רון אבידן
צילום: תמר מצפי
דוחות

אזורים: עליה של 60% ברווח הנקי ל-58 מיליון שקל

החברה סיכמה את הרבעון הרביעי של 2020 עם רווח נקי של כ-58 מיליון שקל, לעומת 36 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של יותר מ- 60%.

סתיו קורן | (6)

חברת הנדל"ן אזורים 3.17%  מדווחת על התוצאות הכספיות לשנת 2020: רווחי החברה מפעילותה השוטפת הסתכמו בכ-134 מיליון שקל, לפני נטרול הפסד חד פעמי של 23 מיליון שקל בעקבות הנפקת קרן הריט, לעומת רווח נקי של 118 מיליון שקל בשנת 2019 – עלייה של 13.5%.

היקף הכנסות הכולל של החברה עלה בשנת 2020 לכ-1.25 מיליארד שקל, לעומת כ-1.23 מיליארד שקל בשנת 2019 - גידול של כ-1.4%. ההון העצמי המיוחס לבעלי מניות החברה לשנת 2020 עלה בכ-7.7% ל-1.39 מיליארד שקל לעומת 1.29 מיליארד שקל בשנת 2019. הגידול בהון העצמי נובע מרווח לתקופה בסך של כ-111 מיליון שקל. בנוסף, בתקופת הדוח הניבה פעילותה השוטפת של החברה תזרים מזומנים משמעותי בסך של כ-402 מיליון שקל.

במהלך 2020 מכרה החברה 976 דירות בהיקף כספי של 1.8 מיליארד שקל, לעומת 995 דירות בשנת 2019 בהיקף כספי כולל של כ-1.7 מיליארד שקל - עלייה של כ-4.4% בהיקף הכספי. המחיר הממוצע (לא כולל מע"מ) של דירה שמכרה החברה בתקופת הדוח עמד על כ-1.86 מיליון שקל, לעומת שנת 2019 שבה הסתכם מחיר הממוצע לדירה בכ- 1.7 מיליון שקל – עלייה של 9.4%. בתחילת השבוע פרסמה החברה כי במסגרת מבצע בשיתוף עם חבר משרתי קבע והגמלאים בע"מ, נחתמו בקשות רכישה ל- 479 יחידות דיור בפרויקט מומנט בבת ים בתמורה כוללת בסך של כ- 1.05 מיליארד שקל (כולל מע"מ).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אם השוק רותח, למה צריך להנפיק קרן ריט? (ל"ת)
    אדם 17/03/2021 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כלומר ירידה בהכנסות אם מנטרלים את קרן הריט (ל"ת)
    עמי 17/03/2021 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הם הורידו מחיר בפרוייקט בבת ים, למה לא מציינים בכתבה? (ל"ת)
    סמי 17/03/2021 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מעניין כמה הם קנו מעצמם באמצעות ריט (ל"ת)
    יובל 16/03/2021 17:49
    הגב לתגובה זו
  • זה חסוי (ל"ת)
    רועי 18/03/2021 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה לא כתבתם שהיא מכרה פחות דירות בכותרת? (ל"ת)
    יאיר 16/03/2021 16:37
    הגב לתגובה זו
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

דירה להשכרה (שלומי יוסף)דירה להשכרה (שלומי יוסף)

מי הזכאים החדשים לסבסוד שכר הדירה?

משרד הבינוי והשיכון והביטוח הלאומי מנסים לבלום את העלייה ביוקר המחיה באמצעות מהלך יזום לאיתור זכאים לסיוע בשכר דירה, שכולל פנייה ישירה לעשרות אלפי אזרחים במטרה להגדיל את מימוש הזכויות ולהקל על שוכרי הדירות

רן קידר |

עוד לפני שהאטה בשוק הדירות מקבלת את הכותרת "משבר", מצב העניינים הנוכחי כבר זולג מזה זמן רב לשוק השכירות, שרק הולך ועולה, בעיקר בעקבות היעדרותם של המשקיעים מהדירות החדשות, ועוד יותר לאור מלאי הדירות הריקות, שעומד על כ-83 אלף דירות ברחבי הארץ. 

וכך, במאמץ להקל על אוכלוסיית שוכרי הדירות משרד הבינוי והשיכון והמוסד לביטוח לאומי השלימו בימים האחרונים מהלך משותף וראשון מסוגו, המציב בלב העשייה הממשלתית מיצוי הזכויות מול האזרחים הזכאים להם. במסגרת שיתוף הפעולה, ולאחר עבודת מטה מקצועית ומעמיקה אותרו מקבלי הקצבאות המזכות בסיוע בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון. לאחר מכן ביצענו מהלך יזום לאיתור זכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בשכ"ד ובהמשך התבצעה פנייה ישירה אליהם. 

החל מהחודש ישלחו מסרונים לכ-40 אלף אזרחים שנמצאו כזכאים פוטנציאליים לקבלת סיוע בתשלום שכר הדירה, זאת במטרה לעודד מימוש זכויות ולהנחותם כיצד לפעול. המסרונים מפנים את הזכאים הפוטנציאליים להגשת בקשה בצורה מקוונת, או לחלופין לאחד מסניפי חברות ההרשמה של המשרד הנותנות שירותים בנושא סיוע בדיור. יצויין כי מדובר במהלך שיכנס לעבודה השוטפת של המשרד, ומסרונים בנושא מיצוי הזכויות ישלחו גם בעתיד אל אלו שהמערכת תזהה שהינם זכאים פוטנציאליים.

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "זהו מהלך חברתי תקדימי שמבטא שינוי תפיסה בשירות לאזרח ויבואו עוד אחריו. מדיניות משרד הבינוי והשיכון בהובלתי פועלת ביוזמה ואינה ממתינה לפנייה מהאזרח. אני מברך על שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי, באמצעותו אנו ממשים זכויות ומוודאים שהסיוע בשכר דירה מגיע לזכאים. נמשיך להסיר חסמים ולשפר את השירות לאזרחי ישראל.״ 

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: “זהו אחד המהלכים החשובים שקידמנו בשנים האחרונות בתחום השירות לאזרח. לאחר עבודת עומק מקצועית ארוכה, חיברנו בין תהליכים, מאגרי מידע וגורמי ביצוע, כדי לעבור מתפיסה תגובתית לתפיסה יזומה של מיצוי זכויות. המהלך משקף את תפיסת המשרד, מדיניות שנשענת על נתונים, מקצועיות ושיתוף פעולה בין משרדי, ומטרתה אחת: להקל על האזרח, לצמצם בירוקרטיה ולוודא שהסיוע הממשלתי מגיע לכל מי שזכאי."