"השוק בתיקון שיגיע ל-10%. הירידות אינן בגלל אג"ח ממשלת ארה"ב"
"כולם יגידו לך שהשוק יורד בגלל התשואה על אגרות החוב של ממשלת ארצות הברית ל-10 שנים שעולה לאזור ה-1.4%. אני חושב שמדובר דווקא בתיקון של השוק", כך אומר שלומי כהן, פעיל ותיק ומומחה לשוק המניות האמריקאי (פרשן וול סטריט של גלובס במשך עשרות שנים ויועץ פיננסי לגופים מוסדיים), בשיחה עם ביזפורטל שהתקיימה מוקדם יותר לקראת פתיחת המסחר בוול סטריט. כהן אומר את הדברים לאחר שאתמול הנאסד"ק התרסק ב-2.5%, ואם תשאלו אותו התיקון הזה היה מתבקש.
"אחרים תולים את הירידות בשוק בעליות בתשואות האג"ח מכיוון שהן מחזקות את התחרותיות שלהן מול השקעה במניות", מסביר כהן. "המשך עליית התשואות יכול לתמוך במה שאני מסתכל עליו כתיקון כמו שאמרתי לך, וגם למנוע חזרה לעליות חדות. זה בהחלט בעייתי וגורם גם לעלייה של ריבית המשכנתאות. אגרות החוב צופות אינפלציה ואנשים מסתכלים על הטריליונים ששופכים בארה"ב וחוששים שאם אוטוטו הפד רק ירמוז על העלאה של ריבית כדי להילחם בה אנחנו נראה נפילה של המניות".
כמה זמן להערכתך יארך התיקון הזה?
"לדעתי הוא יהיה מהיר. זה יכול להתחיל בנפילה של 5% היום שתהדהד בכותרות ומחר יחזרו כבר לעלות. במצטבר זה תיקון שיכול להגיע גם לירידה של 7-8% לפני שיתחילו שוב העליות אבל באמת שאי אפשר לדעת. אני מצפה לתיקון של 10% כמעט תוך יומיים שלושה, בנאסד"ק 100 בעיקר. צריך להוציא ירידות קלות בדאו ג'ונס וב-S&P 500 במניות שנקרא להן נורמליות במירכאות, שאינן מנופחות. בגדול, הרווחים של החברות הגדולות 'האמיתיות' יוצאים מן הכלל, אלה של הכלכלה 'האמיתית' שעוסקות בשבבים, ציוד שבבים, תכנות בחלקן.
"מהצד השני רואים התפוגגויות של בועות. קח למשל את טסלה שהייתה בשווי של 900 מיליארד בשיא ובטרום-מסחר היום שוויה היה 670 מיליארד. וודאי שגם שאר החברות בתחום ירדו אם אין להן מכירות או שהן רק בתחילת הדרך. במקביל גם הביטקוין ירד מתחת לשער של 50 אלף דולר, כך שאני חושב שיש תחושה שהשוק הלך רחוק מדי, הרי זה משוגע להגיע למכפילי מכירות של 20-40.
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"גם בסיפור של לוסיד ראינו את הבועה מתפוצצת – במשך שבועות חיכו למיזוג שלה עם השלד של צ'רצ'יל ועם האישור הסופי היא ירדה ב-30%. משקיעים שאלו את עצמם מה פתאום שהחברה תהיה בשווי שבו הייתה".
קל לתת את הדוגמא של לוסיד, אבל גם חברות הרכב המסורתיות מחזקות את הרכב החשמלי, ונזכיר את הרגולציה עליהן באירופה בנושא הפליטות. יגואר אמרה למשל שתפסיק לייצר רכבי בנזין תוך חמש שנים, כלומר זה לא סיפור שמוכרות לנו רק החברות שלא שמענו עליהן עד לפני חודשיים. ברור שהמשקיע ירצה לקפוץ על העגלה הזאת.
"העולם באמת הסכים שזה הכיוון, אלה לא הסיסמאות מימי אל גור. זה מוצדק להשקיע בחברות שיש להן פתרונות טובים, וכידוע ה-בעיה של הרכבים החשמליים הם טווח הנסיעה שמאפשרת הבטרייה. הזכרת את יגואר – יש גם את פיאט, וסולראדג' הישראלית הודיעה שתייצר עבורה מנועים חשמליים באמצעות חברה איטלקית שהם רכשו.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
זה מוצדק להשקיע במניות האלה, כסקטור, אבל זאת גם שאלה של שווי. קוואנטומסקייפ שבה ביל גייטס מושקע רוצה לעשות בטריית 'סוליד-סטייט', שאין בה נוזלים נתנו לה שווי של 40 מיליארד דולר ואחרי שהבינו שזה מוגזם ושגם עוד שלוש שנים היא לא תמכור בטריה, ואת זה היא בעצמה אומרת, אחת השווי ירד לאזור ה-15 מיליארד דולר".
גם בסיפור של סולראדג' מעורבת יצרנית גדולה. אתה בעצם ממליץ למי שלא רוצה לפספס את הטרנד להשקיע בחברות הרכב המסורתיות במקום בחברות החלום?
בדיוק. שילך על פורד, ג'נרל מוטורס, BMW או מרצדס, למשל – כך לדעתי לפחות. אני מאמין שכל חברות הרכב הם השקעה יותר מעניינת והשוויים מצחיקים לעומת זה של טסלה".
בסוף החברות המסורתיות יכולות לפנות למיקור חוץ לאחת מחברות החלום, ואז המשקיעים יצטערו שהתרחקו מהן.
"תראה, ג'נרל מוטורס ניסתה לקדם שיתוף פעולה עם ניקולא והסתבר שמדובר בבלוף אחד גדול. לג'נרל מוטורס יש חברה רצינית מאד בתחום הרכבים החשמליים והם יעשו כנראה ספין אוף וזכור לי שעוד אחת מהגדולות הכריזה על ספין-אוף. בסוף המשקיעים יקבלו תשואה יפה מאד מהספין-אופים האלה לעומת זו שתניב להם טסלה להערכתי".
נחזור לנאסד"ק, כרגע אתה רואה תיקון לדבריך, אבל אם אקח אותך לדצמבר 21' – נדבר על עליה או ירידה בסיכום שנתי?
"כמעט בטוח שעליה, אבל אתה יודע למי ניתנה הנבואה. עדיין לא יודעים הרבה על כמה זמן מחזיקה החיסוניות בעקבות החיסונים והאם יהיה גל נוסף, אבל אם בקיץ או אפילו באפריל נראה שהירידה בתחלואה תמשך והקורונה כמעט תיעלם והחיים יחזרו למסלולם, בהחלט הנאסד"ק יהיה במקום גבוה יותר בסוף השנה. החברות רווחיות, המגמה של מעבר לאי-קומרס גוברת ואפל, אמזון, מיקרוסופט וכל החברות האלה, ואחרות קטנות יותר יחזרו לעלות.
עברתי כמשקיע את כל המשברים מאז אוקטובר 77' ותמיד הופתעתי מהמהירות שבה הכל לשגרה. אנחנו עוד רגע במרץ, קח כמעט כל מניה רנדומלית ותראה שהיא עלתה ב-100% מאז השפל שהיה במרץ של לפני שנה שסימן את התחתית של המשבר".
הזכרת את ענקיות הטכנולוגיה, הסיפור של פייסבוק וגול מול גופי התקשורת עכשיו בכותרות. ההסכמים שהן יחתמו על תשלום עבור התוכן צפוי להשפיע על התוצאות שלהן?
- 20.אשר רחלה 29/03/2021 08:44הגב לתגובה זומה יהיה עם מניות הקנאביס?
- 19.שאול 24/02/2021 14:27הגב לתגובה זונסדק עשה תיקון של 8 אחוז מהגבוה . ירד מתחת לממוצע של 50 יום . בסוף היום עשה נר של פטיש כלפי מעלה . סגר מעל ה 50 יום . נראה כעת שהתיקון בוצע . כרגע השוק יתחיל גל עליות קטנות , ורק לפי הדוחות והנתונים הכלכליים השוק יעלה .
- 18.שושו 24/02/2021 12:00הגב לתגובה זוחצאי מוליכים / ענן / סייבר - בלי אלו לא נתקדם.....
- 17.שגיא 24/02/2021 08:53הגב לתגובה זופאוול אמר שלא תהיה עלית ריבית בחודשיים הקרובים .....מעכשיו יהיה תיקון הרבה מניות יורדו 30 אחוז ויותרמהשיא.
- 16.דובי 24/02/2021 08:20הגב לתגובה זולפני כל משבר יש עליה בשוק ההון, המכונה מלכודת דובים. מה ששונה במשבר בקזינו של 2021 זה שיש הרבה אנשים מובטלים עם כסף שנכנסו לשוק ההון. גם בארץ וגם בעולם. התוצאה היא ניפוח של שווי המניות והתנהגות מאוד לא רציונאלית. עכשיו תתחיל מנוסת בהלה, אנשים ינסו לצאת בזמן או להשאר עד שיפסידו את התחתונים.
- לרון 25/02/2021 08:09הגב לתגובה זו"את התחתונים",שכחת את האלוגריתמים
- 15.עד סוף שבוע שיאים חדשים (ל"ת)אמיר 24/02/2021 00:31הגב לתגובה זו
- 14.תגידו לדביל שיבדוק איך נגמר המסחר (ל"ת)יעקב 23/02/2021 23:47הגב לתגובה זו
- 13.יש הרבה כסף מחוץ לשוק שרק מחכה להיכנס (ל"ת)נס 23/02/2021 22:48הגב לתגובה זו
- 12.רועה חשבון 23/02/2021 19:56הגב לתגובה זושוב עשו למשקיעים הקטנים את התרגיל המוכר ,נתנו להם להיכנס בשיא ומחכים בחוץ לסיום הנפילות שזה בערך 50 אחוז
- לרון 25/02/2021 08:15הגב לתגובה זושאתה באמת "רועה",איפה בדיוק ראית "קריסה" ביום של ירידות??
- 11.רק מזומן 23/02/2021 19:46הגב לתגובה זוראו מה קרה בגל הקור באמריקה אנשים התחממו במכוניות וטענו שם טלפונים.אי אי אי אפשר באוטו חשמלי כי הבטריה לא תהיה בשיא היעילות בקור וגם לא יהיה איפה לטעון.פועל יוצא ג'ריקאן נפט שווה יותר מבטריה ששוקלת רבע טון וחייבת אינפוזיה.
- לרון 25/02/2021 08:11הגב לתגובה זובסבלנות למניות חברות הרכב המסורתיות,שגם הן עוברות בחלק לרכב חשמלי
- 10.אתם תמיד בדיעבד. השוק שיפול רק אלהים יעזור 23/02/2021 19:20הגב לתגובה זואתם תמיד בדיעבד. השוק שיפול רק אלהים יעזור
- 9.אתם תמיד בדיעבד. השוק שיפול רק אלהים יעזור 23/02/2021 19:20הגב לתגובה זואתם תמיד בדיעבד. השוק שיפול רק אלהים יעזור
- 8.שלי 23/02/2021 19:17הגב לתגובה זומדד S&P Kensho cleantech ירד השבוע למעלה מ 30%! להשאיר? למכור?
- לרון 25/02/2021 08:13הגב לתגובה זוובעיקר טרנדי גם מתקן
- 7.rsi 69.10 23/02/2021 19:06הגב לתגובה זולדעתי לנסדק יש עוד 17.5 אחוז לרדת מהמקום שלו היום ! ל 265$ על התעודה של ה qqq
- 6.דני 23/02/2021 18:53הגב לתגובה זוכאשר מותחים קפיץ יותר מידי הוא חוזר למצבו הנורמלי השוק היה מתוח ומגיע תיקון בריא מי שחכם שיקנה עכשיו
- 5.יש לך הסבר למה ת"א לא עלתה כמו הנסדאק (ל"ת)מר כהן 23/02/2021 18:29הגב לתגובה זו
- לרון 25/02/2021 08:16הגב לתגובה זות"א הוא שוק נגרר מאז ומעולם
- רז 24/02/2021 11:00הגב לתגובה זו.
- 4.שאולי 23/02/2021 18:22הגב לתגובה זוהסבר פשוט על מה שקורא עכשיו
- 3.באפט 23/02/2021 18:22הגב לתגובה זולא צריך להיות מומחה ולפרסם כתבה שיש תיקון אחרי יומיים שהשוק יורד כל יום ב2 3 אחוזים.
- לרון 25/02/2021 08:18הגב לתגובה זויומיים ירידות אינן תיקון,אלה פשוט ירידות כי למישהו היה פחד גבהים
- 2.משה 23/02/2021 18:18הגב לתגובה זולהשקיע רק בנסדק ובטח לא בבורסה בתל אביב הגרועה ביותר בעולם מתומחרת לא נכון היסטרית ללא פרופורציה
- אתה צודק התמחור שלה צריל להיות בסביבות 1200 גג אמריקה ז (ל"ת)האמיתי 24/02/2021 18:48הגב לתגובה זו
- אמיר 23/02/2021 20:11הגב לתגובה זודווקא בתל אביב יש חברות מעולות עם במכפילים סבירים פחות מ 17 אבל יש גם בפחות מ 15 שהמכירות שלהן עלו. ובהרבה, הבעייה היא שאנשים קונים סלים ואז הסל טיפש קונה ומוכר אוטומטית , ואז נשארות חברות מצויינות מתומחרות מאוד נמוך, בלי שמות כי אז יגידו שיש לי אינטרס
- 1.חיים 23/02/2021 17:47הגב לתגובה זומה קרה פתאום אתה מגלה שזו בועה מה קרה נירדמתה עד היום
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
