הנפקה פעמון תחילת מסחר
צילום: DIRTT

סוגרים שנה: סולאראדג' טסה 233%, טבע המשיכה לאבד גובה

זו הייתה שנה חיובית לחברות הישראליות שנסחרות בניו יורק, במסגרתה שתי חברות בלטו מעבר לשאר - סולאראדג' ווויקס. אמדוקס וטבע מחפשות כיוון. שתי ההנפקות שעשו את השנה הן ג'יפרוג ולמונייד
אלמוג עזר | (5)

זו הייתה שנה חיובית באופן כללי לחברות הישראליות שנסחרות בניו יורק. בהיותן מניות טכנולוגיה, רובן נהנו מהגל החיובי ששטף את הענף ב-2020, על רקע ההנחה שרק הטכנולוגיה תוכל להתאים את עצמה בצורה המיטבית לעולם חדש ונגוע בנגיף הקורונה. 

סולאראדג' היא ללא ספק המניה הישראלית הבולטת של השנה עם זינוק של 233% כאשר היא נהנית מהאופטימיות האדירה של סקטור האנרגיה הירוקה שהיה מבין המובילים בוול סטריט מאז היבחרותו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב. בתוך כך, שווי השוק של סולאראדג' טיפס ל-16.3 מיליארד דולר והיא החברה השלישית בגודלה מבין המניות הישראליות בניו יורק.

במקום הראשון נותרה השנה חברת צ'ק פוינט עם שווי שוק של 18.6 מיליארד דולר. חברת אבטחת הסייבר עלתה 19.3% ב-2020. מניית החברה יורדת היום מעל ל-1%, כך שתשואתה השנתית תקוצץ במעט. 

נייס -2.97% מפתחת התוכנות לניהול קשרי לקוחות וסיכונים רשמה גם היא שנה מוצלחת במיוחד. מניית תשואה ב-2020 מסתכמת בכמעט 80.5%. שווי השוק של החברה נאמד ב-17.5 מיליארד דולר. הדוח האחרון של החברה הציג הכנסות ורווחים גבוהים מהצפי והחברה אף סיפקה תחזית אופטימית ל-2021, נתונים שהגדילו את המומנטום החיובי בחברה. היום המניה יורדת ביותר מ-1% כך שתשואתה תיפגע ולו במעט. 

כוכבת נוספת היא וויקסWIX שעלתה לשווי של 14.1 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים מבחינתה וכזה שממצב אותה כחברה השלישית בגודלה מבין הישראליות. החברה הצליחה יותר מלהכפיל את שוויה מתחילת השנה עם תשואה של 106%. אבישי אברהמי, מנכ"ל ומייסד סיכם את הצלחת החברה בחודש יוני כך: "המשבר הנוכחי הגדיל את החשיבות של נוכחות אונליין יותר מאי פעם, ואנחנו ברי מזל להציע מוצר המספק לעסקים, מותגים ולעצמאיים הזדמנות לבנות ולצמוח למרות הקשיים ההולכים וגדלים שהם חווים". מניית החברה רושמת ירידה הערב. 

במקום החמישי נמצאת טבע -1.91% עם שווי של 10.4 מיליארד דולר. מניית החברה ירדה 3.3% מתחילת השנה. חברת התרופות ממשיכה להיאבק בצרותיה. קאר שולץ המנכ"ל עושה מה שנדרש כדי להתמודד עם האיומים על החברה, ואולי יצליח להשית את הספינה לחוף מבטחים רווחי.

במקום השישי נמצאת אמדוקס עם שווי שוק של 9.2 מיליארד דולר. גם אמדוקס, בדומה לטבע, רשמה תשואה שלילית שנתית של 2.8%. בדוח האחרון שלה הציגה צמיחה של כ-2% בהכנסות ל-1.05 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

הנפקות השנה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שכחתם את קמטק, עלתה 100% (ל"ת)
    t 01/01/2021 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי 01/01/2021 17:14
    הגב לתגובה זו
    האנליסט הזה והזה ממליץ על טבע עם יעד מחיר גבוה בהרבה ממחירה הנוכחי. טבע עם כמעט 90 אחוז מכשיר. מניה גרועה ביותר בלא אופק חיובי , אבל תמיד אצלכם טבע היא בין מניה מומלצת לבין החזק. מתי תכתבו המלצה "פשוט תמכרו את טבע" , זאת המציאות .
  • 3.
    משקיע 01/01/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
    בעוד עשור השווי שוק של החברות המובילות כבר יהיה גדול בהרבה מטווח של 10-20 מיליארד דולר. אנחנו עוד נראה חברות ישראליות שיעברו את ה100 מיליארד דולר.
  • 2.
    סולאראדג תהיה בשווי הכי גבוה עד סוף ינואר (ל"ת)
    בב 31/12/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זו בושה לבורסה ולחברות עצמן שהן לא נסחרות כאן לא מ 31/12/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
    זו בושה לבורסה ולחברות עצמן שהן לא נסחרות כאן לא משתפות את הציבור בבצלחה שלהן פשוט עצוב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.