שדרות עובד בן עמי בנתניה נדלן
צילום: יח"צ

אושרה תוכנית להקמת שכונת מוגרים של 3,500 דירות במזרח נתניה

התוכנית כוללת יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 20 עד 28 קומות וחלקם במבני מגורים של עד 9 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 700 יחידות יוקצו עבור דירות קטנות ו-400 יחידות יוקצו עבור דיור מוגן
ערן סוקול | (9)
נושאים בכתבה אסף הרופא

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, בראשות שירה ברנד, אישרה למתן תוקף את התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במזרח נתניה. התוכנית כוללת כ-3,500 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 20 עד 28 קומות וחלקם במבני מגורים של עד 9 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 700 יחידות יוקצו עבור דירות קטנות ו-400 יחידות יוקצו עבור דיור מוגן.

 

התוכנית, המתפרשת על פני שטח של 875,000 מ"ר, גובלת ממערב עם שכונת עמליה, שכונת נאות גנים ושכונת קריית השרון, מדרום למתחם נמצא בית עלמין, וממזרח היישוב נורדיה. התוכנית מחולקת למתחמי משנה, כאשר כל תת מתחם יוכל לקום בנפרד ויכלול מערך תנועה ושירותי ציבור נדרשים.

 

החיבור למרקם העירוני הקיים יתבסס על 3 כניסות ראשיות: כניסה מרחוב האלונים, שתהפוך לציר מזרח-מערב מרכזי, אשר יוביל מחורשת הסרג'נטים ממערב עד לפארק העירוני החדש. לאורך הציר יהיו שבילי אופניים וגינון נלווה. במרכז הציר מרכז מסחרי גדול ומעליו דיור מוגן. כ-90 דונם ישמשו למבני ציבור: בדרום התוכנית מתוכננת קריית חינוך שתכלול בית ספר תיכון ושטח לספורט. בתי ספר יסודיים ואשכולות גנים יפוזרו וימוקמו במתחמי המשנה.

 

ממזרח לשכונה מתוכנן פארק לינארי על שטח של 113 דונם שישתלב עם האופי החקלאי שבסביבתו. לאורך הפארק יתוכננו שבילי אופנים, ריצה וטיול ומתחמי כושר. במרכז הפארק יתוכנן אמפי פתוח גדול שיאפשר קליטת קהל. השביל המרכזי במתחם יתוכנן ויעוצב כטיילת המשלבת, הצללה שבילי אופנים, אזורי כושר וגינון. מהטיילת יהיו חיבורים לגינות קטנות בהן מתקני משחק, גינות כלבים, גינות קהילתיות, מתקני ספורט ואזורי שהייה מוצלים.

 

בהיבט התחבורתי, התוכנית מתנה את היקפי הבנייה בד בבד עם הקמת כבישי הגישה ותחבורה ציבורית. כמו כן, התוכנית מתווה כביש עוקף חדש לנתניה מזרח, שיחבר את כביש 57 מצפון עם כביש 561 המתוכנן מדרום, וחלק מהיקפי הבנייה מותנים ביצירת חיבור לכבישים אלו.

 

בצפון התוכנית מתוכנן מסוף תחבורה ציבורית, והיא כוללת הנחיות להתוויית קווי תחבורה ציבורית לשירות השכונה וחיבורה למערכת הדרכים העירונית, בין השאר באמצעות נת"צ מכביש 57 עד רחוב האלונים. כמו כן, כתנאי להתחלת הבנייה, נדרש מסמך לתפעול התחבורה הציבורית. בנוסף לכל אלה, רשת שבילי אופניים חוצה את כל המתחם ומקשרת בין חלקי העיר השונים. כמו כן, בתכנית יש דגש על הליכה רגלית, כאשר רוחב המדרכות מתוכנן ל-3 מ' לכל הפחות.

 

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד: "התוכנית מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה הטבעי של נתניה, תוך מתן דגש על איכות חיי התושבים. התוכנית יוצרת רובע עירוני איכותי, בשילוב התשתיות הנלוות, שיספק פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות, כמו גם ייתן מענה לצורכי התחבורה של תושבי העיר וסביבתה, מוסדות ציבור על עירוניים, ופארק גדול לרווחת התושבים".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיים 24/11/2020 06:44
    הגב לתגובה זו
    קונים בקרית חיים מערבית יש ביקושים ליד הים שדרות דגניה
  • 4.
    שרון 22/11/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    לא מפסיקים לבנות בתים אבל מה עם מקומות תעסוקה?
  • 3.
    עומר 17/11/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
    שלום רב, מה שם התכנית שאושרה?
  • מכונה "תוכנית הבננה" חפש בגוגל (ל"ת)
    אחד 22/11/2020 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דירה=קורת גג=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 16/11/2020 19:19
    הגב לתגובה זו
  • רון 17/11/2020 23:17
    הגב לתגובה זו
    שם זה נכס שרק עולה כל שנה
  • 1.
    אילן 16/11/2020 18:14
    הגב לתגובה זו
    תמונת חוף הים של נתניה בעוד התוכנית היא להתרחבות מזרחה התמונה יוצרת לכאורה מצג כאילו השכונה החדשה תצפה אל הים
  • אין קשר, יש שקר.. (ל"ת)
    אני 22/11/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 18/11/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    נכנסתי בשביל לרשום את התגובה הזאת והקדמת אותי
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.