אילון מאסק
צילום: יוטיוב

תחזיות האנליסטים: רוב מניות ה-S&P יעלו יותר מ-5% השנה; מה הצפי לטסלה?

מדד S&P 500 ירד מאז השיא בפברואר השנה ב-2.4% – עם זאת, האנליסטים ממשיכים להאמין במדד, ומסמנים כמה מניות ששווה לשים עליהן עין

סתיו קורן | (3)
נושאים בכתבה מניות מומלצות

חזרה לעליות במניית טסלה? לא השנה - כך לפחות לפי ניתוח של צפי האנליסטים לגבי המניה שבוצע ע"י S&P Global ו-MarketSmith. לפי הנתונים, אלה סבורים ש-297 מניות ב-S&P 500 יעלו ביותר מ -5% במהלך 12 החודשים הקרובים, ו-13 מניות יעלו ביותר מ-30% - טסלה לא אחת מהן.

האנליסטים מנבאים שחברת הרכב החשמלי של אילון מאסק תעלה בפחות מאחוז ל-600 דולר  - לא רחוק מהמחיר של טסלה כעת 600 דולר. 

יצויין כי טווח התחזיות רחב בהחלט - השוריים ביותר לגבי המניה מבקרב האנליסטים סבורים כי המחיר יוכפל ב-12 החודשים הקרובים ויגיע ל-1,200 דולר למניה, כשאת תמונת המראה מספקים אלה שדווקא צופים לה התכווצות לרמה של 135 דולר בלבד.

לאחרונה, חצה שווי השוק של טסלה את רף 800 מיליארד דולר, שהוא גדול יותר משווי השוק של כל חברות הרכב המסורתיות הסחירות יחד. תחת כל עץ רענן, מתבטאים כאלו שמבינים וכאלו שקצת פחות, בדבר המחיר הלא הגיוני אליו הגיעה מניית טסלה - "גדולה יותר מכל החברות ביחד, לא יכול להיות" כך אומרים. נראה שאם טסלה תשיג את יעדיה השאפתניים, שווי השוק ומחיר המניה הנוכחיים, אומנם אינם מחירי מציאה, אך הם גם לא תלושים מהמציאות.

 

על מי כן שווה להסתכל?

מדד ה- S&P 500 ירד ב-2.4% מרמת השיא ב-12 בפברואר, בעוד שקרן הסל של סקטור הטכנולוגיה, Technology Select Sector SPDR Fund (סימול: XLK) ירדה מאז ב-7%.

מדובר בסקטור עם הביצועים הגרועים ביותר במדד בתקופה, שני רק לירידות בקרן הסל על סקטור מוצרי הצריכה הלא-חיוניים - Consumer Discretionary Select Sector SPDR (סימול: XLY), שמה שהפיל אותה היה בעיקר הקריסה בשיעור 26% של טסלה שכלולה בקרן. יצויין כי טסלה נכנסה למדד היוקרתי רק בדצמבר האחרון.

ובכל זאת, על אף הירידות בסקטור הטכנולוגיה, האנליסטים סבורים כי מניית חברת טכנולוגיית המידע Enphase Energy (סימול: ENPH) תגיע למחיר של 227 דולר למניה ב-12 החודשים הקרובים - גבוה ב-65% ממחיר השוק שעומד כ-143 דולר לאחר שצנחה מתחילת השנה ב-18%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ממתי ENPH היא חברת טכנולוגיית מידע? (ל"ת)
    שלומי 10/03/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תומש 09/03/2021 20:25
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים מנבאים שחברת הרכב החשמלי של אילון מאסק תעלה בפחות מאחוז ל-600 דולר - לא רחוק מהמחיר של טסלה כעת 600 דולר כבר היום 670!
  • אופס עברו בקושי חודשיים וחצי (ל"ת)
    אנונימי 09/03/2021 23:59
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.