בדרך למטה: הודו עם "שיא" עולמי של 314 אלף נדבקים בקורונה ביום
בכל שנה נערך פסטיבל הקומבה מאלה בהודו על גדות נהר הגנגס הקדוש. הפסטיבל נמשך כמה חודשים ומושך אליו בכל שנה עשרות מיליוני בני אדם. השנה, מינואר, הגיעו לשם כבר 10 מיליון בני אדם ו-70 אלף רק אתמול, היום שבו הודו שברה שיא עולמי במספר הנדבקים. למרות הביקורת נגד הממשלה, הפסטיבל נמשך כאילו כלום, כשראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, מסרב להכניס את המדינה להסגר; אז המדינות והערים הנגועות עושות זאת על דעת עצמן. או בקיצור, הבלאגן חוגג, והודו, שלא ידועה מראש בסדר או ביכולת הארגון שלה, בדרך למטה. רואים את זה אפילו במדדים שלהטו עד פברואר האחרון ומאז מקרטעים ונמנצאים בתשואת חסר של 6%.
בימים הראשונים של תחילת המגפה בשנה שעברה, בסוף מארס, מדד הניפטי 50 (NSEI) ירד לתחתית של 8,084 נקודות, או ירידה של קרוב ל-35% מהשיא הקודם שנרשם ב-1 בדצמבר 2019. מאז סוף מארס השחור, הניפטי היה בתנופה חדה מעלה בחסות ההרחבות הכמותיות והמוניטריות בהודו – שם הריבית עדיין יחסית גבוהה ועומדת על בין 6 ל-7%. אבל הניפטי באמת טס והגיע לרמה של 15,163 נקודות. או תשואה של כמעט 88% ב-11 חודשים.
אבל מאז אמצע פברואר, אז החל החשש מעלייה באינפלציה בשווקים בוול סטריט, שהביא היפוך במגמה בהשקעות מחברות צמיחה לחברות ערך, הניפטי מקרטע ותנודתי מאוד. נכון לכרגע הוא אמנם עולה ב-0.6%, אבל בחודשיים הוא נמצא בתשואת חסר של 6%.
המגפה משתוללת והקרמטורימים פועלים 24/7
יש כמה סיבות מאוד משמעותיות. הראשונה זו ההשפעה של וול סטריט על יתר השווקים בעולם, אבל במקרה של הודו, שחווה את אחת ההתפרצויות החמורות של קורונה בשטחה, זה כנראה מה שמעיב על השווקים. בחודשים האחרונים, בשל האופוריה של החיסונים הממשמשים ומגיעים, אנשים שם לא שמרו על ריחוק חברתי – ולהלן התוצאות:
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתמול דווחו על 314 אלף מקרים חדשים בתת היבשת, כשסביר להניח שהמספר גבוה בהרבה. הגל הנוכחי חמור מהגל הראשון, שבשיאו הגיע לממוצע של 35 אלף מקרים חדשים ביום. בימים האחרונים, לפני השיא האחרון, הודו הגיעה לממוצע של 150 אלף מקרים מאומתים ביום, כשביום שני דיווחה על 275 אלף חולים חדשים.
ומערכת הבריאות ההודית, שמראש לא הייתה אור לגויים, קורסת ודי מהר. התפוסה של המיטות ב-2 הערים החשובות ביותר, מומבאי וניו דלהי, הגיעו בסוף השבוע האחרון ללמעלה מ-80% והתפוסות במחלקות הטיפול נמרץ נמצאות על 100%.
בינתיים, יש לזה אפקטים משמעותיים. חולים מתים במסדרונות בגלל מחסור במכונות חמצן, כשביום שני דווח על למעלה מ-1,750 מתים, אבל בהודו הלא מאורגנת, החשש הוא שהמספר גבוה בהרבה. בגלל חוסר התפקוד של מערכת הבריאות, חלק מהחולים פשוט ויתרו על בתי החולים ומתים בביתם. דוגמה "נהדרת" למצב שם מגיעה מבית חולים במדינת מהרשטרא, שם מיכל חמצן ראשי דלף, פגע בעשרות מונשמים, כשלפחות 22 בני אדם מתו מכך.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עוד משהו מצמרר, זה שהקרמטוריומים בערים הגדולות בהודו עובדים 24/7 ויש תור של שעות ולפעמים יותר עד שהמתים נשרפים. איך יודעים שמספר המתים גבוה בהרבה? הצלם סאנג'יב גופטה, הגיע לעיר בוהפל לצלם משרפה. גופטה סיפר ל-BBC שהמחוז דיווח באותו יום על ארבעה מתים בלבד, אבל גופטה בעצמו היה עד לעשרות שריפות של גופות. בקיצור, טירוף.
גורמים במערכת הבריאות מעריכים שהמוטציה החדשה שהתגלתה שם בשלהי החודש שעבר – ושהתגלתה גם בכמה אנשים שחזרו לארץ מהודו – היא כנראה מדבקת הרבה יותר מהנגיף המקורי וייתכן שהיא מסוגלת לחמוק ממערכת החיסון.
במקביל, מבצע החיסונים בהודו מקרטע עד לא קיים. יצרניות החיסונים ההודיות, שנחשבות ליצרניות החיסונים הגדולות בעולם, מדווחות על מתיחה עד הגבול של פסי הייצור שלהן והן פשוט לא עומדות בעומס.
הכלכלה הודית לא תתאושש עד 2023
יש לכך גם משמעויות כלכליות לא מבוטלות. לפי נתונים של קרן המטבע הבינ"ל, ה-IMF, הודו, שב-2019 הייתה הכלכלה ה-5 בגודלה עולם, התדרדרה מקום 1 למקום ה-6. בנק אוף אמריקה העריכו בשבוע שעבר כי בשל ההשפעות הקשות של המגפה על הודו, ייקח לה לפחות שנתיים לעקוף את יפן ככלכלה ה-3 בגודלה.
- 3.בחרו למות! (ל"ת)גישה 23/04/2021 21:11הגב לתגובה זו
- 2.לשתף את הידידים שלנו בהודו בייצור החיסון הישראלי (ל"ת)אילן 22/04/2021 14:40הגב לתגובה זו
- 1.ראל 22/04/2021 13:54הגב לתגובה זולפי איזה חישוב ?
- זה החישוב שלו (ל"ת)הוא סופר הודים 23/04/2021 12:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
