לירה טורקית בלומברג
צילום: Bloomberg

משבר הנזילות בטורקיה מאיים להפוך למשבר בנקאות באירופה

הלירה הטורקית נופלת היום לשפל כל הזמנים של 7.55 מול הדולר, למרות שהבנקים המקומיים מכרו כ-500 מיליון דולר בשוק. במודי'ס הורידו השבוע דירוג למדינה ולבנקים המקומיים. במקביל, BBVA הספרדי נופל לשפל של 27 שנה. ה-ECB מגיב בהקלות ברגולציה על הבנקים האירופאים
עמית נעם טל | (10)

במקביל להורדה נוספת בתמיכה שמספק הפד' לשווקים השווקים שוב גועשים: המדדים בוול סטריט רושמים ירידות חדות של עד 2%. עם זאת, החלק המעניין ביותר מתרחש בשוקי המט"ח: הלחץ של הדולר על השווקים המתעוררים חוזר, כאשר המוקד הוא שוב טורקיה. אמנם ייתכן שהשווקים הפיננסיים יצליחו "למשוך" עוד כמה חודשים עד לסוף לנוכח ההקלות ברגולציה על המערכת הבנקאית בארה"ב, אך מצוקת הדולרים מחוץ לארה"ב ממשיכה לצבור תאוצה - קשה לראות כיצד מדינות רבות בעולם לא נקלעות למשבר מטבע בשנים הקרובות.

מוקדם יותר השבוע פרסמנו בביזפורטל כתבה על "הטרייד הכואב ביותר לשווקים" - התחזקות של הדולר (לכתבה המלאה). חלק קטן מהטרייד הכואב הנ"ל אנחנו מקבלים הערב. לאחר יותר מעשור של כסף זול מצד הפד', לא מעט מדינות מצאו את עצמן ממונפות בצורה משמעותית בהלוואות דולריות. הרוב המוחלט של ההלוואות צריכות להיות מוחזרות/ממוחזרות בשנים הקרובות. לנוכח המשבר בעולם בחודשים האחרונים, אותן מדינות מצאו את עצמן "תקועות" עם הלוואות דולריות רבות (שמתייקרות עם התחזקות הדולר) וכלכלה משותקת - הדרך לבעיות במחזור החוב קצרה במיוחד.

המדינה שנמצאת בסיטואציה הבעייתית ביותר היא טורקיה. הקריסה של הכלכלה הטורקית איננה דבר חדש. למעשה, מאז 2018 מופיעות כותרות שליליות על המדינה מדי מספר חודשים. עם זאת, הבעיות במדינה ממשיכות להחריף. 

הלירה הטורקית נופלת היום לשפל כל הזמנים חדש מול הדולר - רמה של 7.55 לירות לדולר. מאז תחילת 2020 השלים המטבע הטורקי פיחות של יותר מ-21% מול המטבע האמריקני, וזאת בהמשך לפיחות חד בשנים הקודמות. 

הדולר מול הלירה הטורקית בשנים האחרונות: הקריסה במטבע לא חדשה

פיחות במטבע המקומי הוא מהלך בלתי נמנע והסיבה שהלירה לא קרסה עד כה היא בגלל מניפולציות של הממשל והבנק המרכזי.  באפריל האחרון הסברנו בביזפורטל כיצד הבנק המרכזי מונע קריסה של המטבע: יתרות המט"ח הרשמיות של טורקיה הסתכמו בתחילת אפריל ב-27.4 מיליארד דולר. עם זאת, בדיקה מעמיקה יותר הצביעה כי הבנק המרכזי במדינה הגדיל את מספר חוזי ה-currency swaps עם הבנקים המקומיים, כאשר הוא לווה מהם דולרים וכך מנפח את יתרות המט"ח של המדינה. סכום החוזים עם הבנקים המקומיים מסתכם ב-25.9 מיליארד דולר. המשמעות: יתרות המט"ח האמיתיות של טורקיה עמדו על 1.5 מיליארד דולר בלבד! 

מאז, הסיטואציה הפיננסית במדינה עוד החריפה: הערכות בשוק הן שיתרות המט"ח של המדינה היום עומדות על מינוס 40 מיליארד דולר. במקביל, הבנק המרכזי משתמש בדולרים שהוא לווה מהבנקים המסחריים ומנסה לווסת את שער הלירה. 

הנפילה בערך הלירה הטורקית מגיעה למרות דיווחים כי הבנקים המקומיים במדינה מכרו כ-500 מיליון דולר היום בשווקים במטרה לעצור את הקריסה במטבע. כמה זמן זה יכול להמשיך עוד?

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות שהתרגילים הפיננסיים של המדינה מצליחים למנוע קריסה מוחלטת כבר בטווח הקצר, לכולם בשווקים ברור כי המדינה לא יכולה להמשיך עם התהליך עוד זמן ארוך. בסוכנות הדירוג מוד'יס הורידו מוקדם יותר השבוע את דירוג האשראי של המדינה לדירוג "זבל" של Ba2. בנוסף, הסוכנות הורידה את דירוג האשראי של 5 הבנקים הגדולים במדינה. 

למשבר בנקאות בטורקיה יש השפעות עולמיות, בעיקר בנוגע למערכת הבנקאות באירופה. המערכת הבנקאית באירופה אמנם הורידה את החשיפה לשוק הטורקי בעקבות המשבר של 2018, אך עדיין החשיפה היא גדולה. בהקשר זה נציין כי שווה לעקוב בתקופה הקרובה אחר בנק BBVA הספרדי, שנפל היום לשפל של קרוב ל-3 עשורים בעקבות החשיפה לטורקיה. בעיות ב-BBVA = בעיות בכל הבנקים באירופה.

מניית BBVA בעשורים האחרונים: משבר הבנקאות באירופה רחוק מפתרון

לנוכח בעיות אלו, לא מפתיע כי הבנק המרכזי באירופה (ECB) הודיע היום על הקלות ברגולציה על הבנקים לשנה הקרובה - כאשר לא ניתן להתמודד עם המציאות, משנים את הכללים. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הדג מסריח מהראש 20/09/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
    ארדואן גרוע מהקורונה . מתי העם הפרימיטיבי יתעורר ?
  • 7.
    לוי 19/09/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    הוא שומר בגבול עם אירופה 4 מליון פליטים וכל פעם שאירופה מודיעה שהיא לא תעביר לו מזומנים הוא מאיים שיפתח את הגבול להצפה של אירופה בהם ואז הם מקבלים רגליים קרות וממשיכים לשלם והעובדה שזה עובד נהדר ולא מעט שנים
  • 6.
    לוי 19/09/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    הוא שומר בגבול עם אירופה 4 מליון פליטים וכל פעם שאירופה מודיעה שהיא לא תעביר לו מזומנים הוא מאיים שיפתח את הגבול להצפה של אירופה בהם ואז הם מקבלים רגליים קרות וממשיכים לשלם והעובדה שזה עובד נהדר ולא מעט שנים
  • 5.
    מיכה הכהן 18/09/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
    הרודן מאיים על הצרפתים כדי להסית את דעת הקהל בארצו מהמשבר הכלכלי
  • 4.
    הכותב יודע מה הוא משבר נזילות? (ל"ת)
    אקטואר חובב 18/09/2020 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ישראמקו 18/09/2020 06:22
    הגב לתגובה זו
    מדינה בפשיטת רגל לא יכולה להשקיע בפיתוח
  • 2.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 18/09/2020 01:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רצוי להפיל את הדיקטטור בראשות ארדואן (ל"ת)
    רון 17/09/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
  • שי 19/09/2020 15:16
    הגב לתגובה זו
    אמן, ביחד עם ביבי הדיקטטור המושחת שלנו.
  • יש לך מושג מה תקבל במקומו ? (ל"ת)
    שלומי 19/09/2020 13:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.