האקר פריצה אונליין סייבר האקרים פריצה מחשבים הייטק אבטחת מידע
צילום: Istock

"היזם, מהיחידה הסודית ביותר בצה"ל מגיע לוול סטריט"

עומר כילף ואינווויז מציתים את הדמיון של האמריקנים. כתבה מחמיאה ביאהו פייננס מסבירה כי היזם שירת ביחידת המודיעין 81 בצה"ל ו"מציג טכנולוגיה ייחודית שתמכה בלחימה ותמשוך משקיעים"
אלמוג עזר | (7)
נושאים בכתבה אינטר סופטבנק

אינוויז הישראלית מתקרבת להנפקה בניו יורק ובתוך כך מציתה את הדמיון של האמריקנים. בכתבה שפורסמה היום ביאהו פייננס מוסבר כי היזם עומר כילף מגיע לוול סטריט לאחר ששירת בעברו ביחידת המודיעין 81 בצה"ל במשך 7 שנים. על פי הכתבה "כליף מציג טכנולוגיה שתמכה בלחימה ביחידה והביאה להקמת חברת אינוויז".

יחידה 81 היא אחת מיחידות המודיעין הצבאיות הסודיות ביותר של ישראל המופקדת על פיתוח טכנולוגיות התומכות בפעולות לחימה. כילף הסביר כי היחידה היא מסוג "סיר לחץ" שעיצבה את גישתו לפיתוח אינוויז ב-2016.

חלון ההזדמנויות של חברות הטכנולוגיה הישראליות - הזדרזו להנפיק בוול סטריט 

אינוויז מפתחת טכנולוגיות לתעשיית הרכב. המייסדים שלה - אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן רוזנצוויג - הקימו אותה לפני 4 שנים ועד היום היא גייסה  252 מיליון דולר. המוצר של החברה הוא חיישן לידאר לזיהוי מכשולים לכלי רכב חכמים ואוטונומיים.

החברה תיכנס לוול סטריט דרך ספאק. כלומר דרך שלד בורסאי מפוצץ במזומנים שמחפש השקעות. לאחרונה, במקום להנפיק בדרך הרגילה בוול סטריט התרחבה הטכניקה של הנפקות לגופים שהם ללא פעילות (ספאק) והם אלו שעושים את עבודת החיפוש ומאתרים השקעה. השווי אליו תתמזג אינוויז עומד על 1.4 מיליארד דולר. משקיעי Innoviz כוללים את ענקית הרכב BMW, סופטבנק אסיה ויצרנית החלפים לרכב מגנה אינטרנשיונל.

בחזרה לכילף, לדבריו "אתה לומד כיצד לפתח טכנולוגיות שכאלה תוך זמן קצר מאוד" . כילף הסביר כי "בכל שנה יש טכנולוגיה או מוצר חדש שצריך לפתח מאפס, וזה באמת שיתוף פעולה אנושי של מאות אנשים שעובדים על הפרויקט הזה". על פי האתר האמריקני, משך כילף עובדים רבים מיחידה 81. למעשה רבע מצוות המו"פ היה ביחידת המודיעין. 

אינוויז לא חוזה רווחים תפעוליים עד 2024. היא לא מצפה להציג תזרים מזומנים חופשי עד 2025, אך טוענת שהיא לא תדרוש הון נוסף מעבר לעסקת SPAC לפני כן (350 מיליון דולר כהכנסות מהעסקה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יש אינספור רכיבים כאלו בשוק... פלוס מינוס אותו דבר (ל"ת)
    שובי דובי 19/12/2020 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סחבק 16/12/2020 14:16
    הגב לתגובה זו
    ה
  • 3.
    היחידה כבר לא סודית ....אם כתבתם עליה ..... (ל"ת)
    מוטי כהן 16/12/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Must be amazing 15/12/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע דרך איזה spac תתבצע ההנפקה?
  • CGRO (ל"ת)
    התפרסם כבר 16/12/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
  • ניצן 19/12/2020 21:11
    Collective Growth Corp בעצם תחליף את השם שלה ל Innoviz Technologies? זה אומר שאם אני רוצה להשקיע לפני ההנפקה - להשקיע בCGRO? תודה
  • 1.
    עוד רוח 15/12/2020 23:10
    הגב לתגובה זו
    בתקופה רגילה שווא בקושי מאה מיליון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.