רבל
צילום: רבל תעשיות, John Cameron on Unsplash
ראיון

"המעבר לרכבים חשמליים הוא איום של עוד 10-15 שנים; המכוניות שטסלה מייצרת זה בערך שבועיים עבודה של פולקסווגן"

שמוליק וולודינגר, יו"ר רבל: "החברות מחפשות להקטין את משקל הרכב. אנחנו מספקים פתרונות"; "תכננו לצמוח ב-20%. זה לא יקרה. הירידה במכירות השנה לא תהיה כמו ברבעון השני. ירידה של 10% לעומת שנת 2019, עדיין תאפשר לנו להציג רווחיות גבוהה ותזרים מזומנים גבוה"
אור צרפתי | (12)

חברת רבל 0.27% , שמייצרת חלקי פלסטיק למותגי הרכב הגדולים בעולם, ובניהם אאודי, פורד, ניסאן, פולקסווגן הציגה נתוני צמיחה מרשימים עד שנת 2019. עם זאת, החברה נפגעה (כצפוי) ממשבר הקורונה, אם כי "השד לא נורא" כל כך, לפחות לא בשורה התחתונה ולא בתזרים המזומנים. מעבר לכך - מסתמנת מגמת התאוששות. בראיון לביזפורטל, שמוליק וולודינגר, יו"ר רבל מסביר למה הוא אופטימי ואיך מגמת המעבר לרכבים חשמליים צפויה להגדיל את הביקוש למוצרי החברה.

תוצאות ברבעונים האחרונים: ירידה דרמטית במכירות, ירידה פחות דרמטית ברווח:

מה בעצם מייחד את רבל ביחס לכל מפעל פלסטיק אחר?

"חברת רבל, היא ספק של חלקים לתעשיית הרכב, בתהליך ייצור המכוניות. בתחום זה נמצאות שלושה סוגי חברות, הראשונות מפתחות טכנולוגיה ייחודית תחת רישום פטנט, הסוג השני הם חברות שמייצרות ומפתחות חלקים לפי מפרט ודרישה של חברות הרכב, והאחרונות הן ספקים של רכיבים כלליים לפי תבניות ללא שום רכיב פיתוח. רבל פועלת באמצעות שתי זרועות בשני התחומים הכוללים פיתוח. לחברה קיימת טכנולוגיה בתחום שסתמי הדלק, וחברת הבת ארקל שהיא בעלת יכולות הנדסיות לייצור ופיתוח מוצרים לפי מפרט בטכנולוגיית ייצור פלסטיק קשיח"

ממה נובע הביקוש לייצור חלקים לרכב מפלסטיק?

"הסיבה העיקרית היא הקטנת משקל הרכב. שני הגורמים המשפיעים על תכנון רכיבי הרכב הם חווית הנהיגה ורגולציה. התחום הרגולטורי כולל חוקים להפחתת זיהום אוויר ושיפור צריכת הדלק של הרכב, מכאן שמוצרינו עוזרים לחברות לעמוד בחוקים הרגולטוריים השונים."

"בתחום הפעילות הראשון שלנו, אנו מייצרים שסתומים מיוחדים שמורכבים בתוך תא הדלק ובאמצעותם מפחיתים עד לרמה אפסית, את אדי הדלק הנפלטים לאוויר מתא הדלק. השסתומים מורידים את מערכת הלחצים במיכל ומחזירים את אדי הדלק אל תוך פעולת המנוע עצמו, ובכך מצמצמים את אחד ממרכיבי הזיהום הגדולים בעולם."

"מן הצד השני, קיימת את חברת ארקל, המייצרת חלקים מבניים, כאשר מטרתם היא להחליף את חלקי המתכת לחלקי פלסטיק, ובאמצעות כך מפחיתים את משקל הרכב. הפחתת משקל הרכב מאפשרת להקטין את המנועים לצד שמירה על רמת ביצועים, כפועל יוצא מפחיתה את צריכת הדלק".

"הרגולציות הנוקשות על תעשיית הרכב, קונסות חברות שלא עומדות בדרישות בהרבה מאד כסף, ולכן יש למותגי הרכב תמריצים כספיים לשנות את התפיסה. עם תחילתו של שוק הרכבים החשמליים, הרגולציה הופכת לקשיחה עוד יותר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כיצד אתם מושפעים משוק הרכבים החשמליים?

"אנחנו לא רואים איום אמיתי בטווח של ה-10 עד ה-15 שנים הבאות. עם כל הרעש סביב הרכבים החשמליים, בסוף היקף הרכבים הוא שולי, כמות המכוניות שטסלה מייצרת זה בערך שבועיים עבודה של פולקסווגן. מה שכן, תג המחיר האדיר של טסלה, גורם לשאר החברות להצטרף לחגיגה. המגבלות שעומדות בפני הרכבים החשמליים ובהן מגבלת הייצור לצד מגבלת חומרי הגלם לסוללות, ומן הצד שני פריסת מערכות הטענה בכל העולם, הופכים את המעבר לכלי רכב חשמליים ללא ישים בטווח הקרוב."

"דווקא הרכבים ההיברידיים ורכבי הפלאג אין, יתפסו נתח שוק רחב יותר, מה שלא מאיים על החברה, ולהפך. התחום של חברת הבת, ארקל, הוא קריטי לעידן הרכבים החשמליים, החברות מחפשות להקטין את משקל הרכב בכל דרך. אנחנו שותפים בפרויקטים של יצרניות הרכב הגדולות בעולם בעניין זה, לצד תחומי מעטפת וקירור הסוללה שהם התחומים המתפתחים בשוק. במידה ועולם הדלק ייעלם יום אחד, במהלך ה-10 שנים הבאות רבל תפתח מנועי צמיחה אחרים."

מגפת הקורונה השפיעה עליכם בצורה חזקה. היכן אתם מרגישים האטה ואיפה יש דווקא ניצנים של התאוששות?

"כשליש מסך היקף הפעילות של החברה מגיעה מהשוק הסיני, ולכן למגפת הקורונה יש השפעה על סך כל הביצועים והמכירות של החברה. החל מחודש ינואר, בו נחגג ראש השנה הסיני והמשיך עם התפרצות מגפת הקורונה, הייתה סגירה מסוימת של השוק הסיני. למרות שצפינו צמיחה גבוהה בדומה לשנת 2019, ברבעון הראשון לשנת 2020 החברה ביצעה מכירות דומות לשנת 2019 עם רווחיות גבוהה יותר."

"המשבר בסין נגמר לקראת חודש מרץ, והתעשייה הסינית חזרה לתפקוד בצורה מלאה, ואף היקף מכירות כלי הרכב עלה ב-15% עד כה, לעומת שנת 2019, זה מאפשר לרבל רגל יציבה יותר על הקרקע. ברבעון השני החברה סבלה בצורה קיצונית מעצירה של ייצור כלי הרכב באירופה ובארה"ב, ולכן סגרנו מפעלים ברחבי העולם. החברה התמקדה באיך לשמר את יכולות הייצור שלה ולמקסם את החיסכון בהוצאות על מנת לא להפסיד כסף. אין ספק שהעובדה שיש לנו מפעלים ברחבי העולם, יצרה מצב שנהנו במידה מסוימת מהחזר הוצאות כתוצאה ממענקים ממשלתיים."

"כתוצאה מזה הרבעון השני נגמר בירידה של כ-30% במכירות אבל נסגר ברווח. במקביל, בגלל שהחברה לא משקיעה, כי אין ייצור, הצלחנו לייצר מזומנים בהיקף גבוה, בחצי השנה הראשונה ייצרנו כ-23 מיליון יורו מזומנים. אנחנו מרוצים מהתוצאות".

"החל מסוף יוני, החלו המפעלים השונים לחזור לפעילות, כאשר בארה"ב החזרה היא מהירה יותר. אנחנו רואים כיום לפי כל הדיווחים, שעדיין לא כל התעשייה עובדת באופן מלא, ועל פי תחזיות של גופים שונים מדברים על כך שתהיה ירידה של כ-15% ועד 20% במכירות כלי הרכב. המכירות שלנו תלויות במכירות כלי הרכב בסופו של דבר, אבל רבל תכננה צמיחה של 20% בשנת 2020, היא לא תמומש, אבל אני מניח ומקווה שהשחיקה במכירות לאורך כל השנה לא תהיה כמו ברבעון השני ונחזור חזרה למצב הנורמלי. ירידה של 10% לעומת שנת 2019, עדיין תאפשר לנו להציג רווחיות גבוהה ותזרים מזומנים גבוה."

התמיכות הממשלתיות בעקבות הקורונה יימשכו גם לרבעונים הבאים?

"לא רלוונטי יותר, לשמחתי. הן מסתיימות ב-400 מיליון שקל מחזור, ואנחנו מעל המחזורים האלה. לכן אין לנו רלוונטיות לתמיכות השונות".

הצמיחה לטווח הבינוני והארוך צפויה להימשך? איפה תהיו בשנים הבאות?

"יש לנו צבר הזמנות משמעותי קדימה, אחרי תיקוני הערכות של שינוי מטבע, לחברה יש הסכמי מסגרת של כ-320 מיליון יורו לשנת 2021. אין ספק שזה מותנה בסופו של דבר בהתאוששות הכלכלה העולמית."

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    שוקו 22/09/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
    איך יש לו זמן לנהל שתי חברות
  • 11.
    יש ארבה שמעדיפים פולקסבגן במקום טסלה (ל"ת)
    משה 22/09/2020 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אפו כול פקחי הבורסה על הרצאת מניות חייב חקירה (ל"ת)
    דוד 22/09/2020 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לא מענין אותם קורונה שכול העולם ילך רק כסף שחור (ל"ת)
    אבי 22/09/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שוב החזרים חזרו לשוק להלבין כסף שחור (ל"ת)
    אבי 22/09/2020 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    א.א. 22/09/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    מי שלא רואה את העתיד - לא ישרוד בעתיד.
  • 6.
    שולתתתת1 22/09/2020 12:29
    הגב לתגובה זו
    הבחור צריך לראות איך הוא מתפתח אם ההערכה שלו לגבי הרכב החשמלי יתפתח אחרת ממה שהוא חושב.סה"כ נראית חברה טובה. בהצלחה!
  • 5.
    לברוח מהבורסה כמה שיותר מהר מעלים אותה שהכרישים יצאו (ל"ת)
    דוד 22/09/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דוד 22/09/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    עלה המניות הפסדתם בדולר כי מתי שעולה המניות הדולר יורד
  • 3.
    רוני 22/09/2020 12:08
    הגב לתגובה זו
    הוא מפחד…מדבר מהפוזיציה..,טסלה זה העולם החדש וכבר היום
  • 2.
    לא מענין אותם קורונה רק עליות גם לו דולר (ל"ת)
    tch 22/09/2020 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלון מאסק 22/09/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
    חברה לייצור חלקי פלסטיק לרכב נותנן את דעתה הרכבים החשמליים. היה עדיף שיתרכזו במה שהם יודעים. עם הנהלה כזו הייתי חושש
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIמניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AI

העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בורסת ת"א

אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה  לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.

למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.

העולות

נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.



סי-לאב - סי-לאב 0%   תופסת את העין עם עלייה של כ-10%. זו חברת מערכות מחשוב שהצטרפה לבורסה בפברואר 2021, בעיצומה של עונת ההנפקות, אז נכנסה לבורסה לפי שווי של כ-180 מיליון שקל ומחיר מניה של כ-18 שקל. כיום היא מבקשת להימחק מהמסחר לפי מחיר של 9 שקלים למניה סביב ה-78 מיליון שקל בשווי. אבל היום המניה מזנקת מעל לרמת מחיר הרכישה המוצעת, מה שמרמז שהמשקיעים מבקשים שהמחיקה תתבצע בפרמיה גבוהה יותר. סי-לאב עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות מחשב מתקדמות, הן במתכונת של מחשבים "ארוזים" במארזים תעשייתיים והן ככרטיסים אלקטרוניים ייעודיים שמוטמעים במערכות אחרות. החברה פועלת מול לקוחות מוסדיים ותעשייתיים בארץ ובעולם, ונחשבת לשחקנית נישתית בתחום המחשוב המותאם לצרכים ביטחוניים וייעודיים.


ג'ין טכנולוגיות - ג'ין טכנולוגיות 1.64%  מזנקת היום סביב ה-7% למרות שאין הודעה שיכולה להסביר את התנועה. GEEN AI “רוכבת” על גל ההתעניינות הגובר סביב תחום ה-AI, והיא לוקחת את זה ליישומים ארגוניים. ג׳ין, נולדה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה במאי האחרון, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית לארגונים גדולים, בהם חברת החשמל, מכבי שירותי בריאות וגם התעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה החברה על הרחבת הפעילות הבינלאומית, עם הקמת שני מרכזי הפצה בסינגפור - שיתפקד כמרכז הפעילות לאזור אסיה-פסיפיק, ובסן פרנסיסקו לשוק האמריקאי. ג'ין רחוקה מרווחיות, ברבעון השני היא שרפה 20 מיליון שקל, קפיצה משמעותית מהפסדים רבעוניים שנעים סביב ה-5 מיליון בחודש כשבקופה שלה יש רק 17 מיליון שקל, כך שסביר להניח שהיא תיאלץ לגייס הון בקרוב אם ע"י דילול או בדרכים אחרות. 


ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 3.78%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהתחזיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. החברה, שפועלת בתחומי ניהול ההספק, חיישני התמונה ופתרונות RF למובייל, נהנית מביקושים גוברים לשבבים המשמשים מרכזי נתונים ויישומי בינה מלאכותית, ומרחיבה השקעות בתחומי ה-SiGe וה-SiPho.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

החברה צופה ברבעון הרביעי של 2025 הכנסות של כ-440 מיליון דולר (±5%), המשקפות צמיחה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ו-11% לעומת הרבעון השלישי. התחזית גבוהה בכ-5.6 מיליון דולר מהציפיות של האנליסטים ומשקפת המשך צמיחה בטכנולוגיות הליבה של החברה.

בהמשך להתרחבות בפעילות ה-SiPho וה-SiGe, טאואר הודיעה על השקעה נוספת של 300 מיליון דולר בהגדלת כושר הייצור ובפיתוח טכנולוגיות הדור הבא. ההשקעה כוללת הרחבת הקיבולת במפעל Fab 3 שבניופורט ביץ’, תוך שמירה על תפוקה מלאה, וכן הארכת חוזה השכירות של האתר בכ-3.5 שנים נוספות, עד לשנת 2030, בעלות שנתית ממוצעת של 24 מיליון דולר.