רם דרורי בית שמש
צילום: יחצ
ראיון

"ברגע שהשוק יחזור לעצמו, נהיה בעמדה טובה יותר לעומת לפני המשבר"

למרות הפגיעה בתוצאות, בראיון לביזפורטל רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש משדר אופטימיות: "ברגע שהשוק יחזור לעצמו, הלקוחות שלנו יחזרו לרכוש בקצב אליו הורגלנו לפני המשבר"
ערן סוקול | (12)

יצרנית מנועי המטוסים בית שמש 0% דיווחה אתמול על ירידה של 36% בהכנסות הרבעון השלישי כתוצאה ממשבר הקורונה, הירידה הובילה לפגיעה בשולי הרווחיות הגולמית ומעבר להפסד של כ-0.5 מיליון דולר. המניה צנחה ב-47% מתחילת השנה על רקע הפגיעה בעסקים. אחרי הכל בית שמש מפתחת ומייצרת מנועים לכלי טיס ואין טיס בתקופת הקורונה, ובכל זאת בראיון לביזפורטל רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש משדר אופטימיות: "למרות שמנועי בית שמש נשענת על ענף התעופה שכולם יודעים טוב מאד עד כמה הוא נפגע כתוצאה מהמשבר, מפרוץ המשבר עשינו בחברה הרבה התאמות ומהלכי התייעלות שיעזרו לחברה לעבור את התקופה ביציבות. וברגע שהשוק יחזור לעצמו, זה ישים אותנו בעמדה טובה ואפילו יותר טובה ביחס למצב שהיה לפני המשבר".

דרורי מבהיר כי הפגיעה העיקרית בתוצאות מגיעה ממגזר החלפים אשר נשען על שוק התעופה האזרחי, כאשר מנגד מגזר המנועים אשר נשען על השוק הצבאי כמעט ולא נפגע ואפילו הושג בו שיפור תפעולי.

ברור לכולם ששוק התעופה יחזור לעצמו בבמוקדם או במאוחר, יש לכם צפי בנוגע לחזרה לצמיחה משמעותית של פעילות החברה?

"אנחנו עדיין חיים במצב של אי-ודאות. העולם נמצא כרגע בעיצומו של גל שני של קורונה אשר גורר הטלת מגבלות, סגרים וסגירת גבולות, באופן בו מן הסתם זה משפיע על תנועת המטוסים עליו נשענת פעילות מגזר החלפים שלנו. אני לא יכול להיכנס לתחזיות, אבל אוכל להגיד שהצפי בשוק לגבי חזרה של שוק היעד לשנו למצב נורמלי הינו בשנת 2022".

במסגרת פרסום התוצאות הכספיות ציינתם שהפגיעה בהכנסות הינה כתוצאה מדחיית הזמנות ולא מביטולן. תוכל לספק למשקיעים אומדן לגבי השאלה לכמה זמן נדחו ההזמנות?

"אופי הפעילות שלנו הינו באמצעות הסכמי מסגרת ארוכי טווח ל-10 עד 20 שנים, כאשר קצב ההזמנות שאנחנו מקבלים מהלקוחות שלנו הינו בהתאם לקצב המכירות של הלקוח. כלומר, נכון לכרגע, הלקוחות הורידו את קצב הרכישות, במקביל לירידה בקצב המכירות שלהם, אבל אין הגדרת מסגרת זמנים לגבי משך דחיית ההזמנות. אנחנו צופים שברגע שהשוק יחזור לעצמו, הלקוחות שלנו יחזרו לרכוש בקצב אליו הורגלנו לפני המשבר".

מה היקף הסובסידיות או התמיכה הכספית שהחברה קיבלה עד כה מהממשלה?

"כלום. בגל הראשון לא הוצאנו עובדים לחל"ת אז לא היינו זכאים למענקים ובהמשך ביצענו מעט התאמות והוצאנו קצת עובדים לח"לת, אבל בכל תכניות הסיוע שניתנו, היה סעיף כזה או אחר שקבע כי אנחנו לא זכאים לסיוע. אז למרות שהיועצים המשפטיים שלנו בוחנים האם יש אפשרות לקבל סיוע בכל זאת, נכון לכרגע לא קיבלנו שום סיוע ואנחנו גם לא בונים על קבלת סיוע".

ביום שאחרי המשבר, בו שוק התעופה יחזור לעצמו, האם תוכל לתת אומדן כלשהו לגבי הרווח המייצג של החברה?

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חברה מצויינת אם אילו התוצאות בימי קורונה בשיגרה היא טסה (ל"ת)
    ירון סופר 24/11/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יציל אותנו (ל"ת)
    אורי מנור 23/11/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    התעופה בסין חזרה תוך חצי שנה (ל"ת)
    שמוליק 23/11/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אל תחכו לממשלת נתניהו .. יש שם מנהל גרוע (ל"ת)
    יוסי חתוכה 23/11/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זה דבר הזוי מה שקורה בבורסה בנסדק חובות עצומים מה שקור (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ארצות הברית בחובות של 330 טרליון דולר והבורסה חוגגת (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
  • זה ברור 23/11/2020 23:29
    הגב לתגובה זו
    מדפיסים כסף זול ולכן יש כסף כמו זבל. ואיפה ילך אם לא להשקעות זולות בבורסה... לכן עולה.
  • 5.
    אפו ראיתם כולם בוכים והבורסה בסי המפולת בדרך (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דודו 23/11/2020 14:03
    הגב לתגובה זו
    אבל הם לא נפגעים
  • 3.
    המכונאי 23/11/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    רויילס רוייס כמעט פשטה רגל ונאלצה לגייס הון במחירי ריצפה כי היא מערכיה שהשוק לא יחזור לעצמו בעשור הקרוב, אבל הוא אופטימי...
  • 2.
    אבנר שחם 23/11/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    חוזים חתומים לפי הדולר שמתרסק יפגע ברווחים
  • 1.
    הבורסה סתם חוגגת הי בסי חייב מימושב שבורסה תהיה טובה לש (ל"ת)
    הננמי 23/11/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טאואר מזנקת 12%; קמטק נופלת 6% - עליות במדדים

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.7%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3%, מדד הביטוח עולה 0.6%, מדד הנדל"ן עולה 0.8% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.  


החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כי הגירעון התקציבי המשיך לעלות גם באוקטובר, והגיע ל-4.9% מהתוצר כ-102.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.7% בספטמבר. מתחילת השנה נרשם גירעון של 71.5 מיליארד שקל, כאשר הכנסות המדינה עמדו על כ-457.5 מיליארד שקל עלייה של כ-14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שההוצאות הסתכמו בכ-529 מיליארד שקל, עלייה של 5.1%. באוצר מזכירים כי יעד הגירעון לשנת 2025 עודכן כבר 3 פעמים, וכעת הממשלה צפויה להגדילו ל-5.2% בעקבות עלויות הביטחון והסיוע למפונים.

אבל מעבר לכותרות, נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה - הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי


המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע


ג’י סיטי ג'י סיטי -2.86%  ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות,  סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%