משבר הנזילות בטורקיה מאיים להפוך למשבר בנקאות באירופה
במקביל להורדה נוספת בתמיכה שמספק הפד' לשווקים השווקים שוב גועשים: המדדים בוול סטריט רושמים ירידות חדות של עד 2%. עם זאת, החלק המעניין ביותר מתרחש בשוקי המט"ח: הלחץ של הדולר על השווקים המתעוררים חוזר, כאשר המוקד הוא שוב טורקיה. אמנם ייתכן שהשווקים הפיננסיים יצליחו "למשוך" עוד כמה חודשים עד לסוף לנוכח ההקלות ברגולציה על המערכת הבנקאית בארה"ב, אך מצוקת הדולרים מחוץ לארה"ב ממשיכה לצבור תאוצה - קשה לראות כיצד מדינות רבות בעולם לא נקלעות למשבר מטבע בשנים הקרובות.
מוקדם יותר השבוע פרסמנו בביזפורטל כתבה על "הטרייד הכואב ביותר לשווקים" - התחזקות של הדולר (לכתבה המלאה). חלק קטן מהטרייד הכואב הנ"ל אנחנו מקבלים הערב. לאחר יותר מעשור של כסף זול מצד הפד', לא מעט מדינות מצאו את עצמן ממונפות בצורה משמעותית בהלוואות דולריות. הרוב המוחלט של ההלוואות צריכות להיות מוחזרות/ממוחזרות בשנים הקרובות. לנוכח המשבר בעולם בחודשים האחרונים, אותן מדינות מצאו את עצמן "תקועות" עם הלוואות דולריות רבות (שמתייקרות עם התחזקות הדולר) וכלכלה משותקת - הדרך לבעיות במחזור החוב קצרה במיוחד.
המדינה שנמצאת בסיטואציה הבעייתית ביותר היא טורקיה. הקריסה של הכלכלה הטורקית איננה דבר חדש. למעשה, מאז 2018 מופיעות כותרות שליליות על המדינה מדי מספר חודשים. עם זאת, הבעיות במדינה ממשיכות להחריף.
הלירה הטורקית נופלת היום לשפל כל הזמנים חדש מול הדולר - רמה של 7.55 לירות לדולר. מאז תחילת 2020 השלים המטבע הטורקי פיחות של יותר מ-21% מול המטבע האמריקני, וזאת בהמשך לפיחות חד בשנים הקודמות.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדולר מול הלירה הטורקית בשנים האחרונות: הקריסה במטבע לא חדשה
פיחות במטבע המקומי הוא מהלך בלתי נמנע והסיבה שהלירה לא קרסה עד כה היא בגלל מניפולציות של הממשל והבנק המרכזי. באפריל האחרון הסברנו בביזפורטל כיצד הבנק המרכזי מונע קריסה של המטבע: יתרות המט"ח הרשמיות של טורקיה הסתכמו בתחילת אפריל ב-27.4 מיליארד דולר. עם זאת, בדיקה מעמיקה יותר הצביעה כי הבנק המרכזי במדינה הגדיל את מספר חוזי ה-currency swaps עם הבנקים המקומיים, כאשר הוא לווה מהם דולרים וכך מנפח את יתרות המט"ח של המדינה. סכום החוזים עם הבנקים המקומיים מסתכם ב-25.9 מיליארד דולר. המשמעות: יתרות המט"ח האמיתיות של טורקיה עמדו על 1.5 מיליארד דולר בלבד!
מאז, הסיטואציה הפיננסית במדינה עוד החריפה: הערכות בשוק הן שיתרות המט"ח של המדינה היום עומדות על מינוס 40 מיליארד דולר. במקביל, הבנק המרכזי משתמש בדולרים שהוא לווה מהבנקים המסחריים ומנסה לווסת את שער הלירה.
הנפילה בערך הלירה הטורקית מגיעה למרות דיווחים כי הבנקים המקומיים במדינה מכרו כ-500 מיליון דולר היום בשווקים במטרה לעצור את הקריסה במטבע. כמה זמן זה יכול להמשיך עוד?
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות שהתרגילים הפיננסיים של המדינה מצליחים למנוע קריסה מוחלטת כבר בטווח הקצר, לכולם בשווקים ברור כי המדינה לא יכולה להמשיך עם התהליך עוד זמן ארוך. בסוכנות הדירוג מוד'יס הורידו מוקדם יותר השבוע את דירוג האשראי של המדינה לדירוג "זבל" של Ba2. בנוסף, הסוכנות הורידה את דירוג האשראי של 5 הבנקים הגדולים במדינה.
למשבר בנקאות בטורקיה יש השפעות עולמיות, בעיקר בנוגע למערכת הבנקאות באירופה. המערכת הבנקאית באירופה אמנם הורידה את החשיפה לשוק הטורקי בעקבות המשבר של 2018, אך עדיין החשיפה היא גדולה. בהקשר זה נציין כי שווה לעקוב בתקופה הקרובה אחר בנק BBVA הספרדי, שנפל היום לשפל של קרוב ל-3 עשורים בעקבות החשיפה לטורקיה. בעיות ב-BBVA = בעיות בכל הבנקים באירופה.
מניית BBVA בעשורים האחרונים: משבר הבנקאות באירופה רחוק מפתרון
לנוכח בעיות אלו, לא מפתיע כי הבנק המרכזי באירופה (ECB) הודיע היום על הקלות ברגולציה על הבנקים לשנה הקרובה - כאשר לא ניתן להתמודד עם המציאות, משנים את הכללים.
- 8.הדג מסריח מהראש 20/09/2020 09:42הגב לתגובה זוארדואן גרוע מהקורונה . מתי העם הפרימיטיבי יתעורר ?
- 7.לוי 19/09/2020 09:08הגב לתגובה זוהוא שומר בגבול עם אירופה 4 מליון פליטים וכל פעם שאירופה מודיעה שהיא לא תעביר לו מזומנים הוא מאיים שיפתח את הגבול להצפה של אירופה בהם ואז הם מקבלים רגליים קרות וממשיכים לשלם והעובדה שזה עובד נהדר ולא מעט שנים
- 6.לוי 19/09/2020 09:08הגב לתגובה זוהוא שומר בגבול עם אירופה 4 מליון פליטים וכל פעם שאירופה מודיעה שהיא לא תעביר לו מזומנים הוא מאיים שיפתח את הגבול להצפה של אירופה בהם ואז הם מקבלים רגליים קרות וממשיכים לשלם והעובדה שזה עובד נהדר ולא מעט שנים
- 5.מיכה הכהן 18/09/2020 15:26הגב לתגובה זוהרודן מאיים על הצרפתים כדי להסית את דעת הקהל בארצו מהמשבר הכלכלי
- 4.הכותב יודע מה הוא משבר נזילות? (ל"ת)אקטואר חובב 18/09/2020 09:13הגב לתגובה זו
- 3.ישראמקו 18/09/2020 06:22הגב לתגובה זומדינה בפשיטת רגל לא יכולה להשקיע בפיתוח
- 2.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 18/09/2020 01:26הגב לתגובה זו
- 1.רצוי להפיל את הדיקטטור בראשות ארדואן (ל"ת)רון 17/09/2020 21:02הגב לתגובה זו
- שי 19/09/2020 15:16הגב לתגובה זואמן, ביחד עם ביבי הדיקטטור המושחת שלנו.
- יש לך מושג מה תקבל במקומו ? (ל"ת)שלומי 19/09/2020 13:47הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
