סיטרון מעניקים מחיר יעד 0 לננוקס הישראלית - המניה מתרסקת
ננוקס הישראלית (סימול:NNOX) הונפקה בוול סטריט בסוף אוגוסט האחרון. במקביל לזינוקים שנרשמו בוול סטריט באותו הזמן מניית החברה טסה תוך זמן קצר: משווי של 800 מיליון דולר בהנפקה לשווי של 2.9 מיליארד דולר בשישי האחרון. ב-2 ימי המסחר האחרונים המגמה השתנתה במהירות - מניית החברה מאבדת כעת 24% ונסחרת ברמה של 1.75 מיליארד דולר בלבד.
במקביל לירידות החדות, בגוף המחקר סיטרון מפרסמים מחקר על המניה וטוענים כי "החברה הולכת למחיר של 0 דולר למניה".
נציין כי גם אנחנו בביזפורטל פיקפקנו בהערכת השווי של החברה מוקדם יותר היום.
ננוקס, שהוקמה ב-2012 ע"י היזם רן פוליאקין, פיתחה בשנים האחרונות טכנולוגיה לייצור מקור חדשני לקרני רנטגן שלהערכתה יקטין מהותית את העלויות של מערכות הדמיה רפואית. לטענת החברה, המערכת החדשה צפויה להחליף את טכנולוגית הרנטגן הוותיקה שראשיתה ב-1895.
הסיפור של ננוקס באמת מעניין: החברה מנסה לשנות את שוק הרנטגן הרפואי, אם כי היא עדיין ללא אישורים רגולטוריים. החברה פיתחה טכנולוגיית Nanox ARC, שלטענתה עשויה להחליף את טכנולוגיית הרנטגן. הטכנולוגיה שלה מבוססת על סורק ועליו שבבי סיליקון מיוחדים (שפותחו במקור לטלוויזיות LED). לשבבים האלו יש יכולות לשכפל בעצם את תהליך הרנטגן. השבבים מספקים ביחד עצמה של קרינת X והיתרון לעומת הרנטגן שזמן החשיפה הנדרש מהנבדק הוא נמוך ביחס למערכות הרנטגן הקיימות. מעבר לכך, המערכות של ננוקס גם זולות משמעותית ממערכות הרנטגן המסורתיות שמתבססות על טכנולוגיה בת 120 שנה. המוצר של ננוקס גם מתחבר להייפ של הטלה-רפואה. הוא מתחבר לענן עם תוכנה וכך ניתן לשמור את הסריקות, להעביר אותם לרופאים, רדיולוגים, שיכולים לצפות במידע מרחוק.
- איי.סי.אל: ירידה של 16.5% ברווח הנקי ל-91 מיליון דולר
- ממשיכה במומנטום החיובי: אלוט מכה את הצפי - המניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסיטרון כותבים במחקר שלהם כי "מאז ההנפקה שלה, ננוקס הפכה למוקד שוק על הטענה שהם יצרו מכשיר הדמיה רפואי טוב יותר בעלות נמוכה. המכשיר לפי הטענות צפוי לשנות את אופן ביצוע האבחון בעולם. סיטרון מכניסה את ננוקס לצילום רנטגן ארגוני ואנחנו רואה דרכה חברת קידום שלמעשה מעליבה את מי שמבזבז 10 דקות לקרות את התשקיף".
"ננוקס מעולם לא פרסמה נתונים המציגי את תמונות המכונה שלהם לעומת תמונות מסורק רנטגן רגיל. אין מאמר מדעי אחד שיכול לגבות את כל אחת מהטענות שלהם בנוגע למוצר. למען האמת, אפילו לא ראינו הוכחה שקיים מוצר, ראינו רק ציור מדומה שמסביר איך המכונה אמורה להיראות", טוענים בסיטרון.
"בכדי לשים את היקף השקר הזה בפרספקטיבה, פשוט התבוננו בשוק ההדמיה הרפואית. מדובר בשוק תחרותי במיוחד עם חברות מובילות כמו ג'נרל אלקטריק, פיליפס ופוג'י. הדרך היחידה ליצר מכונה טובה יותר היא באמצעות שנים של מחקר ופיתוח. ננוקס למעשה טוענן כי היא שיבשה את שוק ההדמיה הרפואית עם הוצאות מו"פ של 7.5 מיליון דולר", טוענים בסיטרון ומוסיפים כי חטיבת הבריאות של ג'נרל אלקטריק הוציא בשנה האחרונה כמיליארד דולר על מחקר ופיתוח.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בגוף המחקר מציינים כי החברה לא הגישה אפילו את המסמכים הדרושים מה-FDA אלא הגישו את מסמך ה-510K. "למי שלא מכיר, מסמך 510K הוא הגשה לפני השוויק, במטרה להדגים כי המכשיר שישווק הוא בטוח ויעיל לפחות באותה מידה למכשיר המשווק בשוק. ע"י הגשת מסמך 510K, החברה טוענת למעשה שאין לה שום דבר חדש והיא מחפשת אישור קל מכיוון שמדובר בסתם עוד מוצר. קבלת אישור ל-510K הוא כל כך קל, שה-FDA אישר 85% מהבקשות בשנה האחרונה"
בשורה התחתונה, המסקנה של סיטרון ברורה - מדובר בחברה ששווה 0.
- 13.אולי, אבל גם אמרו את זה על spacex (ל"ת)שועל 16/09/2020 22:12הגב לתגובה זו
- 12.אלי 16/09/2020 15:37הגב לתגובה זונראה שכמה שחקנים גדולים כמו גנרל אלקטריק, פיליפס ועוד התעוררו עם תחרות של חברה קטנה.. ימים יגידו!
- 11.איפה תגובת ננוקס? (ל"ת)וּפצתה האדמה את פיה 16/09/2020 08:45הגב לתגובה זו
- 10.רק מזומן 16/09/2020 08:32הגב לתגובה זוכולם קונים בכסף של הפנסיות..אויר חם ולח.
- 9.זה הספורט העולמי- אשליות בע"מ (ל"ת)אנונימי 16/09/2020 06:35הגב לתגובה זו
- 8.תקופה נהדרת לממציאי חברות (ל"ת)תקופה נהדרת 16/09/2020 05:49הגב לתגובה זו
- 7.N 16/09/2020 00:22הגב לתגובה זופעם בי קר לייזר גם לא קיבלו אישור
- 6.שחף 15/09/2020 23:41הגב לתגובה זוכולם נמצאים בפוזיציה, להגיד שיש בועה אף אחד לא יכיד, אבל לעודד את כדור השלג כולם ירצו כי זה יוצר להם רווחים, לכן אם חברה אומרת המלך עירום, אז דיינו.
- 5.אני 15/09/2020 22:27הגב לתגובה זוטסלה.וכן אני יודע "אל תשווה לטסלה יש מוצר"אבל היא מתומחרת לפי הבטחות שאין להן כנפיים או רגלים.
- 4.אומת היי-טק ? (ל"ת)לונדונית 15/09/2020 22:05הגב לתגובה זו
- 3.סוחר 15/09/2020 21:51הגב לתגובה זואני יעקוב אחרי הדבר הזה נכנסה לרשימת המעקב שלי...
- יש מישהו בשם "אני"? (ל"ת)שי 16/09/2020 07:36הגב לתגובה זו
- אלון 16/09/2020 06:19הגב לתגובה זורק שתדע, אומרים: "אני אעקוב..."
- 2.יש פה עוד כמה שמוכרים אוויר חם דחוס טוב טוב (ל"ת)שמוליק 15/09/2020 21:14הגב לתגובה זו
- 1.שום דבר טוב לא קרה בחברה הקודמת וזה בלשון המעטה. כ 15/09/2020 21:09הגב לתגובה זושום דבר טוב לא קרה בחברה הקודמת וזה בלשון המעטה. כנראה שיש דברים בגו ואופי לא משתנה
- איך קוראים לחברה הקודמת ? (ל"ת)רמי 16/09/2020 18:20הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
