סין
צילום: Christian Joudrey on Unsplash

משבר בנקאות? 5 הבנקים הגדולים בסין התבקשו לבצע "שירות לאומי"

כל החמישה דיווחו על לפחות 10% נפילה ברווחים וכמות הכסף המופרשת לחובות אבודים הולכת וגדלה. הבנקים נקראו לדגל וסופגים הפסדים, השאלה כמה זמן הם יסכימו לעשות זאת?
ארז ליבנה | (5)

חמשת הבנקים הגדולים בסין מדווחים על הירידה החדה ביותר בהכנסות מזה כעשור, כתוצאה מהפרשות לחובות אבודים. מדובר בחמשת המלווים הגדולים בסין, בהם בנק המסחר והתעשיה הסיני (סימול: IDCBY), בנק הבנייה הסיני (סימול: CICHY), הבנק לחקלאות של סין (סימול: ACGBY), הבנק של סין - Bank of China (סימול: BACHY) ובנק התקשורת (סימול: 601328.SS).

 

כל החמישה דיווחו על לפחות 10% ירידה ברווחים במחצית הראשונה של 2020, כשהם מפרישים יותר ויותר כספים שהולכים לחובות אבודים – לאחר שנתבקשו מהממשל הסיני לספוג חלק מההפסדים שגרמה המגפה. "הבנקים נתבקשו לבצע שירות לאומי ולתמוך בכלכלה על חשבון החוסן הפיננסי שלהם", אמר ג'ייסון טאן, אנליסט של קרדיטסייטס, בראיון ל-CNBC.

 

הבנקים הסינים הם גדולים גם בסטנדרטים בינ"ל ונחשבים לבין מנהלי הנכסים הגדולים בעולם. לפי הדיווחים מסין, הרשויות ביקשו מהבנקים לספוג הפסדים של 1.5 טרליון יואן, או 220 מיליארד דולר, בהורדת הריבית על הלוואות ודחיית תשלומים על הלוואות.

 

הכלכלה הסינית, השנייה בגודלה בעולם, סך הכול מתמודדת יפה עם השפעות המגפה. בעוד יתר העולם מכוון להתכווצות משמעותית בפעילות הכלכלית ולסגור את המחצית השנייה על הצטמצמות, בסין מכוונים לצמיחה של 2%. בקרן המטבע הבינ"ל, אומרים כי הצמיחה תעמוד על 1%. היסטורית זה נתון הצמיחה הנמוך שסין מציגה ב-40 שנה האחרונות. בעידן הנוכחי זה קרוב לנס כלכלי.

 

זה נכון שהכלכלה הסינית, שנפגעה ראשונה על ידי נגיף שהתבשל ופרץ בעיר ווהאן, מראה סימני התאוששות. אבל טאן טוען כי המשבר עוד לא התממש לחלוטין בסקטור הבנקאי. "הלחצים על הנכסים עוד לא התגשמו, בשל הדחייה הקיימת על החזר הלוואות כמו גם החזרי הריבית", אומר טאן. "הלחצים צפויים להתממש לקראת סוף השנה או בחצי השני של 2021, כאשר תסתיים הקפאת התשלומים במארס 2021", הוסיף.

 

בסקירת שוק שערכו בבנק מורגן סטנלי (סימול: MS), הם קבעו כי הבנקים הבינוניים בסין הציגו ביצועים טובים יותר מהבנקים הגדולים, במושגים של הפרשות לחובות אבודים. במכתב למשקיעים, בבנק מציינים כי הבנקים הבינוניים צמחו בשיעורים שנעים בין 8% ל-27% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. 7 הבנקים הגדולים בסין הציגו נתונים מעורבים שנעים בין הצטמקות של 2% לצמיחה של 6%.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יהודה אריה 02/09/2020 07:16
    הגב לתגובה זו
    סמכו על הסינים שיצאו מהמשבר.אך בהשתלטות הכלכלית על מדינות אחרות, צפויה להם תחרות מהאפשרויות...
  • 3.
    מקדש יפני שנמצא בהוואי (בתמונה) קשור מאוד לכתבה (ל"ת)
    צי 01/09/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קצר ולעניין 31/08/2020 21:36
    הגב לתגובה זו
    שימו לב לקרן מגדל 5128459 43% מתחילת השנה. הם יודעים בדיוק איך להזיז את הכלכלה....
  • 1.
    יון 31/08/2020 19:00
    הגב לתגובה זו
    סין זאת כלכלה סגורה, הבנקים שייכים למדינה, נמאס לי לקרוא את השטויות שלכם. סין זה לא אמריקה
  • מה מצחיק? מחר ביבי השליט יעשה אותו דבר כאן! (ל"ת)
    חיים 31/08/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.