קובי שגב
צילום: נופר חסון הנלדמן
בין השורות

האם קופיקס הקטנה יכולה להיות גדולה?

קופיקס שהיא בעצם - 'רמי לוי בשכונה' מכוונת גבוהה. "רשת האם" נותנת לה גיבוי ואם רמי לוי ישכפל חלק מההצלחה ברשת הענק שלו, קופיקס עשויה להיכנס למגרש של הגדולים
קובי שגב | (16)
נושאים בכתבה קופיקס רמי לוי

חברת קופיקס גרופ היא כבר לא רשת בתי קפה. המהלך להחלפת השליטה אמנם החל לפני כשנתיים אז השתלטה רשת רמי לוי על החברה והפכה אותה בהדרגה לרשת המרכולים שלה בעיר. אבל השבוע תם פרק נוסף בחיי קופיקס - מייסדה של רשת הקפה, אבי כץ מכר 8% וירד להחזקה שולית וחסרת השפעה במניות החברה. מנגד, רמי לוי באמצעות חברת רמי לוי הציבורית, השלים את התהליך שהחל בסוף 2018 והגיע להחזקה של מעל 60% בחברה.

קופיקס נוסדה כאמור ע"י אבי כץ ברעש תקשורתי רב ובאמתחתה בשורה, להקים רשת של בתי קפה שתמכור מוצרים ב-5 שקל. מה שהתחיל כרעיון טוב בסביבה עסקית בה כוס קפה בטייק אווי עלתה כמו כוס קפה בישיבה (11-15 שקל), הסתיים בהתאמת מחירים ברשתות הקפה הגדולות בארץ וגזר על חברת קופיקס להיכשל בפעילות בתי הקפה בזכיינות. ההוצאות התפעוליות ומבנה הזכיינות הביאו לצמצום קבוע במספר הסניפים שירד מלמעלה מ-130 בשיא לכמה עשרות סניפים כעת. בנוסף, קופיקס שאפה לקחת את המודל לחו"ל ומחזיקה בכ-40% מחברת קופיקס גלובל שלה כ-200 סניפים ברחבי העולם.

במקביל לפעילות הקפה הלא מזהירה ותוך ניצול של המעמד והתדמית כלוחם ביוקר המחיה, פתח אבי כץ תחת קופיקס פעילות של חנויות סופרמרקט עירוניות שימכרו מוצרים ב-5 שקל. הפעילות הקמעונאית הזאת, הייתה איזוטרית וסבלה מנכות אינהרנטית, שכן הצהרה על מחיר מכירה אחיד של 5 שקל, גזרה בעיות קשות בתמחור המוצרים ומיעוט הסניפים לא יצר כוח קניה משמעותי, שיוכל לכופף את הספקים. המודל העסקי של מכירה  לא הביא להצלחה מסחרית וגרר את חברת הקפה ופעילות הסופרים הצדדית לשנים של הפסדים ודשדוש. גם מהלך מתוקשר של העלאת מחיר המכירה ל-6 שקל, אמנם זכה לכותרות אך לא הביא לשיפור בתוצאות.

 

ואז הגיע רמי לוי

בסוף 2018 זיהה רמי לוי את הפוטנציאל הגלום בחברת קופיקס, לא בסניפי הקפה המדשדשים אלא ברשת הסופרים העירונית, שמחזור המכירות שלה היה כ-200 מיליון שקל בשנה והציגה הפסד תפעולי. רמי לוי שחיפש מנוע צמיחה לחנויות עירוניות, נתקל בקשיים מרשות התחרות (ההגבלים העסקיים לשעבר), בכל הקשור לרכישה של סניפי מגה המתפרקת, למשל. רמי לוי זיהה הזדמנות לשים את היד על פלטפורמה של למעלה מ-30 סניפים עירוניים פעילים. רשת רמי לוי רכשה מניות בחברת קופיקס מבעלי השליטה הקודמים והגיעה בשלבים להחזקה של למעלה מ-60% במניות קופיקס, בנוסף רכשה רמי לוי 30% מחברת הבת סופר קופיקס (פעילות רשת הסופרים) והותירה את חברת קופיקס עם בעלות על 70% מרשת הסופרים ואת רמי לוי עם החזקה אפקטיבית של 72% ברשת הסופרים העירונית. (60% בקופיקס גרופ שמחזיקה 70% ברשת הסופרים ועוד 30% ישירות ברשת הסופרים).

קופיקס שנסחרת ב-120 מיליון שקל משתפרת בתוצאות כשברבעון האחרון הפעילות של רשת הסופרים בערים הגיעה למחזור של 67 מיליון שקל. מדובר בפעילות רווחית שככל הנראה נמצאת לקראת גידול משמעותי (הרחבה על דוח רבעון שלישי)

במקביל להעמקת השליטה בקופיקס, ביצעה רשת רמי לוי מספר צעדים תפעולים שהגיעו לשיא לאחרונה, שמטרתם הגדלת מחזור המכירות והפיכת הפעילות ההפסדית לפעילות בעלת רווחית תפעולית המקובלת ברשתות סופרמרקט עירוניות אחרות (רווחיות תפעולית של 10%-6%). החל מאמצע 2019 החל פיילוט של הסבת 3 סניפים של סופר קופיקס למותג חדש הנקרא "רמי לוי בשכונה", הפיילוט זכה להצלחה וב-2020 הוסבו סניפים נוספים של סופר קופיקס לרמי לוי בשכונה, וכיום ישנם 17 סניפים תחת מותג זה מתוך 35 סניפים של רשת סופר קופיקס. בנוסף, ביצעה החברה רכישות של סניפי שוויצריה הקטנה, במטרה להפוך (לפחות חלק מהם) לסניפי רמי לוי בשכונה.

השינויים במותג ובנראות הסניפים התבצעו לצורך צמיחה בהכנסות אולם, השינוי בצד ההוצאות הוא לדעתנו מהותי יותר. רשת רמי לוי הכניסה את סופר קופיקס תחת תנאי הסחר שלה, מדובר בתנאי הסחר הנחשבים לדעת רבים, לטובים בשוק. המשמעות העסקית היא, שלא רק שסופר קופיקס רוכשת את המוצרים במחירים שרמי לוי רוכש, אלא תנאי התשלום מהספקים, דהיינו הימים עד לביצוע התשלום לספקים מתארך מאוד. מצב זה, שהתשלומים לספקים מתבצעים זמן רב לאחר שהמוצרים סופקו ונמכרו ללקוחות, מייצר תופעה יחסית נדירה, הנקראת הון חוזר שלילי. תופעה זו אפיינה את רמי לוי בתחילת דרכו, כאשר פתח סניפים חדשים ובמקום לשלם מראש על מלאי המוצרים שיניח על המדפים, "התנדבו" הספקים לתת לו את המוצרים ולקבל עליהם תשלום רק לאחר שנמכרו בפועל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בשבוע האחרון היינו עדים לחיזוק הקשר הגורדי בין חברת רמי לוי לסופר קופיקס. זה קרה כאשר רמי לוי נתן מכתבי נוחות לנותני האשראי של קופיקס. משמעות הדבר, שחברה קטנה כמו קופיקס, שהנגישות שלה למקורות אשראי מוגבלת, מקבלת מכתב מרמי לוי הגדולה, שמגבה את האשראי שניתן לה. או אם נאמר את זה בלשונו של רמי לוי - "לסייע לחברה ו/או לחברה הבת בכל דרך אפשרית, הן מבחינה עסקית והן מבחינה פיננסית, על מנת שהחברה ו/או החברה הבת תעמוד בהתחייבויותיה כלפי המלווה במלואם ובמועדם" מכתב נוחות זה משדרג את הגישה של סופר קופיקס לאשראי זול ונגיש ונותן למלווים בטחון שהם אמנם מלווים לקופיקס אך את הכסף במקרה הרע, יראו מרמי לוי.

מה צופן העתיד

להערכתנו ישנם מספר תרחישים שיכולים לקרות בטווח הקצר בקופיקס גרופ (גם מספר תרחישים במקביל):

מכירת פעילות הקפה בישראל - עם יציאתו של אבי כץ והעמקת השליטה של רמי לוי, הופכת פעילות הקפה לשולית. לרמי לוי אין יתרון יחסי בתחום זה והמודל העסקי הנוכחי לא מאפשר להרוויח או לצמוח.

הצעת רכש במזומן או באמצעות החלפת מניות - רמי לוי שולטת כיום אפקטיבית על 72% מפעילות סופר קופיקס, עלות רכישת היתרה היא קטנה יחסית ועסקת החלפת מניות קופיקס במניות רמי לוי לא גוררת הוצאת מזומן (לא שהדבר מהווה בעיה לרמי לוי ששופעת מזומנים ואין לה חובות פיננסים). כיום כל עסקה גם כזו שבאה להטיב עם החברה כגון השוואת תנאי הסחר ומתן מכתבי הנוחות לנותני האשראי, נחשבת לעסקת בעלי עניין שצריכה להיבחן ע"י הדירקטוריון הדבר מהווה כאב ראש מיותר.

השארת פעילות קופיקס גלובל כמשקיע פיננסי - ההשקעה המינורית בחברה כבר בוצעה. קופיקס מחזיקה היום כ 40% והניהול מתבצע ע"י השותף הרוסי.

המשך התפתחות ורכישת סניפים חדשים - החברה אף הגישה תשקיף מדף החודש, יתכן שתהיה הנפקת הון, בה ינסה רמי לוי להגדיל את חלקו.

בשורה התחתונה

מי שהמילה קופיקס מעלה בו אסוציאציה של קפה, חי בעבר. קופיקס היא כבר מזמן לא חברה של בתי קפה. מדובר במיני רמי לוי, זהו מנוע הצמיחה של רמי לוי בתחום סניפי הסופרמרקטים העירוניים. סניפים אלו מאופיינים ברמת מחירים גבוהה מסניפי הענק הממוקמים מחוץ לערים (סניפי הדיסקאונט). בעלי המניות של קופיקס נהנים מכל ההטבות שבאות יחד עם המותג רמי לוי: גב כלכלי, תנאי סחר מעולים ומותג חזק, כל זאת ללא כל תשלום.

זוהי סיטואציה של win-win מבחינת בעלי המניות שאינם רמי לוי. במצב הנוכחי, ייהנו מחברה צומחת עם כל הפריביליגיות כאמור שמהווה את מנוע הצמיחה העיקרי של רמי לוי במגזר הקמעונאות ובמקרה שרמי לוי תרצה להשתלט על כל החברה, ייהנו מהאפסייד המקובל בהצעות הרכש.

ולעניות דעתנו, טוב תעשה החברה אם תשנה את שמה מ"קופיקס גרופ" ל"רמי לוי בשכונה" ותשים במרכז את הפעילות הקמעונאית ובצד את פעילות הקפה, יש בסיס טוב להניח שהשינוי יתקבל בברכה ע"י כל מחזיקי המניות.

 

  

קובי שגב, שותף מנהל, אקורד שקל בית השקעות

  

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לרון 25/11/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
    לו ביבי היה משכיל להשתמש ברמי לוי ושיטותיו,חייו היו קלים בהרבה!
  • 15.
    המומחה 24/11/2020 22:53
    הגב לתגובה זו
    מי ששמע בעבר למקצוענים הדיר רגליו מה קופיקס וחסך כסף ובעיקר עוגמת נפש מהעסק הביתית אפשרי שנקראה קופיקס . חבל
  • 14.
    מתי מבני ברק 24/11/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    אני יהודי חרדי , העמל לפרנסתו , פגשתי את רמי לוי אצל גדול הדור הרב קנייבסקי, ובידוע לי שרמי לוי איש חסד ענק ומה שידוע לי שמחסד מתעשרים אז תסיקו מאת המסקנות בעצמכם
  • 13.
    תמיד מחדש לנו דברים בצורה מעניינת ומובנת (ל"ת)
    נטלי 24/11/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כמה בלון יכול להחזיק מעמד עד יתפוצץ גם הבורסה כזו (ל"ת)
    חיים 24/11/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יש בלון מנפחים אטו זה כמו הבורסה ובסוף מתפוצץ זה מה שקו (ל"ת)
    חיים 24/11/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אשפה יקרה. 24/11/2020 12:36
    הגב לתגובה זו
    אגב בסופרקופיקס ברעננה החנות כל כך קטנה שהם נאלצים לאחסן סחורה בחדר אשפה ציבורי. בתיאבון.
  • 9.
    כסף כל נכנס לבורסה בלי ביקורת לכן מרצים אטו (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עד להן הגרף רצץ למעלה הכול מונפול בנסדק (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניתוח מעולה ומסקרן את התוצאות נדע בעוד שנה (ל"ת)
    יורם 24/11/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי 24/11/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה אולכת למיתון עמוק רק לנפח אבתלה גבועה מיתון במשק הקורונה מכה קשות ובסדק שם הידיליה הכול טוב חיים בלללן
  • 5.
    אני קנתי מכונית ב4000 יכול למכור ב8000 לו אבל מניות כן (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חברים לו ככמה להדפיס דולרים לכניס לבורסה צריך מי שיקנה (ל"ת)
    אבי 24/11/2020 12:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עד להן רוצים להריץ את הבורסה 3600 זה סי של 10 שנים (ל"ת)
    הננמי 24/11/2020 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הננמי 24/11/2020 12:05
    הגב לתגובה זו
    כמה שיתן תמרצים ידפיס יותר דולרים היום הדולר נמוך הם מתפיסים בנק ישראל קונה כבר אין מקום בבנק לקנות דולרים המחסנים מלאים בנירות של דולרים וכך זה ממשיך
  • 1.
    באובב 24/11/2020 11:53
    הגב לתגובה זו
    רמי לוי הזניח את החנויות שבמרכזי ערים למרות שהן רווחיות מאוד. להרבה אנשים אין רכב ולא יסעו לאזור תעשיה בשביל קניות ב150 שקל
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.