"אם יעתיקו אותנו בצורה בוטה כמו שעשו וואווי נלחם בכל הכלים"
בתחילת השנה, חברת האנרגיה המתחדשת סולאראדג' הפכה לישראלית עם השווי הגבוה ביותר הנסחרת בוול סטריט, אז עם שווי של כ-17.8 מיליארד דולר, גבוה מ-16.9 מיליארד דולר בו נסחרה נייס. מאז נובוקיור עקפה את שתיהן והגיע לשווי של כ-18 מיליארד דולר, ואילו סולאראדג' ירדה מעט ובינתיים התאוששה, כשהיום היא נסחרת ביציבות לפי שווי של 16.9 מיליארד דולר, לאחר שאתמול בהמשך לפרסום דוחותיה לרבעון הרביעי של 2020 עלתה בכ-5% במסחר המאוחר. כעת סמנכ"ל הכספים רונן פייר מדבר בראיון לביזפורטל על הכניסה לתחום הרכב החשמלי ומספר מתי מדיניות האקלים של הנשיא ביידן תבוא לידי ביטוי בדוחות ולמה לא צריך להתרגש מכך שטסלה חתכה חלק מההתקשורת מולה.
ראשית למספרים: ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-358 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת 338.1 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, ומנגד ירידה של 14% לעומת 418.2 מיליון דולר שהכניסה ברבעון המקביל. הרווח על בסיס Non-GAAP בתקופה עמד על 56 מיליון דולר, או 0.98 דולר למניה, זאת בעוד האנליסטים ציפו לרווח נמוך יותר של 0.86 דולר למניה. סולאראדג' רשמה ברבעון רווח נקי בסך 17.7 מיליון דולר, נמוך ב-60% מ-43.8 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, וכן נמוך ב-67% מרווח נקי של 52.8 מיליון דולר מאשר ברבעון המקביל.
בצד הדוחות, סולאראדג' פרסמה תחזית לרבעון הנוכחי, לפיה ההכנסות יהיו בין 385-405 מיליון דולר, ושיעור הרווחיות הגולמית Non-GAAP יעמוד על 33-36%. גם בטווח העליון, מדובר בנתון נמוך מ-431 מיליון דולר שהכניסה החברה ברבעון הראשון של 2020, תקופה של תחילת הקורונה ותחת ממשל טראמפ בארה"ב, טריטוריה שמהווה כ-40% מהכנסות של סולאראדג'. אם כך למה כעת, למרות ההתקדמות בהפצת החיסונים והממשל החדש שיותר אוהד את מהפכת האנרגיה, המספרים צפויים להיות נמוכים יותר? פייר מסביר.
"בתחילת 2020 כולם ציפו שהטבות המס על פאנלים סולאריים ירדו ברבעון השני, בגלל תקנה שחשבו שתפוג", הוא אומר. "לכן הרבעון הראשון של 2020 היה מוטה כלפי מעלה בגלל אותה ציפייה, שהגדילה את ההכנסות אז ב-40 מיליון דולר בערך".
- שינויים בתחושת זמן בדמנציה
- פינרג'י תקיים פיילוט להטמעת המערכות בריקשות חשמליות בהודו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתי להערכתך המדיניות שמקדם ביידן תתחיל להשפיע עליכם?
"כרגע כולם נמצאים במצב של 'ווייט אנד סי'. ביידן הולך לאשרר כנראה בימים הקרובים את הטבת המס וההנחה שלנו היא כשהיא תאושרר נתחיל לראות גידול. כשאתה מדבר עם אנליסטים של התעשייה, לא של תחום הפיננסים, הם אומרים שיש ציפייה לגידול של 20-30% בשוק הסולארי הביתי בשנה הקרובה. כבר בדוחות האלה דיווחנו על צמיחה בשוק הביתי. בעצם זה תחום שנפגע בעקבות הקורונה ברבעון השני והתחיל להתאושש החל מהרבעון השלישי, וזה נמשך גם עכשיו".
אתם פועלים בשוק רווי, ויש מי שמנסה להתחקות אחרי מערכות האופטימיזציה שפיתחתם. מה מצב המתחרים האלה?
"מבחינה טכנולוגית, נכון להיום הם בדרך כלל נחותים לעומתנו, והסיבה היא שזה תחום ההתמחות שלנו. השנה נתחיל למכור דור רביעי של אופטימייזרים (מערכות המביאות לניצול מירבי של השמש לצורך ייצור האנרגיה, בהתבסס על זווית הפאנל ועוד – א.פ), בדרך כלל רוב המתחרים נמצאים בדור הראשון או הראשון-משופר, אבל אנחנו אנחנו זזים יותר מהר.
"חוץ מהטכנולוגיה יש את עניין השירות. בעצם אתה מתקין מוצר שיישב לך על הגג במשך 25 שנה, ואתה צריך להרגיש נוח עם השירות שנותנים לך - חברות סיניות שנכנסו לתחום לא יודעות לתת שירות טוב, ורואים את זה. מתקינים מתלוננים על כך שהם נמצאים על הגג ולא מקבלים תשובה מהמפעילים שלהם. אציין שגם כשאנחנו יקרים ב-60-70% לעומת הסינים עדיין עלות הממיר מההתקנה היא 10%. הרבה באים ואומרים לנו 'עם כל הכבוד לסינים, גם אם המוצר הוא אותו דבר, אני נשאר עם השירות שלכם'.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"אנחנו משקיעים המון בחדשנות כי ככה אתה מונע ממי שמעתיק אותך להתקרב אליך, ומצד שני משקיעים המון בשירות. כשיש לך מוצר דומה לזה של המתחרים, היתרון בשירות מאפשר לך לגדול ומייחד אותך".
לא בדיוק הרגעת אותי. את השירות יותר קל לשפר מאשר את הטכנולוגיה.
"זה שילוב של שני הדברים. גיא סלע ז"ל (אחד המייסדים שנפטר ב-2019 – א.פ.) היה אומר שבטכנולוגיה 'You're always as good as your last technology'. נכון להיום חברות סיניות לא יכולות לשמור על קצב פיתוח כמו שלנו. יש לנו המון פטנטים וקניין רוחני בתחום ואם מישהו יעתיק משהו בצורה בוטה כמו שעשו וואווי לטעמנו נילחם בו בכל הכלים שיש לנו".
נותנים גז ברכב החשמלי
את סולאראדג' שמנוהלת כיום ע"י צבי לנדאו הקימו ב-2006 סלע ז"ל לצד ליאור הנדלסמן, יואב גלין, מאיר אדסט ועמיר פישלוב. ב-2015 החברה הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 620 מיליון דולר וכיום היא מעסיקה למעלה מ-2,500 עובדים. החברה עוסקת בפיתוח וייצור של פאנלים סולאריים וכאמור מערכות אופטימיזציה עבורם, כמו גם מערכות לניהול ומעקב אחרי ייצור החשמל באמצעותם. נוסף על כך בחברה מייצרים מערכות אל-פסק, מנועים לכלי רכב חשמליים וכן סוללות ליתיום-יון המשמשות אותם ואת תחום אגירת האנרגיה בכלל. בעוד שהכנסות מגזר הסולאר של החברה ירדו ב-16% לעומת הרבעון המקביל, שאר העסקים צמחו ב-6% בהשוואה אליו.
עוד לפני פרסום הדוחות אתמול, סולאראדג' הודיעה כי קבוצת פיאט קרייזלר בחרה בה בתור ספקית של מנועי הגרסה החשמלית של הרכב המסחרי דוקאטו. את המנועים תספק סולאראדג' באמצעות חברה איטלקית שנרכשה על ידה. זהו אם כן, אחד ממנועי הצמיחה שמסמן פייר.
"דוקאטו הוא הרכב המסחרי הנפוץ ביותר באירופה", הוא אומר, "ומבחינתנו זו יריית הפתיחה בכניסה לתחום הרכב החשמלי, שהוא שוק גדול וצומח יותר מהסולאר, וככל הנראה הוא ימשיך לצמוח בשנים הקרובות. בעצם הרעיון הוא שנהנה מפירות הפיתוחים שלנו בסולאר בסקטורים אחרים".
אגב רכבים חשמליים, סולארסיטי של טסלה הודיעה שהיא מפתחת בעצמה ממירי מתח, ותפסיק להשתמש באלה שלכם. הפסדתם לקוח שיש סביבו המון הייפ. מה זה אומר לגביכם?
"זה לא הפסד מלא. בתור התחלה אגיד שטסלה לקוח מצוין וחברה נהדרת. כמו שאנחנו אומרים שנדע לייצר מנועים לרכבים חשמליים כי אנחנו יודעים לעשות ממירים, הם אומרים מצדם שידעו לייצר ממירים כי הם יודעים לייצר מנועים לרכבים חשמליים. צריך להבין אבל שטסלה היא לקוח לא גדול שלנו, ומעבר לזה הממיר שהם יפתחו לא יכסה התקנות גדולות, לכן לא הפסדנו אותם בצורה מוחלטת.
"על החלק שכן הפסדנו אנחנו יכולים לכסות בעזרת צמיחה במקומות אחרים. דבר נוסף שצריך לומר הוא שאותו ממיר שיפתחו בטסלה הוא ממיר בטכנולוגיה יותר וותיקה, ואנחנו מניחים שנכון לעכשיו המוצר שלנו נותן 'אופרינג' קצת יותר עמוק".
איך עוד אתם מתכננים לצמוח?
"ברמה הבסיסית, קודם כל בעזרת פיזור גיאוגרפי. סיפרנו למשל על הגדילה באוסטרליה, וגם בישראל אנחנו גדלים בקצבים נורא מהירים, וכך גם בהודו ובברזיל. מעבר לזה, בגזרת הסולאר אנחנו קיימים כיום בעיקר בשוק הביתי, וגדלים בזה המסחרי. יש לנו למעשה גם ממיר שמכוון לשוק היוטיליטי שמכירותיו תתחלנה בסוף השנה - זה שוק שמהווה שליש מההכנסות בתחום הסולאר בכלל, אנחנו לא נמצאים שם עדיין אבל מאמינים שיש לנו טכנולוגיה מאד מעניינת שיכולה להפוך שדות סולאריים גדולים ליעילים יותר בצורה שבה הם נבנים ומתופעלים".
"מנוע צמיחה נוסף שגם כן קשור לסולאר, הוא מוצרים נוספים שיגדילו את ההכנסות - למשל סוללת אגירה שתאפשר לך לייצר חשמל בצהריים כשיש שמש ולצרוך אותו בלילה אחרי השקיעה. זה מוצר שמאופיין בעלות יחסית גבוה – פי שלושה מאשר הממיר שלנו, אבל ברגע שמוסיפים אותו למיקס אפשר לצמוח מאוד יפה. שולי הרווח יותר נמוכים ליחידה אבל תוספת הרווחיות של כל יחידה לשורה התחתונה גדולה".
"עוד תחום הוא סוללות הליתיום-יון: קנינו חברה שמייצרת סוללות כאלה, ואנחנו בונים מפעל בקוריאה בהספק של שני-ג'יג'ה-וואט בשעה שיתחיל לעבוד בתחילת 2022. מהמוצר הזה אנחנו מצפים לתוספת הכנסות של 330 מיליון דולר בשנת 2022 ואילך".
העליה במחירי הסחורות, לרבות מתכות וכו' שבהן עושים שימוש בייצור הסוללות האלה לא השפיעה עליכם?
"השפיעה, אבל לא ברמה של להבריח לקוחות. העולם נמצא במצב שמצד אחד מחירי מוצרים 'עתירי קומודיטי' עולים כי יש עודף ביקוש גדול וכולם מגלגלים את העלויות לצרכן, ומצד שני ככל שהמוצרים הופכים יותר טכנולוגיים אפשר להוריד עלויות כל הזמן באמצעות שימוש ברכיבים אחרים ופיתוח טכנולוגיות מתקדמות יותר שמקטינות את מספר הרכיבים במוצר. לכן אפשר לקזז עליות שכאלה במחירי הסחורות".
ומה דעתך על מי שמדבר על כך ששימוש במימן או באמוניה, עדיף על פני אגירת חשמל בסוללות ליתיום-יון?
"לסולאראדג' יש פעילות אגירה, והיא יכולה לכלול בעתיד לא רק סוללות אלא גם תאי דלק, זה דבר ראשון. חוץ מזה, היום יש הרבה הייפ סביב פיתוחים חדשניים יותר, פשוט כי כולם צריכים אגירה. אבל מה שיהרוג את הפיתוחים האלה, או מנגד יגרום להם להצליח, הוא לא ההתכנות הטכנולוגית אלא היכולת להיות זולים מספיק כדי להתחרות באלטרנטיבות הקיימות.
"לכל הפתרונות שהזכרת תהיה עלות יקרה יותר, בין אם עלות ראשונית או עלות תפעול, וכל עוד זה לא ישתנה לא נראה אותם תופסים נתח גדול מדי. ועדיין, כחברה שכל עיסוקה הוא אנרגיה ואגירת אנרגיה אלה בהחלט דברים שגם אנחנו מסתכלים עליהם".
מה תשיב לטענות שגם כרייה של ליתיום פוגעת בסביבה?
- 1.נתי 17/02/2021 22:24הגב לתגובה זוכי להוואווי הפסדתם בתביעה!!!! אז תורידו את הפוזה ואת המחיר, כי הסינים יודעים להביא שירות טוב זה הכל תלוי בכמה המתקינים יתמקצעו במכשירים הסינים. בהצלחה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
