עם זינוק של 265% במנייה, מנכ"ל צ'ק קאפ מתכונן לחצי שנה דרמטית
מניית צ'ק קאפ (CHEK) הישראלית היא ככל הנראה המניה הישראלית שעלתה את השיעור החד ביותר בניו יורק. זאת לאחר שזינקה 265% מתחילת 2021. העלייה במנייה נעשתה על רקע ההודעה של הנהלת בורסת הנאסד"ק כי החברה לא תימחק מהמסחר בניו יורק עד לאמצע השנה הנוכחית. ההיתר ניתן לאחר שמניית החברה נסחרה חודשים רבים מתחת למחיר של 1 דולר, שמהווה הפרה לתנאי סף של הבורסה האמריקנית. מתוך כך, אלה הולכים להיות שישה חודשים דרמטיים מבחינת צ'ק קאפ. בחצי השנה הזו, המנייה תצטרך להראות שווי גבוה יותר מדולר (נסחרת עתה במחיר 1.67 דולר, בשפל נסחרה ב-23 סנט) והתקדמות בניסוי הפיבוטלי של המוצר שלה, גלולת XRAY למציאה של פוליפים טרם סרטניים במעי. מאז שהונפקה, איבדה המנייה מומנטום ומאז הנפקתה איבדה גובה והרבה. זאת משום שבשנים האחרונות לא נרשמה התקדמות משמעותית בפיתוח של הגלולה ובתוך כך, רוב המשקיעים עזבו אותה. מתוך כך, מאז הנפקתה, איבדה מניית החברה עשרות רבות של אחוזים משוויה ונכון לכתיבת שורות אלו שווי שוק של צ'ק קאפ עומד על 73 מיליון דולר בלבד. בראיון לביזפורטל מסביר המנכ"ל אלכס עובדיה ש"אנחנו עושים כמיטב יכולתנו לאורך שנים כדי לעמוד בלוח הזמנים. אנחנו מתקדמים על פי התוכנית שקבענו לפי כמה שנים צעד אחר צעד. אנחנו עומדים בזכות עצמנו ולא נתמכים בגוף ענק, עושים הכל בעשר אצבעות". אנחנו נטען שמשקיעים שרוכשים מנייה, ודאי במקרה של מניית חלום כמו צ'ק קאפ, ירצו לראות התקדמות כלשהי במשך חצי עשור. החברה שורפת מזומנים בקצב של כ-3.6 מיליון דולר ברבעון (על פי הדוח האחרון של החברה), כשבקופתה 22 מיליון דולר. כך שמבחינה ממונית, מצבה מחייב התקדמות מול ה-FDA ומהר. העלייה בשווי המניה מתחילת השנה יותר קשורה לאישור להמשך קיום המסחר שלה בנאסד"ק ולא בשל התקדמות מהותית באישור לביצוע ניסוי.
ניקח צעד לאחור. צ'ק קאפ היא חברה בשלבי פיתוח קליני בתחום הדיאגנוסטיקה הרפואית המפתחת את C-Scan בדיקת הסקר הידידותית-למשתמש הראשונה והיחידה לאיתור פוליפים במעי הגס, לפני שהם עלולים להפוך לסרטניים. על פי עובדיה "החזון של החברה הוא להגביר את היענות הנבדקים ולמעשה המלמגר את מחלת סרטן המעי על ידי מציאת פוליפים טרום סרטניים. בדיקות מעי הגס כרוכות באי נעימות ברורה שקשורה לניקוי המעי, פעולה שפוגעת בכמות הנבדקים שמבצעים בדיקות לגילוי מוקדם".
"כל הטכנולוגיות שקשורות במעי הגס באות לידי ביטוי בווידאו או בבדיקות ביו מרקר. הבעיה של בדיקת הביו מרקר היא שיעורים נמוכים של גילוי פוליפים מוקדמים ושם אנחנו מבקשים להיכנס. הטכנולוגיה שלנו כוללת שילוב XRAY וקרינה חוזרת ולא מסתמכים על וידאו כמו שאר השוק. הבעיה בווידאו שהוא לא מדויק במעי הגס (פרט לבדיקת קולונוסקופיה בה מצלמת הווידאו מופעלת ישירות על ידי הרופא)".
הגלולה של צ'ק קאפ. צילום: צ'ק קאפ
למה התהליך תקוע מאז 2015?
"המוצר הוא מורכב ואנחנו נכנסים תחומים שמצריכים אישור למוצר שיוצא בפעם הראשונה לשוק ונבדק לראשונה במקרים קליניים. אם אתה משווה אותנו ל-CT ו-MRI גם אישור מוצרים אלו לקח הרבה זמן. היו הרבה אתגרים בדרך. הרגישות והספסיפיקציה הן תוצאות טובות מבחינתנו".
מהם האתגרים של המערכת?
"בגדול צלחנו את האתגרים המהותיים של המערכת. הבדיקות שלנו מראות רגישות של 76% וסגוליות של 82% לגילוי פוליפים. קולונסקופיה היא בעלת רגישות של למעלה מ-90%, אין משהו טוב ממנה אבל היא אחת הבדיקות הקשות למטופלים. הביו מרקרים (מאפיינים ביולוגיים, המבוססים בעיקר על שינויים ברצף הגנטי של הגידול, ועוזרים לסווג את הגידול לתתי-סוגים ובכך להתאים את הטיפול. גישה זו הובילה לשיפור משמעותי בפרוגנוזה של סרטן מעי גס גרורתי עם תוחלת חיים חציונית של בין שנתיים וחצי לשלוש שנים), יכולים לזהות עד כ-90% פוליפים סרטניים, אבל כ-25% של פוליפים. בפער הזה אנחנו נכנסים. האתגר הוא לצלוח את התהליך הביטוחי ולחתום על הסכמים עם חברות ביטוח לאישור התהליך לצד קבלת האישורים".
כיצד הגלולה נעה?
"המעיים מזיזים אותה. הקפסולה רוב הזמן נייחת. היא מתחברת לחלק השני שהוא התקן בגב שעוקב אחרי הגלולה. היא חולפת על פני המעי ונותנת את המידע הפנימי שבא לידי ביטוי בהתקן.
גיוון אימג'ינג הבאה
אי אפשר לדבר על צ'ק קאפ מבלי להזכיר את גיוון אימג'ינג. החברה מיוקנעם שעסקה גם היא בפיתוח, ייצור ושיווק אמצעי בדיקה ויזואלית של מערכת העיכול האנושית. גיוון נמכרה בשווי של כמעט מיליארד דולר בסוף 2013. זה כנראה גם מה שגרם לאופטימיות האדירה שסבבה סביב צ'ק קאפ ב-2015. אם כי גיוון נמכרה כאשר היא החזיקה כבר באישורים מוכחים והסכמי עבודה. צ'ק קאפ עדיין לא שם.
לדברי עובדיה "הניסוי אמור להתחיל השנה ולהתרחש במשך שנה נוספת. בסוף השנה הבאה נוכל להיות במצב של אישור מטעם ה-FDA ולהתחיל שיווק ב-2023. הבשורה שלי היא שאנחנו מתארגנים בימים אלו לניסוי הפיבוטלי".
"זה כבוד להיות מושווה לגיוון. אני חושב שאנחנו מביאים יתרונות עצומים משל עצמנו. אנחנו מפתחים מוצר ללא ניקוי (טרם קולונוסקופיה יש לנקות את המעי, פרוצדורה מאוד לא נעימה למטופלים). אנחנו תכננו את כל המוצר סביב הנבדק ולא את הנבדק סביב המוצר".
האם אתם שוקלים להנפיק גם בארץ?
"הייתה החלטה לפני כמה שנים להנפיק רק בנאסד"ק. ההחלטה לא השתנתה בינתיים. האם זה יכול להתרחש בעתיד? יכול להיות".
למה לייצר בעוספיה?
"זה אזור שמתפתח. אנחנו תורמים לקהילה וגם לפיתוח של מי שאנחנו נמצאים בקרבו. זה מעמיד אותנו שהוא מיוחד. חברות נוטות ללכת לאיזורי הייטק. הסביבה אפשרה לנו לקיים קבוצת ריצה. אנחנו יוצאים ליערות הכרמל. הסביבה לא קשורה לקמפוסים של הייטק".
זה לא מקשה למשוך עובדים איכותיים מאזור המרכז?
"מכביש 2 אתה רבע שעה אצלנו בחברה. האזור לא משופע בתחבורה ציבורית, אבל כולם מצוידים ברכב. יש לנו עובדים מכרמיאל ועד הרצליה".
- 2.דודו 23/02/2021 01:37הגב לתגובה זופוטנציאל גדול ממש לחברה ולכן למניה. תחשבו על EXIT של מיליארד ...
- 1.העתיד נמצא בגלולה של צ’ק כאפ המחיר שלה היום מגחך ל 14/01/2021 22:52הגב לתגובה זוהעתיד נמצא בגלולה של צ’ק כאפ המחיר שלה היום מגחך להחריד אני אוסף את המניה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
