שוק ה-IPO בוול סטריט משתולל - השבוע הטוב בהיסטוריה
סנופלייק התכוונה לגייס לפי שווי של 22 מיליארד וטסה תוך יום לשווי של 71 מיליארד; ג'ייפרוג הישראלית כיוונה ל-2 מיליארד פלוס, הנפיקה ב-4 מיליארד ועלתה תוך רגע לשווי של 6 מיליארד; Unity תצא להנפקה לפי 11 מיליארד דולר; Amwell בשווי של 3.5 מיליארד דולר - אלו "מחירי פתיחה" - מכאן כנראה תהיה עלייה
המשקיעים במניות הטכנולוגיה צפויים לעבור להנפקות ציבוריות ראשוניות (IPO) על רקע העלייה בחברות החלום הגדולות והצומחות שמנפיקות בוול סטריט. החברות האלו דוחפות קדימה לרישום כחברות ציבורית ומקבלות אהדה מהמשקיעים בעוד שווירוס הקורונה שנמשך גורם לשוק המניות להראות סימני חולשה. קצב ההנפקות עלה השבוע מדרגה וזה הולך להיות השבוע הטוב ביותר בהנפקות ראשוניות בנאסד"ק. אז הנה מה שהיה ומה שיהיה, ויש גם זווית ישראלית.
חברות אחסון הנתונים סנופלייק, השלימה הנפקה אתמול. ההנפקה אמורה היתנה להיות במחיר של בין 75 דולר ל-85 דולר למניה, מה שמעניק לחברה שווי שוק של כ-21 מיליארד דולר לבין 24 מיליארד דולר, אבל התיאבון להנפקות חלום הזניק את המחיר בהנפקה למעל 120 דולר כשהיא מגיעה ביום המסחר הראשון למעל 300 דולר וסוגרת ב-254 דולר. שווי החברה - 71 מיליארד דולר (הרחבה כאן עם רקע על הכניסה של וורן באפט להשקעה במניה רגע לפני המסחר בה)
והנפקה נוספת - יצרנית משחקי הוידאו, Unity, קבעה טווח מחירים להנפקה הצפויה ביום שישי, בין 34 דולר לבין 42 דולר למניה, כלומר הערכת שווי של 11 מיליארד דולר. המוצר העיקרי של יוניטי הוא מנוע משחקי הווידאו שלה, המתחרה ביצרנית פורטנייט, אך היא מחפשת להשתמש בטכנולוגיה שלה גם ליישומים אחרים.
הצפרדע שווה 6 מיליארד דולר
חברת תוכנת הענן, JFrog הישראלית (הרחבה כאן) עתידה היתה להיות מוערכת בסכום של עד 3 מיליארד דולר לצורך ההנפקה, אלא שבהנפקה שהיתה אתמול היא גייסה לפי שווי של 4 מיליארד דולר וזינקה לשווי של 6 מיליארד. מדובר בהצלחה פנומנלית לחברה שאמנם צומחת אבל עדיין מפסידה. לפי התשקיף של ג'ייפרוג, בשנת 2019, הכנסותיה הסתכמו בכ-105 מיליון דולר, עליה של 65% לעומת שנת 2018. במחצית הראשונה של שנת 2020, זינקו ההכנסות בכ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב-69.3 מיליון דולר.
- פטריות מרינה בדרך לבורסה: ההנפקה מתוכננת לתחילת 2026 לפי שווי של 700-800 מיליון שקל
- הנפקת הרכב הגדולה בעולם: צ'רי הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר - וזינקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנת 2019 דיווחה החברה על הפסד של כ-5.4 מיליון דולר, לצורך השוואה בשנת 2018 דיווחה על הפסד של 26 מיליון דולר. במחצית הראשונה של שנת 2020, דיווחה החברה על הפסד של 400 אלף דולר בלבד, לעומת 2.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
בבחינת מכפיל ההכנסות של החברה, לפי קצב ההכנסות של המחצית הראשונה של שנת 2020, החברה הונפקה לפי מכפיל הכנסות של 28.9, ובשווי בו היא נסחרת כעת במכפיל הכנסות של מעל 50.
החברה מאפשרת ניהול ספריות קוד פתוח - החברה, מייצרת מוצרים המאפשרים לבצע עדכוני תוכנה באופן תדיר ואוטומטי, באמצעות פתרון לניהול ספריות קוד פתוח. בין המתחרות בשוק נמצאת חברת Red Hat, חלק מ-IBI, שנסחרת בגרמניה לפי שווי של כ-29 מיליארד יורו, וחברת VMware (סימול: VMW), שנסחרת בבורסה בניו יורק לפי שווי של כ-61 מיליארד דולר. DELL המחזיקה גם במניות ג'ייפרוג, היא בעלת השליטה ב-VMware. באפיק אחר, מתחרה החברה מול ענקיות הטכנולוגיה אמזון, גוגל ומיקרוסופט, בתחום שירותי הענן.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עוד הנפקה גדולה שתהיה השבוע - Amwell, חברת הטלרפואה, מבקשת לנצל את הרלוונטיות הברורה של מוצריה, ולמכור מניות לציבור במחיר של 14 ועד 16 דולר למניה, המשקף הערכת שווי בסך 3.5 מיליארד דולר ברמה הגבוהה ביותר. החברה מקשרת בין חולים לרופאים באמצעות וידאו מאובטח.
במהלך ה-20 השנים האחרונות, מספר החברות הציבוריות ירד בחצי, ואילו השווקים קרובים לשיאים של כל הזמנים. נראה כי המשקיעים שופעי המזומנים בעלי רעב אמיתי לשמות חדשים.
- 8.יוני 17/09/2020 16:30הגב לתגובה זואני לא כלכלן גדול אבל אני מתכנת ותיק. כל חברות התוכנה הגדולות בעולם כולל שמות כמו גוגל, פייסבוק, אמאזון, אורקל , מייקרוסופט וכד' - כולם עובדים עם המוצרים של jfrog ותלויים בהם. אין להם מתחרים אמיתיים בשוק. המוצרי הראשי שלהם הוא הסטנדרנט בשוק והפך לשם גנרי (כמו רפריג'ידטור). בקצב הצמיחה הנוכחי שלהם כבר השנה הם יהיו ברווחיות.
- 7.צנזורה 17/09/2020 14:34הגב לתגובה זובסוף יימצא פתרון בבית השימוש , אינפלציה רבותי , אינפלציה
- 6.שכסף שחור נכנס אין להם מה לעשות מרצים את הבורסה לעננים (ל"ת)אבי 17/09/2020 14:29הגב לתגובה זו
- 5.כסף שחור נכנס לבורסה למה שלו ישתולל לו אכפת להם מהכלכלה (ל"ת)tch 17/09/2020 14:24הגב לתגובה זו
- 4.תוך יומיים ירדו 80% כי זה מה ששות (ל"ת)דוד הגנן 17/09/2020 13:43הגב לתגובה זו
- 3.כישלון של הבורסה הכושלת 17/09/2020 13:16הגב לתגובה זוכישלון של הבורסה הכושלת
- 2.יוסי 17/09/2020 13:08הגב לתגובה זוזה ייגמר רע רע רע מאודמאוד מאוד. אנחנו נתגעגע ל למפולת של 2008
- 1.וככה ילדים, מנפחים בועה (ל"ת)אסף 17/09/2020 12:41הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
