אצלה, פירמות ענק. אירלנד זכתה בנהירה של פירמות ומשקיעים. בכל העולם יש תזוזות של עסקים ופרטיים בגלל שיקולי מס, וזה גורם לממשלות להקשות על הגלובליזציה במכסים ובהוראות ותקנות שונות. 

על רקע זה, נזרקה לאוויר הצעה אמריקאית על מס חברות גלובלי בשיעור של 15%. גרמניה תומכת. צרפת מעט מסויגת, אבל יש בתגובתה סוג של תמיכה. שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר אומר שההצעה למס בשיעור של 15% היא התחלה טובה לקראת "בסיס לפשרה".

מס החברות בארה"ב הוא כ-21% (ויש כוונה להעלותו ל-28%) ובגוש האירו המס הוא בסדר גודל של 25%. התמיכה של גרמניה במס גלובלי חשובה מאוד. גרמניה היא  הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם והגדולה באירופה. שר האוצר הגרמני אולף שולץ אמר  - "זו התקדמות טובה. אני מאוד מרוצה מההצעה".

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן היא המנוע מאחורי המס הגלובלי כשלטענתה הדבר ימנע מחברות לעבור למדינות אחרות כדי להוריד את נטל המסים שלהן. ילן אמרה מספר פעמים שהמדינות שמורידות את שיעורי מס החברות כדי לפתות חברות זרות, פוגעות מאוד בכלכלות האחרות ומדובר ב"מרוץ לתחתית". זו הסיבה שהיא מעוניינת במס גלובלי, כאשר הכוונה בפועל היא שיהיה מס מינימלי. כלומר, לא בהכרח מדובר בשיעור מס אחיד בכל העולם, אלא על מס מינימלי. 

הכוונה להגיע עד סוף השנה להסדר לגבי סוג של מס גלובלי, אם כי, ברור שיש מתנגדים בעיקר אותן מדינות שבהן שיעור המס נמוך. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלון 24/05/2021 06:35
    הגב לתגובה זו
    אפילו סטאלין לא היה מאמין
  • 7.
    8 23/05/2021 17:02
    הגב לתגובה זו
    ויגיע תוך כמה שנים ל60%. זוכרים איך התחיל המס על ההון אצלנו?
  • 6.
    בעלת עסק קטן 23/05/2021 02:23
    הגב לתגובה זו
    יש פוטנציאל גדול בהצעה שלהם גם לסדר את המערכות כך שיפעלו לטובת בעלי העסקים, במיוחד הקטנים שבעליהם תושבי יותר ממדינה אחת בו זמנית. להקל בבלגאן וליצור סדר. לשלם מס בינלאומי לדוגמא לעסקים כאלו במקום לבצע דיווחי מס כפולים וביטוחי בריאות וביטוחי לאומי כפול. להקל על בעלי העסקים הקטנים ובעיקר המתחילים.
  • 5.
    רועי 22/05/2021 23:31
    הגב לתגובה זו
    אתם גנבים נוכלים אין על מה לקחת מס' אתם גובים יותר מדי ואין תמורה בכלל
  • 4.
    כמו מארקס, רוצים לשלוט בכולם וברכוש שלהם (ל"ת)
    רבקה 22/05/2021 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רבקה 22/05/2021 19:16
    הגב לתגובה זו
    ממשלתיים, וצריך לשלוט ביד רמה על כל אוכלוסיית כל העולם.
  • 2.
    אנונימי 22/05/2021 18:58
    הגב לתגובה זו
    זה לא סוג של קרטל עולמי ?
  • 1.
    הגלובליסטים הולכים ומשתלטים יותר ויותרעל חינו (ל"ת)
    SIV 22/05/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים - שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר - יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה כל כך הרבה בארצות הברית

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות – חלקית או לגמרי – עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות – בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים – אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים, השקעות מתעכבות והאי ודאות הפוליטית מכבידה על התיאבון לסיכון.

השבתה ארוכה גם בשיחות עם המשקיעים