נעילה באדום בוהק: הנאסד"ק נפל ב-3%, תשואת האג"ח עולה ל-1.73%
המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים כשהנאסד"ק נפל בכ-3%, ה-S&P 500 איבד 1.5%, הדאו ירד ב-0.5%. התשואה על אגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים קפצה לרמה של 1.728%, לאחר שקודם לכן טיפסה מעל רף ה-1.75%, שיא ב-14 החודשים האחרונים. הנאסד"ק הוביל את הירידות גם בטרום מסחר, וזאת דווקא לאחר נעילה שלוותה בעליות אמש, לאחר שהבנק הפדרלי פרסם תחזית אופטימית לשנת 2021 והודיע כי ישמור על שיעור ריבית אפסית ועל המשך רכישת הנכסים האגרסיבית.
המדדים המרכזיים:
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
BITCOIN 1.49%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרו:
נתוני תעסוקה מאכזבים מתפרסמים היום בארצות הברית, כשמספר תביעות האבטלה הראשונות בשבוע שעבר עמד על 770 אלף, בהשוואה ל-725 אלף בשבוע קודם לכן. כך מפרסם היום משרד העבודה האמריקאי. אמנם מדובר בנתון נמוך מ-800 אלף זה השבוע הרביעי, אולם הכלכלנים ציפו לרמה של 700.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המשקיעים בוול סטריט, וגם פקידים בכירים בפד, מעריכים כי כאשר הכלכלה תתאושש, לא יהיה מנוס מלעלות ריבית בשנת 2022. אתמול הנגיד פאואל אותת כי לא תהיה העלאת ריבית עד ללפחות שנת 2023. עם חבילות סיוע בהיקף של טריליונים ולמעלה מ-100 מיליון אמריקאים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת, הבנק המרכזי צופה כי ההתאוששות הכלכלית מתקדמת הרבה יותר מהר ממה שציפו לפני כ-3 חודשים. (לכתבה המלאה)
החשש נובע מאישור חבילת התמריצים, שתכניס את המשק האמריקאי המתאושש להיפר-צריכה, מה שיביא להעלאת לאינפלציה גבוהה ופיחות בכוחו של הדולר. כמו כן, העלאת הריבית צפויה לפגוע בחובות התאגידיים, שנאמד ב-10.5 טריליון דולר. כתוצאה ממשבר הקורונה, חברות רבות נמצאות בשנת 2021 על קצה התהום שבין דירוג השקעה לאג"ח זבל. מכה קטנה בכנף, והם יפלו עמוק לתוך תהום האג"ח זבל. כתוצאה, האג"ח שלהם יאבד מערכו והם מאוד יתקשו לגלגל את החובות שלהם ולקחת הלוואות חדשות מהציבור. אחרי שהפחיד את השווקים - לאן הולך שוק האג"ח?
שוק חופשי? טוב נו, האמריקאים קוראים לזה כך - אבל בפועל, מאז השפל הגדול, הממשל האמריקאי מתערב יותר ויותר בשווקים; והממשל החדש כבר הצהיר שהוא הולך להעמיק את ההתערבות הזו עוד יותר (לכתבה המלאה).
נפט: מחירי הנפט נופלים הערב בכ-9% לרמה של 58.7 דולר לחבית. מנהל המידע לאנרגיה (EIA) מדווח על עלייה של 2.4 מיליון חביות במלאי הנפט הגולמי מסוג קרוד בארצות הברית, בניגוד לצפי לירידה של מיליון חביות שפרסם מכון הנפט האמריקאי (API).
מניות במרכז
לאחר שנים בהם שלטה טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) ללא עוררין בשוק ה-EV, המתחרה הוותיקה רוצה לחזור למקום הראשון. על פי האנליסטים של UBS- עד שנת 2025 יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פולקסוואגן (סימול:VWAGY), תתפוס את השליטה. "טסלה אינה עוסקת רק ברכבים חשמליים, היא גם חברת תוכנה חזקה, שהפכה את הרכב למכשיר דיגיטלי. הם מתקדמים היטב בנושא הנהיגה האוטונומית, אך עם כל זה כן... אנחנו הולכים לאתגר את טסלה" אמר מנכ"ל פולקסוואגן. (לכתבה המלאה). פולקסוואגן טסה אתמול בוול סטריט בכ-30%. טסלה איבדה 7% במסחר.
אובר ( UBER TECHNOLOGIES) הפסידה במאבק המשפטי שלה בבריטניה ותיאלץ לעבור למודל העסקה עם הנהגים שעובדים עמה, כולל תשלום לימי חופש והפרשות לפנסיה. המניה ירדה ב-1.3%.
בחודש שעבר, בתחזית השנתית שלה, הרשת החברתית טוויטר (TWTR), עדכנה תחזיות וצפתה שתוכל להכפיל את השורה העליונה, ולדווח על הכנסות שנתיות של 7.5 מיליארד דולר עד שנת 2023 ולהגיע ללפחות 315 מיליון משתמשים עד סוף שנת 2023. "היעדים שהציבה טוויטר להכנסותיה ב-2023 הם לא בשמיים". המניה איבדה 5%.
מניית יצרנית תאי האנרגיה, PLUG POWER (סימול: PLUG) נפלה אמש לאחר שהודיעה כי תיאלץ לתקן את דוחותיה לשנים 2018 ו-2019. החברה הודיעה כי מצאה טעויות חשבונאיות, אבל כי לא מדובר בפעילות לא חוקית. המניה איבדה כ-8%.
יצרנית ה-EV, חברת Upstart (סימול:UPS) מזנקת במסחר המוקדם, לאחר שהודיע כי תרכוש את חברת Prodigy המפתחת תוכנות מבוססות ענן "שצפויות לשנות את הדרך שבה אנשים רוכשים רכב". המניה ירדה ב-0.3%
יצרנית הקנאביס Sundial (סימול:SNDL) שזינקה ב-7% לאחר פרסום הדוחות מחקה את העליות ואיבדה כ-5%.
ישראליות במרכז:
דוחות: תפרון (US) (TFRFF) דיווחה על רווח תפעולי של 3.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020 על הכנסות של כ-55 מיליון דולר (7% מהמכר), זאת בהשוואה לרווח תפעולי של 0.7 מיליון דולר על הכנסות של 46 מיליון דולר (1.5%) שרשמה בתקופה המקבילה החברה העוסקת בעיצוב,ייצור ושיווק מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ספורט. בשורה התחתונה החברה דיווחה על מעבר לרווח של 2 מיליון דולר ברבעון, מול הפסד של 3,000 דולר בתקופה המקבילה (לכתבה המלאה). המניה טסה ב-56%.
מניית אבוג'ן (US) שכבר עלתה ב-5% מחקה את העליות וירדה ב-2.8%, וזאת לאחר ירידות חדות בימים האחרונים. המניה הניבה ב-12 החודשים האחרונים תשואה פנומינלית של כ-500%. עופר חביב, מנכ"ל החברה הגיב באולפן ביזפורטל לירידות החדות בימים האחרונים במניה, שהגיעו: "אנחנו יותר רצים למרחק ארוך יותר מאשר למרחקים קצרים ואני מקווה שזה יבוא לכדי ביטוי בשנים הקרובות" (צפו בראיון המלא).
דוחות: מניית רדהיל מאבדת גובה. חברת הביופארמה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה (לכתבה המלאה). החברה פספסה את התחזיות, כשהציגה הכנסות שנתיות של 64 מיליון דולר, נמוך בכ-4 מיליון דולר מהצפי. המניה איבדה כ-6%
טבע (US) ירדה ב-2.5%. כשבדרך עלתה לאחר שקודם לכן חזרה לרדת, זאת אחרי העלייה של אתמול שדווקא קטעה ירידות בימים האחרונים.
ננו דיימנשן נפלה ב-9%, ובכך חזרה למגמה שאפיינה אותה קודם לעליות של אתמול.
- 6.מאיריקו 19/03/2021 14:24הגב לתגובה זושוב עליות.
- 5.תל אביב יורדת נסדאק יורד תל אביב מתרסקת (ל"ת)נסדאק עולה 18/03/2021 23:13הגב לתגובה זו
- 4.פה כבור הכלב 18/03/2021 22:37הגב לתגובה זוככל שאנשים יתחילו להפנים יותר ויתר שעליות בבורסה לא נבעות מרווחים גדולים יותר של החברות בבורסה טלה מהדפסה בלתי מתחת של דולרים כך הבורסה טיפול יותר
- 3.XXX 18/03/2021 22:34הגב לתגובה זוגל למטה. הגרף אומר הכל והוא יגיע לתחתית נמוכה יותר מהקודמת.... אם לא.... אז חזק למעלה סבלנות... נמתין בסבלנות
- עדי 19/03/2021 13:10הגב לתגובה זונהדר,אם לא ככה,אז ככה
- 2.חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח 18/03/2021 20:54הגב לתגובה זוחחחחחחחחחחחחחחחחחח מנסים להציל את הבועה... חברת תוכנה עאלק.
- 1.הופך את הבורסה שלנו לגרועה (ל"ת)הנסדאק 18/03/2021 20:29הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
