דגל ארצות הברית אמריקה
צילום: Istock

אפשר להפסיק לפחד? ביקושים גבוהים לאג״ח ארה״ב

ארה״ב הנפיקה 38 מיליארד דולר באג״ח ל-10 שנים עבור ריבית של 1.523%: הביקוש השתפר בצורה משמעותית לעומת חודש פברואר: תשואת אג״ח ארה״ב 10 שנים יורדת בכ-2%, בעוד שהעליות במדדים מתחזקות 
אור צרפתי | (2)

מילה טובה למגפת הקורונה, היא גרמה למיליוני אנשים להתעניין בעולם הכלכלי האפור. פדרל ריזרב? נאום של ג׳רום פאואל? תשואת אג״ח? עד לפני שנה אלו היו מילים גסות בעבור הרבה מאד משקיעים, וכעת הם שיחות היום. התנודתיות בשבועות האחרונים הייתה מיוחסת לעלייה בתשואות אג״ח מ-1.1% לכ-1.5%, שהכניסה את השוק לפאניקה וגרמה לחילוף כסף בין מניות הצמיחה למניות הערך

הנפקה שבאמת הייתה חשובה היום לוול סטריט. באמצעות מכרזים חודשיים, ארה״ב מנפיקה אג״ח למשקיעים פרטיים ומוסדיים עם אורך חיים של בין שנתיים ל-30 שנה, וזאת בשביל לממן את החוב הציבורי. תשואת האג״ח, כלומר כמה תשואה המשקיע מצפה לקבל במידה ויחזיק את האג״ח עד למועד הפירעון,  מהווה אינדיקטור לאיך השוק תופס את מצב החוב של ארה״ב- תשואה גבוה יותר משמע אג״ח ארה״ב פחות בטוחה. במכרז ההצעה הטובה ביותר היא זאת שנבחרת, וכל המשקיעים מקבלים את אותו שיעור תשואה. 

 

בשבועיים האחרונים, תשואת אג״ח ארה״ב ל-10 שנים (האינדיקטור הנחשב ביותר) ניסתה לשבור מספר פעמים את רף ה-1.6%, ועד כה היא מפסידה. הערב תשואת האג״ח המשיכה לצנוח, וירדה בכ-2% אל רמה של כ-1.51%. זאת לאחר פרסום תוצאות המרכז שהראו כי לאג״ח האמריקאי יש מספיק ביקוש, ובכך למנוע את חשש המשקיעים מפני שפל אפשרי בביקוש למכשירי החוב של הכלכלה הגדולה בעולם. 

 

המשקיעים הראו ביקושים טובים באופן יחסי ל-38 מיליארד דולר באג״ח ארה״ב ל-10 שנים. התשואה במרכז נסגרה על רמה של 1.523% לעומת 1.155% בחודש הקודם, אך לא חצתה את רמת ה-1.6%.״Bid to Cover״, כמה ביקוש היה לכל דולר שהונפק- היחס גבוה יותר כך הביקוש חזק יותר. המרכז הערב הסתיים ביחס של 2.38, נמוך במעט מהממוצע השנתי של 2.42, אך הרבה מעל נתון השפל של 2.04. 

 

תשואה עולה= מחיר האג״ח יורד. חשוב לזכור שאג״ח ממשלתי, ועל אחת כמה של ממשלת ארה״ב נחשבת כ-״נכס חסר סיכון״ בשווקים הפיננסים ולכן תנודתיות חזקה נחשבת כחריגה. עוד נוסיף, כי התשואה על האג"ח של ארה״ב היא בנצ'מארק לכל האג"חים בעולם, כשהמשמעות היא שעליה בתשואה גוררת עלייה בריבית על חוב של חברות מסחריות. 

 

עודף ההיצע והביקוש החלש במכירה הפומבית בחודש פברואר העלו את הריבית ולחצו על המניות. הסיבות ברורות, ארה״ב הדפיסה השנה כ-3.6 טריליון דולר ע״י אג״חים ממשלתיים חדשים ועוד כ-1.9 מיליארד דולר שצפויים להיות מאושרים השבוע. האנליסטים בוול סטריט צופים שתשואת אג״ח ארה״ב תגיע למינימום 2% עד סוף השנה. 

 

 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בלבלה בשוק הכספים זה לא יגמר טוב (ל"ת)
    חנני 11/03/2021 05:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קרטרון 10/03/2021 23:24
    הגב לתגובה זו
    יודעים שהאג״ח עשר יגיע ל 2% מי קונה מניות בשיאים הללו ממש מוזר מכפר עזר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.