וול סטריט
צילום: Istock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

לדברי האנליסטים, ההכרעה הקרובה בסוגיית הבחירות בארה"ב והחיסון לקורונה יעמדו במרכז שבוע המסחר; ברקע, התייצבות סביבת האינפלציה ופרסום נתוני מאקרו מעורבים בשבוע החולף; עונת הדוחות נמשכת עם IBM, נטפליקס, אינטל וצ'ק פוינט
איתן גרסטנפלד |

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח כשברקע שתי השאלות המכריעות לגבי עתיד השוק, הבחירות בארה"ב ומציאת חיסון לקורונה, ניצבות בפני הכרעה. בינתיים, האנליסטים מצביעים על התייצבות סביבת האינפלציה בארה"ב, לצד פרסום נתוני מאקרו מעורבים בשבוע החולף.

השאלות המכריעות בדרך להכרעה

לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, השווקים הפיננסיים מתקרבים להכרעות בשאלות הכי חשובות של השנה: הבחירות בארה"ב ובפרט השפעתן על תוכנית התמריצים שבלעדיה יהיה קשה לכלכלה להתאושש, והמצאת הפתרון למגפה עד סוף השנה בהתאם לציפיות שהניעו את השווקים.

"התשובות לשאלות אלה יכריעו האם המגמה החיובית שהייתה בחודשים האחרונים תואץ או שהיא תתהפך. חוסר וודאות אולי לא בא לידי ביטוי בתנודתיות היום יומית של שוק המניות, אך מדד VIX עומד ברמות שמאז המשבר באירופה היה מגיע אליהן רק באפיזודות של שיא הירידות שהיו בשוק המניות. כמו כן, "מידת הדוביות" של המשקיעים נמצאת באחת הרמות הגבוהות של העשור".

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'

התייצבות האנפלציה

נקודה נוספת עליה מפנה זרקור ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, היא התייצבות סביבת האינפלציה בארה"ב. "המצב שבו הייצור עדיין מצוי בפיגור די משמעותי אחרי ההתאוששות המהירה שבצריכה הפרטית, עשוי לחזק את מחירי מוצרים בליבה של המדד בחודשים הקרובים. עם זאת, לנוכח היחלשות לחצי האינפלציה בתחום השירותים, קיימת סכנה מועטה לעליית אינפלציית הליבה (סחורות ושירותים) במידה משמעותית מעל היעד של הפד".

מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 0.2% בספטמבר, בדומה להערכות המוקדמות. במונחי מדד הליבה של ה- CPI, הרי שלאחר עלייה חודשית של 0.6% בחודש יולי ו- 0.4% נוספים באוגוסט, מחירי הליבה של ה- CPI עלו בשיעור מתון יותר של 0.2% בספטמבר. זה משאיר את האינפלציה של מדד הליבה של ה- CPI ללא שינוי על קצב של 1.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עליית המדד המשיכה לבוא מעלייה במחירי כלי רכב משומשים, עם עלייה של 6.7%, הגדולה ביותר מאז 1969. רמות מלאי נמוכות מאוד של כלי רכב מעלים גם את מחירי הרכבים החדשים, אם כי במידה פחותה של כ -0.3%.

מקור: סקירת לאומי

נתוני מאקרו מעורבים

לצד התייצבות סביבת האנפלציה כלכלני לאומי מציינים את נתוני המאקרו המעורבים בארה"ב. בצד החיובי, חל גידול מפתיע במכירות הקמעונאיות בספטמבר. סך המכירות עלו החודש ב-1.9%, ובהשוואה לספטמבר אשתקד, סך המכירות עלו 5.4%, העלייה השנתית הגבוהה מתחילת השנה. האומדן הראשון למדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש אוקטובר עלה לרמה של 81.2 נקודות מרמה של 80.4 נקודות בספטמבר, אך רמתו עדיין נמוכה מהרמה לפני פרוץ וירוס הקורונה. העלייה במדד נבעה משיפור ברכיב הציפיות בעוד שהרכיב למצב השוטף ירד.

מנגד, בצד השלילי, בלטה העלייה בנתון השבועי של הדרישות החדשות לדמי אבטלה לרמה של 898 אלף. עם זאת, הדרישות המתמשכות המשיכו לרדת והגיעו ל- 11.2 מיליון. נתון הייצור התעשייתי בחודש ספטמבר הפתיע, עם ירידה חודשית של 0.6%, הירידה הראשונה בחמשת החודשים האחרונים. רמת הייצור כיום נמוכה ב- 7.1% מהרמה בפברואר, לפני פרוץ הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

עונת הדוחות נמשכת

לאחר פרסום תוצאות הרבעון השליש של הבנקים הגדולים בארה"ב, השבוע תימשך עונות הדוחות, כשבתקופה הקרובה צפויות החברות לפרסם את תוצאותיהן לרבעון השלישי בצל התפשטות הקורונה. בין החברות הצפויות לפרסם השבוע:

יום שני - IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES Koninklijke Philips  LOGITECH INT S.A.

יום שלישי -   NETFLIX

יום רביעי - TESLA INC ABBOTT LABORATORIES

יום חמישי -  AT&T INC צ'ק פוינט INTEL CORPORATION

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.