המסחר בוול סטריט
צילום: CC

סגירה מעורבת: הנאסד״ק ירד ב-0.25%, קמהדע נפלה ב-8.2%

וול סטריט נפתח במגמה חיובית עם עליות של עד כ-1% ברמות שיא, אך שינה מגמה בהובלת מניות הטכנולוגיה, הדאו עלה ב-0.2: אנלייבקס נפלה כ-20%, טבע ירדה כ-7%,  ננוקס נפלה בכ-10%, גילת טסה כ-5%, פלוריסטם הוסיפה כ-6.7%, גמידה זינקה בכ-26%, טוויטר טסה כ-13%, ליפט עלתה כ-5%, טסלה והביטקוין נפלו  כ-5.2% , מניות הקנאביס בהובלת טילריי המשיכו לזנק בעשרות אחוזים עם דחיפה מהרשתות החברתיות

אלמוג עזר | (3)

יום המסחר הנוכחי בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת של עד כ-0.3%, כאשר הסנופי נסגר במאוזן ומשקף את מצב השוק במדיוק. את הירידות הובילו חברות הטכנולוגיה הגדולות. גוגל, אמזון, פייסבוק, אפל, מיקרוסופט ונטפליקס, כולן סיימו בירידות שערים. אתמול נסגר המסחר במגמה מעורבת, והיום המדדים המשיכו להיסחר סביב שיא כל הזמנים. ענקית התרופות טבע (US)  דיווחה היום את הדוח השנתי והציגה הכנסות ורווחים גבוהים מהצפוי, המנייה עלתה עם פתיחת המסחר, אך במהרה עברה לירידות. בחדשות הקורונה: גרמניה האריכה את הסגר שלה עד ל-14 במרץ.  המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                         דאו ג'ונס 0.16%                                                                           נאסד"ק -0.21%                                                                          

        חדשות מאקרו טרם המסחר פורסם מדד המחירים לצרכן. מחירי הליבה עלו 1.6% בטווח שנתי ו-0.3% בטווח של חודש על חודש. נתון נוסף נוגע למלאי הנפט הגולמי שצפוי להציג עלייה של כמעט מיליון חביות נפט.   מניות בכותרות קוקה קולה  COCA COLA (סימול: KA) - קוקה קולה דיווחה על רווח רבעוני של 47 סנט למניה, רווח שגבוה ב-5 סנט מהצפי. הכנסותיה של ענקית המשקאות התאימו למעשה לתחזיות וול סטריט. החברה ראתה ירידה בהכנסות, אך ציינה כי ההכנסות משתפרות.  Under Armour  UNDER ARMOUR A (סימול: UA) - יצרנית בגדי הספורט הרוויחה 12 סנט למניה, בהשוואה לתחזיות האנליסטים של 7 סנט למניה. ההכנסות היו גבוהות מהצפי לנוכח עלייה בהזמנות דרך האינטרנט.  ג'נרל מוטורס  GENERAL MOTORS (​סימול: GM)  - יצרנית הרכב גברה על צפי השוק עם רווחים גבוהים של 1.98 דולר, 29 סנט מעל לצפי. ההכנסות גם עקפו את הצפי. GM איפיינה את הרבעון כחזק למרות הפרעות בייצור שנגרמו על ידי המגפה.   טוויטר  TWITTER INC (סימול: TWTR) - מניות טוויטר מזנקת בשלב טרום המסחר לאחר שהחברה הציגה רווח תפעולי של 38 סנט, 7 סנט מעל לצפי. ההכנסות היו מעל לתחזית, אך הגידול בכמות המשתמשים לא עמד בהערכות.  Lyft  LYFT INC CL A (סימול: LYFT) - מניית Lyft עלתה במהלך המסחר כאשר חברת שירותי הקארפול הציגה הפסד קטן מהצפוי. Lyft דיווחה על הפסד רבעוני של 58 סנט למניה, 14 סנט פחות מהצפוי. ההכנסות היו גבוהות מהצפוי. החברה גם אמרה כי היא עשויה להיות רווחית ברבעון השלישי השנה, שלושה חודשים מוקדם יותר ממה שציפתה בעבר. סיסקו מערכות CISCO SYSTEMS  (סימול: CSCO) - סיסקו הציגה רווח רבעוני של 79 סנט למניה, 3 סנט מעל לצפי. גם ההכנסות היו גבוהות מהצפוי. המניה יורדת בעקבות ירידה חמישית ברציפות בהכנסות החברה (שנה על פני שנה), בעקבות הקיטון בהוצאות על מוצרי תשתית תקשורת למחשבים.  מאטל (סימול: MATEL) - מאטל דיווחה על רווח רבעוני של 40 סנט למניה, 17 סנט למניה מעל האומדנים. הכנסותיה של יצרנית הצעצועים עלו גם על התחזיות בוול סטריט, המונעות על ידי מכירות חזקות של עונת החגים של צעצועים כמו בובות ברבי.  Akamai - (סימול: AKAM) הציגה רווח והכנסות טובים מהצפוי ברבעון האחרון שלה, אך חברת אבטחת הטכנולוגיה אך הוצאות תפעול גבוהות מהצפוי מביאים לירידה של 8% במניה.  טויוטה מוטור TOYOTA MOTOR CORP ADS (סימול: TM) - יצרנית הרכב העלתה את תחזית הרווחים לשנה מלאה ב-54%, וציינה ריבאונד מהיר מהצפוי עם יציאת הנגיף והוסיפה כי לא נאלצה להפחית באופן משמעותי את הייצור למרות מחסור כללי בשבבי מחשב. אלי-לילי LILLY ELI & CO (סימול: LLY) - יצרנית התרופות קיבלה אישור לשימוש חירום מטעם מינהל המזון והתרופות לטיפול משולב בנוגדנים המשמשים לטיפול בחולי קורונה. הטיפול של החברה הראה הצלחה של 70% בקרב חולים קשה בקורונה. ישראליות בניו יורק טבע (טבע (US)) - הרווח ברבעון הרביעי - 68 סנט על הכנסות של 4.5 מיליארד; תזרים מזומנים של 470 מיליון דולר ברבעון ותזרים שנתי של 2.1 מיליארד דולר. התחזית ל-2021 מעט מתחת לקונצנזוס. במחצית השניה של 2021 ההנהלה צופה שקצב מכירות האוסטדו יעלו על אלה של הקופקסון. לכתבה המלאה  קמהדע קמהדע (US)  הרוויחה 1.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 202 לעומת רווח של 5.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הירידה ברווח נובעת מעלייה בהוצאות תפעוליות וקיטון בהכנסות. ההכנסה הכוללת הסתכמה לסך 31.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020, ירידה של 2% מ-32.1 מיליון דולר שנרשמו ברבעון הרביעי ב-2019. המשקיעים ציפו להרבה יותר מהדוח של קמהדע ועל כך תעיד התנועה של המניה, אתמול עלתה ב-6%, והיום סיימה בנפילה. חברת אנלייבקס (US) , מנצלת את המומנטום האדיר במניה בכדי לצאת לסבב גיוס של כ-50 מיליון דולר. אתמול בלילה היא תכננה לגייס כ-10 מיליון דולר אך ביקושי יתר של כ-120 מיליון דולר, על פי ההערכות, העלו את סכום הגיוס. הבוקר היא חוזרת בארביטראז' שלילי וצפויה לכאורה לאבד כ-7%, אך הדיסקאונט שנעשה בהנפקה (מחיר של 20 דולר לעומת סגירה של 24 דולר), יפיל את המניה כנראה בשיעור גבוה יותר. מגל מערכות  - סנסטאר, חטיבת המוצרים של חברת מגל מערכות , המפתחת פתרונות לאבטחת מתקנים, היתה אחראית ללמעלה ממחצית מהרווח הגולמי של מגל ב-2020, בעוד שפחות ממחצית מההכנסות היו מיוחסות לה – כך מעריכים בחברה. מגל הודיעה השבוע על מכירת חטיבת הפרויקטים לאירונאוטיקס של רפאל ואביחי סטולרו בתמורה ל-35 מיליון דולר, ותתמקד בהפעלת חטיבת המוצרים. מגל ממשיכה להציג מגמה חיובית נאה בחודשים האחרונים למשקיעים. לראיון לחץ כאן 

    תגובות לכתבה(3):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 2.
      מיכל 10/02/2021 23:58
      הגב לתגובה זו
      המניה זינקה בחמישים אחוז ושום מילה ממכם???????????????
    • 1.
      מחר קפיצה 1.5 מעלה. (ל"ת)
      מאיריקו 10/02/2021 20:00
      הגב לתגובה זו
    • הפוך גוטה הפוך (ל"ת)
      אפי 11/02/2021 01:43
      הגב לתגובה זו
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
    צילום: Istock

    המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

    לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

    אדיר בן עמי |

    מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


    כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

    מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


    מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


    התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


    בבנק אוף אמריקה מזהירים

    אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".