"המעבר לרכבים חשמליים הוא איום של עוד 10-15 שנים; המכוניות שטסלה מייצרת זה בערך שבועיים עבודה של פולקסווגן"
חברת רבל 2.12% , שמייצרת חלקי פלסטיק למותגי הרכב הגדולים בעולם, ובניהם אאודי, פורד, ניסאן, פולקסווגן הציגה נתוני צמיחה מרשימים עד שנת 2019. עם זאת, החברה נפגעה (כצפוי) ממשבר הקורונה, אם כי "השד לא נורא" כל כך, לפחות לא בשורה התחתונה ולא בתזרים המזומנים. מעבר לכך - מסתמנת מגמת התאוששות. בראיון לביזפורטל, שמוליק וולודינגר, יו"ר רבל מסביר למה הוא אופטימי ואיך מגמת המעבר לרכבים חשמליים צפויה להגדיל את הביקוש למוצרי החברה.
תוצאות ברבעונים האחרונים: ירידה דרמטית במכירות, ירידה פחות דרמטית ברווח:
מה בעצם מייחד את רבל ביחס לכל מפעל פלסטיק אחר?
"חברת רבל, היא ספק של חלקים לתעשיית הרכב, בתהליך ייצור המכוניות. בתחום זה נמצאות שלושה סוגי חברות, הראשונות מפתחות טכנולוגיה ייחודית תחת רישום פטנט, הסוג השני הם חברות שמייצרות ומפתחות חלקים לפי מפרט ודרישה של חברות הרכב, והאחרונות הן ספקים של רכיבים כלליים לפי תבניות ללא שום רכיב פיתוח. רבל פועלת באמצעות שתי זרועות בשני התחומים הכוללים פיתוח. לחברה קיימת טכנולוגיה בתחום שסתמי הדלק, וחברת הבת ארקל שהיא בעלת יכולות הנדסיות לייצור ופיתוח מוצרים לפי מפרט בטכנולוגיית ייצור פלסטיק קשיח"
ממה נובע הביקוש לייצור חלקים לרכב מפלסטיק?
"הסיבה העיקרית היא הקטנת משקל הרכב. שני הגורמים המשפיעים על תכנון רכיבי הרכב הם חווית הנהיגה ורגולציה. התחום הרגולטורי כולל חוקים להפחתת זיהום אוויר ושיפור צריכת הדלק של הרכב, מכאן שמוצרינו עוזרים לחברות לעמוד בחוקים הרגולטוריים השונים."
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בתחום הפעילות הראשון שלנו, אנו מייצרים שסתומים מיוחדים שמורכבים בתוך תא הדלק ובאמצעותם מפחיתים עד לרמה אפסית, את אדי הדלק הנפלטים לאוויר מתא הדלק. השסתומים מורידים את מערכת הלחצים במיכל ומחזירים את אדי הדלק אל תוך פעולת המנוע עצמו, ובכך מצמצמים את אחד ממרכיבי הזיהום הגדולים בעולם."
"מן הצד השני, קיימת את חברת ארקל, המייצרת חלקים מבניים, כאשר מטרתם היא להחליף את חלקי המתכת לחלקי פלסטיק, ובאמצעות כך מפחיתים את משקל הרכב. הפחתת משקל הרכב מאפשרת להקטין את המנועים לצד שמירה על רמת ביצועים, כפועל יוצא מפחיתה את צריכת הדלק".
"הרגולציות הנוקשות על תעשיית הרכב, קונסות חברות שלא עומדות בדרישות בהרבה מאד כסף, ולכן יש למותגי הרכב תמריצים כספיים לשנות את התפיסה. עם תחילתו של שוק הרכבים החשמליים, הרגולציה הופכת לקשיחה עוד יותר".
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
כיצד אתם מושפעים משוק הרכבים החשמליים?
"אנחנו לא רואים איום אמיתי בטווח של ה-10 עד ה-15 שנים הבאות. עם כל הרעש סביב הרכבים החשמליים, בסוף היקף הרכבים הוא שולי, כמות המכוניות שטסלה מייצרת זה בערך שבועיים עבודה של פולקסווגן. מה שכן, תג המחיר האדיר של טסלה, גורם לשאר החברות להצטרף לחגיגה. המגבלות שעומדות בפני הרכבים החשמליים ובהן מגבלת הייצור לצד מגבלת חומרי הגלם לסוללות, ומן הצד שני פריסת מערכות הטענה בכל העולם, הופכים את המעבר לכלי רכב חשמליים ללא ישים בטווח הקרוב."
"דווקא הרכבים ההיברידיים ורכבי הפלאג אין, יתפסו נתח שוק רחב יותר, מה שלא מאיים על החברה, ולהפך. התחום של חברת הבת, ארקל, הוא קריטי לעידן הרכבים החשמליים, החברות מחפשות להקטין את משקל הרכב בכל דרך. אנחנו שותפים בפרויקטים של יצרניות הרכב הגדולות בעולם בעניין זה, לצד תחומי מעטפת וקירור הסוללה שהם התחומים המתפתחים בשוק. במידה ועולם הדלק ייעלם יום אחד, במהלך ה-10 שנים הבאות רבל תפתח מנועי צמיחה אחרים."
מגפת הקורונה השפיעה עליכם בצורה חזקה. היכן אתם מרגישים האטה ואיפה יש דווקא ניצנים של התאוששות?
"כשליש מסך היקף הפעילות של החברה מגיעה מהשוק הסיני, ולכן למגפת הקורונה יש השפעה על סך כל הביצועים והמכירות של החברה. החל מחודש ינואר, בו נחגג ראש השנה הסיני והמשיך עם התפרצות מגפת הקורונה, הייתה סגירה מסוימת של השוק הסיני. למרות שצפינו צמיחה גבוהה בדומה לשנת 2019, ברבעון הראשון לשנת 2020 החברה ביצעה מכירות דומות לשנת 2019 עם רווחיות גבוהה יותר."
"המשבר בסין נגמר לקראת חודש מרץ, והתעשייה הסינית חזרה לתפקוד בצורה מלאה, ואף היקף מכירות כלי הרכב עלה ב-15% עד כה, לעומת שנת 2019, זה מאפשר לרבל רגל יציבה יותר על הקרקע. ברבעון השני החברה סבלה בצורה קיצונית מעצירה של ייצור כלי הרכב באירופה ובארה"ב, ולכן סגרנו מפעלים ברחבי העולם. החברה התמקדה באיך לשמר את יכולות הייצור שלה ולמקסם את החיסכון בהוצאות על מנת לא להפסיד כסף. אין ספק שהעובדה שיש לנו מפעלים ברחבי העולם, יצרה מצב שנהנו במידה מסוימת מהחזר הוצאות כתוצאה ממענקים ממשלתיים."
"כתוצאה מזה הרבעון השני נגמר בירידה של כ-30% במכירות אבל נסגר ברווח. במקביל, בגלל שהחברה לא משקיעה, כי אין ייצור, הצלחנו לייצר מזומנים בהיקף גבוה, בחצי השנה הראשונה ייצרנו כ-23 מיליון יורו מזומנים. אנחנו מרוצים מהתוצאות".
"החל מסוף יוני, החלו המפעלים השונים לחזור לפעילות, כאשר בארה"ב החזרה היא מהירה יותר. אנחנו רואים כיום לפי כל הדיווחים, שעדיין לא כל התעשייה עובדת באופן מלא, ועל פי תחזיות של גופים שונים מדברים על כך שתהיה ירידה של כ-15% ועד 20% במכירות כלי הרכב. המכירות שלנו תלויות במכירות כלי הרכב בסופו של דבר, אבל רבל תכננה צמיחה של 20% בשנת 2020, היא לא תמומש, אבל אני מניח ומקווה שהשחיקה במכירות לאורך כל השנה לא תהיה כמו ברבעון השני ונחזור חזרה למצב הנורמלי. ירידה של 10% לעומת שנת 2019, עדיין תאפשר לנו להציג רווחיות גבוהה ותזרים מזומנים גבוה."
התמיכות הממשלתיות בעקבות הקורונה יימשכו גם לרבעונים הבאים?
"לא רלוונטי יותר, לשמחתי. הן מסתיימות ב-400 מיליון שקל מחזור, ואנחנו מעל המחזורים האלה. לכן אין לנו רלוונטיות לתמיכות השונות".
הצמיחה לטווח הבינוני והארוך צפויה להימשך? איפה תהיו בשנים הבאות?
"יש לנו צבר הזמנות משמעותי קדימה, אחרי תיקוני הערכות של שינוי מטבע, לחברה יש הסכמי מסגרת של כ-320 מיליון יורו לשנת 2021. אין ספק שזה מותנה בסופו של דבר בהתאוששות הכלכלה העולמית."
- 12.שוקו 22/09/2020 19:36הגב לתגובה זואיך יש לו זמן לנהל שתי חברות
- 11.יש ארבה שמעדיפים פולקסבגן במקום טסלה (ל"ת)משה 22/09/2020 15:00הגב לתגובה זו
- 10.אפו כול פקחי הבורסה על הרצאת מניות חייב חקירה (ל"ת)דוד 22/09/2020 13:32הגב לתגובה זו
- 9.לא מענין אותם קורונה שכול העולם ילך רק כסף שחור (ל"ת)אבי 22/09/2020 13:30הגב לתגובה זו
- 8.שוב החזרים חזרו לשוק להלבין כסף שחור (ל"ת)אבי 22/09/2020 13:29הגב לתגובה זו
- 7.א.א. 22/09/2020 12:52הגב לתגובה זומי שלא רואה את העתיד - לא ישרוד בעתיד.
- 6.שולתתתת1 22/09/2020 12:29הגב לתגובה זוהבחור צריך לראות איך הוא מתפתח אם ההערכה שלו לגבי הרכב החשמלי יתפתח אחרת ממה שהוא חושב.סה"כ נראית חברה טובה. בהצלחה!
- 5.לברוח מהבורסה כמה שיותר מהר מעלים אותה שהכרישים יצאו (ל"ת)דוד 22/09/2020 12:13הגב לתגובה זו
- 4.דוד 22/09/2020 12:13הגב לתגובה זועלה המניות הפסדתם בדולר כי מתי שעולה המניות הדולר יורד
- 3.רוני 22/09/2020 12:08הגב לתגובה זוהוא מפחד…מדבר מהפוזיציה..,טסלה זה העולם החדש וכבר היום
- 2.לא מענין אותם קורונה רק עליות גם לו דולר (ל"ת)tch 22/09/2020 12:08הגב לתגובה זו
- 1.אלון מאסק 22/09/2020 11:59הגב לתגובה זוחברה לייצור חלקי פלסטיק לרכב נותנן את דעתה הרכבים החשמליים. היה עדיף שיתרכזו במה שהם יודעים. עם הנהלה כזו הייתי חושש
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
