הרווחיות של אינטל גבוהה משמעותית מהמתחרות. האם המניה תזנק סוף סוף?
שנה קשה עברה על אינטל ובעלי המניות שלה. התפתחויות עסקיות שליליות מחד (עיכוב בהשקת דורות מתקדמים של מעבדים) ומנגד התפתחויות חיוביות בקרב המתחרות הגדולות NVIDIA ו-AMD (המשך הדומיננטיות במעבדי ה-GPU ורכישת ARM, אצל הראשונה ולקיחת נתח שוק מאינטל על ידי AMD כמו גם ההודעה על רכישת XILINX) השתקפו באופן עוצמתי בתשואת המניות של שלוש החברות הללו במהלך 2020:
| החברה | תשואת המניה ב-2020 |
| אינטל | (19.9%) |
| אנבידיה | 119.2% |
| AMD | 85.4% |
גם רמת המכפילים העתידיים שבהם נסחרות מניות החברות הללו מעידה על הבדלים משמעותיים באופן שבו מעריכים המשקיעים את עתידן של שלוש החברות הללו. בעוד שהציפיות במקרה של אנבידיה ו-AMD הן להמשך צמיחה בקצבים גבוהים, לבסס מעמד דומיננטי כל אחת בתחומה ולקחת נתחי שוק מאינטל, הרי שעבור אינטל ההערכות הן שהחברה נמצאת עכשיו בפרשת דרכים ושזה בדיוק הזמן בשביל לקחת החלטות חשובות מאוד.
כדאי לשים לב גם להבדלים בתחזיות הפיננסיות של שלוש החברות. בטבלה למטה ניתן לראות את תחזיות ההכנסות, רווח ה-EBITDA (Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortization) והרווח למניה, של שלוש החברות ולאמוד את ההבדלים הביצועיים בין החברות.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניתן לראות למשל שההכנסות של אינטל החזויות לשנתיים הקרובות, גבוהות פי 6 בערך מאלו של AMD ויותר מפי 3 מאנבידיה. גם שיעורי הרווחיות החזויים של אינטל גבוהים משמעותית מאלה של מתחרותיה. רק בשביל לשים דברים בפרופורציה, גובה ה-EBITDA של אינטל הוא יותר מפי 3 מכל ההכנסות של AMD, ברבעון הרביעי של 2020.
ועדיין, כפי שמשתקף גם מהתנהגות מחירי המניות, ושווי השוק של שלוש החברות, אינטל נמצאת במצב עסקי לא פשוט וציבור המשקיעים מאמין יותר בסיכויי הצמיחה והדומיננטיות של אנבידיה ו-AMD ופחות באלו של מלכת ה-CPU וממציאת חוק Moore.
"2020, תמותי" – גירסת אינטל
אחזור בקצרה על האירועים העיקריים. במהלך הרבעון הראשון של השנה שעברה, AMD המשיכה את המגמה של השנתיים האחרונות בהם הצליחה לקחת נתח שוק מאינטל בשוק מעבדי ה-X86 למחשבים אישיים. השינוי הוא תוצאה של מספר שינויים משמעותיים בשוק הזה שחלו בשנים האחרונות. שינויים אלה כוללים את התערערות ברית wintel שבין אינטל למיקרוסופט, העברת היצור של המעבדים של AMD לידי TSMC וכפועל יוצא אשר משפיע על שיפור הרווחיות ב-AMD, צמצום הפער הטכנולוגי בין המעבדים של החברות שהוריד את הצורך של AMD לקחת נתח שוק מאינטל, על ידי מלחמת מחירים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בגרף הבא ניתן לראות את העלייה בנתח השוק של AMD לעומת הירידה בזה של אינטל בתחום המעבדים למחשבים אישיים ב-8 השנים האחרונות. הפער הצטמצם במיוחד בשנתיים האחרונות כאשר ברבעון השלישי הוא עמד על 62:38 בלבד לטובת אינטל,
מקור: statista.com
ואז הגיע הרבעון השני. למרות תוצאות לא רעות והצלחה לעקוף את התחזיות העסקיות, יצאה הנהלת החברה בהודעה דרמטית לפיה, תחילת יצור המעבדים ברזולוציית 7 ננומטר תידחה בחצי שנה לעומת התחזית המקורית כלומר למחצית הראשונה של 2023. כאשר ברקע הדברים, AMD שמצליחה לקחת נתח שוק מאינטל, רבעון אחר רבעון ושמעבדיה מיוצרים על ידי TSMC ברזולוציית 7 ננומטר, חשש המשקיעים בא לידי ביטוי בירידה של 16% במחיר המניה, ביום שאחרי (24.7.2020). הרושם שנוצר הוא שהפער הטכנולוגי ביצור בין אינטל ל-TSMC הולך ומעמיק. מצד אחד אינטל שצפויה לעבור ליצור ברזולוציית 7 ננומטר רק במהלך 2023, לעומת TSMC שכבר היום מייצרת ב-7 ננומטר וגם ברזולוציות מתקדמות יותר של 5 ואף 3 ננומטר...
התוצאות ברבעון השלישי גם כן איכזבו. אינטל הצליחה ממש בקושי להגיע לתחזית (הנמוכה) שנתנה, אך כשלה באחד מהפרמטרים החשובים – הכנסות חטיבת ה-data centers – שירדו ב-7% לעומת התחזית, וחשש להפסדי נתח שוק למתחרה הגדולה אנבידיה.
אירועים נוספים שהשפיעו במהלך 2020 לרעה על מחיר המניה הם הודעה של אפל על מעבר יצור של המעבדים למחשבי המקינטוש מאינטל ליצור עצמי, אמזון שעברה ליצור עצמי של מעבדים עבור פעילות מיחשוב הענן שלה, וכך גם מיקרוסופט וגוגל.
חילופי מנכלים באינטל
לאחר מבול של התפתחויות עסקיות לא חיוביות, הודיעה אינטל במחצית ינואר 2021 על חילופי מנכ"לים, כאשר לתפקיד המאתגר נכנס פאט גלזינגר, מנכ"ל חברת VMWare ובעברו מנהל הפיתוח הראשי של אינטל ועובד החברה במשך כ-30 שנה. ההודעה שימחה מאוד את בעלי המניות של אינטל וגרמה לזינוק של 12% במחיר המניה (ולירידה של כ-5% במחיר מניית VMWare, דבר שעשוי להעיד על כך שמדובר במחליף משמעותי). בניגוד למנכ"ל הנוכחי, בוב סוואן, גלזינגר הוא מהנדס, כמיטב המסורת ה'אינטלית', והתקוות שתולים בו בעלי המניות הן רבות.
אינטל ניצבת בפני אתגרים אסטרטגיים שמימושם יקח זמן רב. האתגר הגדול והמשמעותי ביותר הוא האם להמשיך בפעילות היצור, בתוך החברה, או להפנות פעילות זאת לגורמים חיצוניים כפי שאנבידיה ו-AMD עושות עם TSMC. התשובה לשאלה הזאת היא מורכבת וחלק ממנה ניתן כבר בשיחת המשקיעים של תוצאות הרבעון הרביעי של 2020, שפורסמו ב22.1.2021. המנכ"ל הנכנס אמר שהוא מרוצה מההתקדמות שחלה בפיתוח המעבדים ברזולוציית 7 ננומטר ושהוא מאמין שמרבית יצור המוצרים השונים במהלך 2023 (שנת השקת תוכנית ה-7 ננומטר) יבוצע בתוך אינטל. יחד עם זאת הוא מעריך שאינטל תגדיל את היצור באמצעות יצרנים חיצוניים במהלך שנה זו לעומת מה שקיים היום. אינטל מייצרת כ-15%-20% מהמוצרים שאינם מעבדים על ידי יצרנים חיצוניים, הרוב על ידי TSMC והיא תתחיל לייצר באמצעות TSMC מעבדים למחשבים אישיים, בטכנולוגיות מתקדמות של 5 ו-3 ננומטר החל מהמחצית השניה של השנה.
למרות התוצאות העסקיות הטובות שהשיגה אינטל ברבעון הזה, שכללו גם העלאת תחזית לרבעון הקרוב, רשמה המניה ירידה של כ-10% כי המשקיעים קיוו לשמוע שהמנכ"ל החדש יבצע פניית פרסה משמעותית ויעביר את החברה למודל של מיקור חוץ של פעילות היצור.
אולם, יש לזכור, כי המנכ"ל החדש רק נכנס לתפקידו וסביר להניח כי יגיש תוכנית אסטרטגית מפורטת ומשמעותית יותר במהלך החודשים הקרובים. אני מעריך כי גם אם יוחלט על הטייה של חלק משמעותי מהיצור של אינטל למיקור חוץ, יישום תוכנית שכזו והשפעתה על התוצאות העסקיות (הטובות, יש לומר) יקח זמן רב.
מה חושבים האנליסטים?
את מניית אינטל מכסים 44 אנליסטים מה-sell side, כמות עצומה לכל הדעות. כפי שניתן לראות בטבלה הבאה, קיימת קורלציה באופן לא מפתיע בין האירועים שעברו על מניות אנבידיה, AMD ואינטל בשנה האחרונה. 38% מהאנליסטים שמסקרים את אינטל הם בהמלצת קניה, לעומת 78% ו-55% עבור אנבידיה ו-AMD בהתאמה.
| מס' אנליסטים | קניה | ניטרלי | מכירה | מחיר יעד ממוצע | % ממחיר היעד | |
| אינטל | 44 | 17 | 17 | 10 | $64 | 12% |
| אנבידיה | 41 | 32 | 6 | 3 | $590 | 10% |
| AMD | 40 | 22 | 14 | 4 | $100 | 15% |
אינטל נמצאת היום בצומת דרכים אסטרטגית והיא נדרשת לקבל החלטות גורליות שישפיעו על עתידה בשנים הקרובות. מוקדם עדיין לדבר על ההסתברות להצלחה, אבל עושה רושם כי המנכ"ל החדש הוא בעל נתוני פתיחה מבטיחים ופרטים נוספים נוכל לדעת לאחר שיפרסם בחודשים הקרובים את תוכניתו האסטרטגית להצלחתה של אינטל ולחזרה לנתיב הצמיחה. אינטל ניצבת בפני תחרות גבוהה מצד אנבידיה ו-AMD כאשר שתי החברות הללו ביצעו ברבעון הרביעי של 2020 שתי רכישות אדירות (אנבידיה רכשה את ARM ו-AMD את Xilinx) ובכך העצימו את מעמדן מול אינטל בתחומי הענן, AI ותשתיות 5G. קיים גם איום מצידן של ענקיות הטכנולוגיה (אמזון, מיקרוסופט וגוגל) לייצר את המעבדים לפעילות הענן שלהן מבית ולא באמצעות אינטל וגם אפל תפסיק להיות לקוחה של אינטל במעבדים החדשים שלה.
עושה רושם ששנת 2021 הולכת להיות שנה מעניינת...
רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים.
- 11.מעניין. תודה רבה (ל"ת)אירנה 08/02/2021 17:00הגב לתגובה זו
- 10.בני 08/02/2021 16:25הגב לתגובה זושאלה מעניינת תהיה לראות כיצד מנכל חדש ישפיע על המדיניות. בהחלט נקודה למחשבה בהשפעה של הנהלה וראיה אסטרטגית על הביצועים של החברה ועל אמון המשקיעים. ימים יגידו אם מדובר בירידה לצורך עליה, או שזו עוד לא התחתית.
- 9.אבי 08/02/2021 14:45הגב לתגובה זוניתוח מעמיק, לדעתי אינטל תשאר מאחור!
- 8.דורון 08/02/2021 12:08הגב לתגובה זובהחלט מרתק ומאיר עיניים.תודה לכותב
- 7.עוד תראו שיש לה קלפים בשרוול והשוק יופתע.עד סוף 21 08/02/2021 11:22הגב לתגובה זועוד תראו שיש לה קלפים בשרוול והשוק יופתע.עד סוף 21 המניה תגיע ל$90.
- 6.לרון 08/02/2021 09:39הגב לתגובה זובלי הרבה מילים INTL לא AMD כן על המנכ"לית סו שלה
- 5.דיויד 08/02/2021 08:35הגב לתגובה זוחזק:)
- 4.ר 07/02/2021 22:56הגב לתגובה זואיפה ההמשך?
- 3.באינטל יש הרבה אבטלה גלויה (ל"ת)בוב סוואן 07/02/2021 21:04הגב לתגובה זו
- 2.לא הבנתי איפה הסקירה (ל"ת)מה 07/02/2021 20:56הגב לתגובה זו
- 1.מייק 07/02/2021 19:13הגב לתגובה זואין רווח מפעולות שמצדיק המשך פעילותה כחברה עצמאית
- קוקו 08/02/2021 00:43הגב לתגובה זומרוויחה מעל 20 מיליארד נקי בשנה והטבות מס מקבלים בערך חצי מיליארד ובתמורה משלמים פה המון מי ים אחרים
- רועי 07/02/2021 22:56הגב לתגובה זוזה שלא עברת את מבחני הקבלה, לא מצדיק פייק ניוז...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
