מרכז אפל בניו יורק מחשבים בניין פלאפון סלולר
צילום: Istock

ג'יי.פי מורגן: "הגיע הזמן לממש רווחים במניות הטכנולוגיה"

"אנחנו עדיין מאמינים שמניות הטכנולוגיה נתמכות, על ידי מאזנים חזקים, ביצוע תכניות רכישה עצמית של מניות בהיקף משמעותי, רוח גבית סקטוריאלית ויצירת רווחים גבוהים, אך הביצועים עשויים להתחיל לדעוך באופן יחסי"
ערן סוקול | (14)
נושאים בכתבה ג'יי פי מורגן

לאחר שנתיים עם המלצות חיוביות על תחום הטכנולוגיה, האנליסטים של בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן מאמינים שהגיע הזמן להתחיל לממש רווחים בתחום שהציג את הביצועים הטובים ביותר בארבע השנים האחרונות.

"אנחנו עדיין מאמינים שמניות הטכנולוגיה נתמכות, על ידי מאזנים חזקים, ביצוע תכניות רכישה עצמית של מניות בהיקף משמעותי, רוח גבית סקטוריאלית ויצירת רווחים גבוהים, אך הביצועים עשויים להתחיל לדעוך באופן יחסי", כתבו האנליסטים של ג'יי.פי מורגן והורידו את המלצתם על הסקטור מהמלצת "משקל יתר" להמלצת "ניטרלי".

"כעת אנו מאמינים שצריך להתחיל לממש רווחים", אמרו האנליסטים.

מאז יום הבחירות הקודם בארה"ב - ב-2016, קרן הסל של סקטור הטכנולוגיה XLK זינקה בכ-135% בהשוואה לעליה של כ-53% במדד ה-S&P500, זינוק של כ-111% במדד הנאסד"ק המרכז חברות רבות מתחום הטכנולוגיה ולעומת עליה של כ-45% בדאו ג'ונס.

הסקטור שהציג את הביצועים הטובים ביותר מלבד סקטור הטכנולגיה במהלך התקופה, היה סקטור מוצרי הצריכה (Consumer discretionary) הכולל מוצרי צריכה שאינם חיוניים. סקטור זה, אשר כולל למשל את מניית אמזון שזינקה בכ-170% בשלוש השנים האחרונות, הציג תשואה נאה, אולם רחוקה מאד מזו של סקטור הטכנולוגיה. קרן הסל של מגזר מוצרי הצריכה - XLY, הציגה מאז יום הבחירות הקודם תשואה של כ-82%.

בג'יי.פי מורגן הוסיפו כי למרות שבנק ההשקעות מקטין חשיפה לסקטור, הם לא רואים את תחום הטכנולוגיה כ"מתוח" באותה מידה כמו שהיה בבועת הדוט-קום בשנת 2000.

"הרווחים של מניות הטכנולוגיה גבוהות בהרבה ביחס לרווחים שהציגו החברות בשנת 2000", ציינו בג'יי פי מורגן. "בהתחשב ברווחים, מכפילי הרווח בתחום הטכנולוגיה ביחס למכפילים בשוק לא מתוחים כפי שהיו בשנת 2000".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ממליץ להרבות במניות טכנולוגיה (ל"ת)
    רבי טרפון 04/11/2020 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    נתי 04/11/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
    הכל כדי לבלבל את הציבור
  • 12.
    הצחקתם את מומי 04/11/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    ניראה לכם שסקטורים כמו ענן , סייבר , מסחר מכוון , רפואה דיגטלית ,אינטרנט יקפאו על השמרים......
  • 11.
    שחר 03/11/2020 16:32
    הגב לתגובה זו
    אולי בעוד שנתיים אפשר יהיה לדעת אם צדקו
  • 10.
    תמים 03/11/2020 15:13
    הגב לתגובה זו
    בקיצור מה שעלה עלול לרדת, זה מה שהבנתי מהמאמר. להחליף סוס מנצח.
  • 9.
    מסקנה? 03/11/2020 14:55
    הגב לתגובה זו
    כנראה שזה זמן הדולר!
  • 8.
    רק זה מה שחסר למשקיעים.הודעה כזאת זה נורא (ל"ת)
    ע 03/11/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יצאב 03/11/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
    הבנו מה לצמצם, ואיזה סקטורים מומלצים לקניה, ואיזה להגדלת השקעה.
  • 6.
    הגיע הזמן למכירת חיסול עכשיו . (ל"ת)
    ח 03/11/2020 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    במילים פשוטות הוא אומר קנו זהב (ל"ת)
    ע 03/11/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ואני מאמין אחרת... 03/11/2020 12:35
    הגב לתגובה זו
    ואני מאמין אחרת...
  • 3.
    יורם 03/11/2020 12:03
    הגב לתגובה זו
    המניות הטובות ביותר לעשיית רווחים. מי שכותב אחרת מונע משיקולים זרים. אל תאמינו להם.
  • 2.
    כנראה שכותרת כזו תביא לירידה של מניות הטכנולוגיה אבל לא (ל"ת)
    כמה שהם רצו 03/11/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 03/11/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
    תחילת ספטמבר היה מימושים של מניות הטכנולוגיה עד עכשיו...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.