נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
צילום: הקרמלין

רוסיה מתכננת לייצר מיליארד מנות מהחיסון שלה לקורונה ב-2021

עלות מנה אחת של החיסון תהיה פחות מ-10 דולרים ולטענת הרוסים הוא יהיה יעיל כמו החיסונים של מודרנה ופייזר; ברוסיה מבטיחים כי תוצאות הניסויים יפורסמו באחד מכתבי העת הרפואיים הבינלאומיים המובילים, אך לא ציינו מסגרת זמן לכך
ערן סוקול | (2)
נושאים בכתבה וול סטריט קורונה

על רקע הדיווחים האחרונים אודות ההצלחה בניסוים בחיסון לקורונה של חברות התרופות האמרקאיות פייזר (PFE) בשיתוף עם ביונטק (BNTX) ומודרנה (MRNA), כאשר ימים ספורים לאחר מכן דווח גם על הצלחה של אסטרהזנקה (AZN) הבריטית, כעת הגיע תורם של הרוסים. רוסיה הודיעה כי החיסון שלה יהיה זול יותר ביחס לחיסונים של המתחרות וכי בכוונתה לייצר כמיליארד מנות מהחיסון שלה בשנת 2021.

על פי הצהרה של קרן העושר הריבונית הרוסית (RDIF) עלות מנה אחת של חיסון ה-Sputnik V בשווקים הבינלאומיים תהיה פחות מ-10 דולרים. אגב, החיסון הרוסי דורש  מתן שתי מנות בכדי שיהיה אפקטיבי.

לטענת הרוסים, עלות החיסון באמצעות ה-Sputnik V תהיה זולה לפחות פי 2 ביחס לחיסונים של המתחרות המבוססים על טכנולוגיית mRNA, ועם שיעורי יעילות דומים. עבור אזרחים רוסים, חיסון ה-Sputnik V יינתן בחינם נמסר מה-RDIF.

ההצהרה מתייחסת לחיסונים המועמדים של החברות פייזר-ביונטק ומודרנה, המבוססים על טכנולוגיית שליח ה-RNA (או mRNA). בשבועות האחרונים החברות דיווחו על שיעורי יעילות גבוהים של החיסונים בניסויים בשלב מאוחר.

עלות החיסון של פייזר-ביונטק צפויה לעמוד בסביבות ה-20 דולר למנה, בעוד מנכ"ל מודרנה אמר לפני יומיים כי החיסון של החברה יעלה 25-37 דולר למנה, תלוי בכמות שהוזמנה. שני החיסונים דורשים שתי מנות.

ההצהרה הרוסית מגיעה יום לאחר שחברת התרופות הבריטית אסטרהזנקה הפועלת בשת"פ עם אוניברסיטת אוקספורד אמרו כי ניתוח ביניים של ניסויים קליניים בשלב מאוחר מצא כי החיסון שלהם "יעיל ביותר". החיסון שלהם משתמש בגישה שונה מזו של החיסונים האמריקאיים (וקטורית ויראלית) ולא בטכנולוגיית ה-mRNA.

על פי ההערכות, החיסון של אסטרהזנקה, הדורש אף הוא שתי מנות, יעלה 3-4 דולרים למנה.

לפי ה-RDIF העסקאות הנוכחיות עם "חברות התרופות הזרות המובילות" פירושן שהיא מתכננת לייצר מספיק מהחיסון שלה "עבור 500 מיליון איש בשנה החל משנת 2021". מכיוון שמדובר בחיסון שדורש שתי מנות, פירוש הדבר שהוא מכוון לייצור של מיליארד מנות בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"גלובל"

פייזר וביונטק אמרו כי הן מצפות לייצר עד 1.3 מיליארד מנות בשנת 2021, ואילו מודרנה אמרה כי היא בדרך לייצר 500 מיליון עד מיליארד מנות ברחבי העולם בשנה הבאה. אסטרהזנקה הודיעה אתמול כי היא "בהתקדמות מהירה בייצור עם קיבולת של עד 3 מיליארד מנות של החיסון בשנת 2021, עד לאישור הרגולציה".

החיסון הרוסי נגד נגיף הקורונה היה הראשון בעולם שנרשם, ועורר ספקנות בינלאומית בנוגע ליעילותו ולמידת הבטיחות שלו מכיוון שלא פורסמו בזמנו נתונים מניסוי קליני בשלב מוקדם ולא החלו באותה תקופה ניסויים בשלב שלישי.

מאז רוסיה פרסמה את תוצאות הביניים הראשוניות שלה בניסויים בשלב שלוש, ושלשום פרסמה את ניתוח הביניים השני של נתוני הניסוי. התוצאות הראו כי לחיסון הייתה יעילות של 91.4% במניעת הידבקות בנגיף כעבור 28 יום, והוא הראה מעל 95% יעילות לאחר 42 יום. הניסוי העריך את הנתונים לאחר שהיו 39 מקרים מאושרים של נגיף הקורונה בקרב 18,794 מתנדבים שקיבלו את שתי המינונים של חיסון ה-Sputnik V או פלצבו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כאן ושם 25/11/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    הנתונים כבר התפרסמו,ונראה שמדובר בחיסון יעיל.הדסה כבר רכש חיסונים(ולא ביבי).ונראה שהדסה שותף במחקר הרוסי
  • 1.
    ביבי סגר עם פוטין כנראה קומבינה לקנות חרא ולגזור קופון (ל"ת)
    יואב 24/11/2020 21:35
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.