מטבע הביטקוין מטבעות דיגיטליים
צילום: Istock

לאחר צניחה של כ-25% הביטקוין מבצע קאמבק ומתקרב ל-40 אלף דולר

המחזיקים המתינו לראות האם מדובר בתיקון זמני או זניחה של המטבע על ידי המשקיעים. בינתיים המחיר חזר לעלות, אבל רבים סבורים שהביטקוין הוא בועה
אלמוג עזר | (9)
נושאים בכתבה ביטקוין

לאחר נפילה של כ-25% בתחילת השבוע, הביטקוין חוזר לעלות ומתקרב למחיר של 40 אלף דולר. בימים האחרונים הביטקוין סבל ממוnנטום שלילי וירד ל-32 אלף. בקרב אנליסטים של מטבע הקריפטו, הייתה חשיבות עד לאן הוא ירד, האם מדובר בתיקון זמני או זניחה של המטבע על ידי המשקיעים. 

ד"ר אביחי שניר כתב לביזפורטל כי הביטקוין הוא בועה. מתחילת 2020, המחיר עלה פי 4, מכ-10 אלפים דולרים לכ-42 אלף, לפני שהוא ירד לאזור ה-32 אלף, ונראה לאן הוא ימשיך מכאן. למעשה, רוב העלייה החדה במחיר התחילה רק באוקטובר, כך שמי שרכש אז עשה תשואה של למעלה מ-300% בחודשיים. אך ביטקוין אינו בועה יותר מכל מטבע אחר. כלומר המחיר הגבוה לא אומר שהיא הולכת להתפוצץ. לפחות לא במובן שמתכוונים אלה שטוענים שמאחורי הביטקוין אין כלום, ולכן טוענים שהוא הולך להיעלם.

בתחילת 2020 עמד הביטקוין על 8000 דולר. בדצמבר 2020, מחיר הביטקוין החל לעלות שוב והוא חצה 20,000 דולר. הזינוק נמשך עד לחודש הנוכחי כשמחיר הביטקוין הגיע לשיא של 40,000 דולר. במהלך 24 השעות האחרונות הביטקוין ראה את השפל של 32,636 דולר. "כשמחיר הביטקוין זינק בדצמבר 2020, לכולם היה חשש להחמיץ את את הרווחים של המטבע, ולכן הייתה ביקוש עצום מצד המשקיעים המוסדיים והקמעונאיים ברחבי העולם, להישאר בצד", אומר שיבם תקרל, מנכ"ל BuyUcoin.

"הירידה האחרונה משיא כל הזמנים של 42,000 דולר היא יותר מצפויה ויש לראות בה פשוט כתיקון מחירים. זו נסיגה בריאה שתציע איזון במחירים לטווח ארוך לביטקוין," מוסיף תקרל. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רבע מליון דולר לביטקוין תוך 24 חודש (ל"ת)
    סאטושית 16/01/2021 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    העשירים לא יתנו לו ליפול .זההבלוף (ל"ת)
    בן ארצי 16/01/2021 07:06
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בנו אותו ליום שאחרי ריסוק המטבעות (ל"ת)
    בןארצי 16/01/2021 02:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נועם 16/01/2021 01:30
    הגב לתגובה זו
    לא כתבתם שבוא האמא של כל הבועות ? למה הוא היה מדד בדף הראשי של האתר במשך 3 שנים אם הוא בועה ?
  • 4.
    [email protected] 15/01/2021 19:28
    הגב לתגובה זו
    שוק האג"ח הממשלתי הוא הבועה ומשם (דרך המטבע) הכל מתנפח...
  • 3.
    YL 15/01/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
    אכשיו נעלם הספק מה שווה הביט..פשוט כלום אפס . פרט ל דרך יעילה לכסף שחור ו הימורים ל בעלי לב חזק בהצלחה ל מהמרים
  • 2.
    בני 15/01/2021 08:54
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה דעות רוב הקונים מאמינים שכל יגיע למאות אלפים האחרים אומרים בועה .רק דבר אחד לא מתייחסים כל הפושעים קנו ביטקויין ונהיו עוד יותר עשירים.
  • 1.
    מנחם 14/01/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
    בדרך להיתפוצצץ בועה מנופחת
  • יום-טוב ארגזי 14/01/2021 20:43
    הגב לתגובה זו
    הבועה שתתפוצץ היא המזומנים שמדפיסים עכשיו בטירוף! הביטקוין הוא המפלט!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".