באפט עונה לביקורת כלפיו ומספק טיפים למשקיעים החדשים
ענקית ההחזקות ברקשייר הת'אווי, שבשליטת איש העסקים וורן באפט פרסמה אמש את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2021. בהן, הציגה הכנסות של 64.6 מיליארד דולר, לצד רווח מתואם של 5.09 דולר למנייה. בכך, הכתה החברה את צפי האנליסטים להכנסות של 63.41 מיליארד דולר ורווח מתואם של 2.55 דולר למנייה. לאחר פרסום התוצאות התפנה המשקיע האגדי העומד בראש החברה לספק טיפים למשקיעים החדשים ששטפו את השוק, ולענות לביקורת ההשקעות.
בפתח שיחת המשקעים הבטיח באפט, כי לאחר סקירת תוצאות הרבעון הוא יעביר כמה "שיעורים", לרבבות המשקיעים החדשים שנכנסו לשוק בתקופה האחרונה. ואכן, הוא פתח את דבריו עם רשימה של 20 החברות הגדולות ביותר בעולם (אפל, סעודיה ארמקו, מיקרוסופט, אמזון, אלפבית, פייסבוק ועוד), תוך שהוא שואל את הקהל כמה מהן יוותרו ברשימה בעוד 30 שנה.
עשרת הדיברות של וורן באפט - חשוב!
האורקל מאומהה הזכיר לקהל שאף אחת מ-20 החברות המובילות בשנת 1989 לא נמצאת ברשימה כיום. לדבריו, לפני יותר מ-30 שנה, למעלה ממחצית החברות הגדולות בעולם היו חברות יפניות, וחברות בתחום הבנקאות והתעשייה. החברות האמריקאיות היחידות ברשימה היו אקסון, GE, Merck, IBM, Tel & Tel ופיליפ מוריס.
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- אפקט באפט: אלפאבית קופצת ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זה מלמד אותנו שהקפיטליזם עבד בצורה מדהימה, במיוחד עבור בעלי ההון, ושהעולם יכול להשתנות בדרכים מאוד מאוד דרמטיות", אמר באפט, והוסיף כי לדעתו הדרך הטובה ביותר להשקיע היא באמצעות קרנות סל ומדדים. את ההמלצה הוא ליווה באזהרה למשקיעים המתחילים, כי בחירת חברות נהדרות היא דבר הרבה יותר מסובך מאשר בחירת ענף מבטיח ובעל פוטנציאל.
לדבריו, "הצלחה דורשת הרבה מעבר להבנה מה הולך להיות ענף מצליח בעתיד". בהתאם, הוא בחר להציג שקף שכלל את כל חברות הרכב ששמם התחיל באות "M", רשימה שלא נכנסה לשקופית אחת, מרוב אורכה. לדברי, בשנות ה-20 היו כ-2,000 חברות שנכנסו לעסקי הרכב, משום שמשקיעים ויזמים צפו לתעשייה עתיד מזהיר. עם זאת, בשנת 2009 נותרו שלוש יצרניות רכב בלבד, כששניים פשטו את הרגל.
בהמשך התייחס באפט, למכירת מניות התעופה, עליה הכריז בשנה שעברה, וזכה לביקור רבה. על אף, הביקורת והסיוע הממשלתי באפט הדגיש שאין לו שום בעיה עם המהלך, ואף אמר שהעובדה שהוא לא בעל מניות גדול בענף, עשויה לסייע לממשלה לעזור לחברות בתחום. "אני חושב שסקטור התעופה הצליח מכיוון שמכרנו, ואני מאחל להם בהצלחה אבל אני עדיין מעדיף להישאר מחוץ לסקטור".
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בהסתמך לאחר מכן, הוא נפנה להתייחס לביקורות כלפיו, הקשורות להחזקותיו בתומי האנרגיה המסורתיים. באפט שב וחזר על כך שאין לו שום בעיה להחזיק בחברה דוגמת שברון, והוא מצפה שהחברה תמשיך לתרום לחברת שבבעלותו בעתיד, גם כשהעולם יעבור לעבר אנרגיה מתחדשת.
באפט ושותפו ניצלו את הבמה להזהיר מפני הספקולציות שלטענתם מתרחשות בשוק המניות, במיוחד בכל הקשרו להנפקות באמצעות חברות ספאק (SPAC), ואמרו כי מדובר בתוצר לוואי של הכמות האדירה של משקיעים חדשים שנכנסו לשוק. להערכתם, "הטירוף" סביב התחום לא יחזיק לנצח, מכיוון שההנפקות הופכת את סביבת ביצוע העסקות לתחרותית יותר.
"התהליך רצחני, מנהלי הספאק מחויבים בדרך כלל להוציא את הכסף שגויס בתוך שנתיים. אם תכוון לי אקדח לראש כדי לקנות עסק תוך שנתיים, לא הייתה לי ברירה אלא לקנות" אמר באפט בצחוק, "תמיד יש לחץ מצד קרנות הון פרטיות", סיכם.
- 3.כמו קנייבסקי לחרדים, באפט למשקיעים.... (ל"ת)שליפי 02/05/2021 15:45הגב לתגובה זו
- אנונימי 10/05/2021 00:49הגב לתגובה זוחזק . ואני דווקא מעריץ אותו
- 2.חיים 02/05/2021 09:53הגב לתגובה זונראה כמה ישארו בחיים..
- 1.הכותרת: 10 הדברות...מהן? (ל"ת)מר בין 02/05/2021 09:45הגב לתגובה זו
- תלחץ על זה. זה קישור לכתבה מלפני כחודשיים. (ל"ת)פוקסי 02/05/2021 12:27הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
