וול סטריט שלט
צילום: Istock

סגירה שלילית בוול סטריט לאחר פרוטוקול הפד', טבע איבדה 3.2%

הפד' פרסם את פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה. מהפרוטוקול עולה תמונה "ניצית" יחסית התשואות על אגרות החוב הארוכות טיפסו בחדות. הראלי בטסלה נעצר. טרגט זינקה בעקבות הדוחות, גיליאד איבדה 4.8%
עמית נעם טל | (7)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים, לאחר שהנאסד"ק ומדד ה-S&P500 קבעו שיאים מוקדם יותר. הסנטימנט בוול סטריט התחלף לאחר שפרוטוקול החלטת הריבית האחרונה איכזב את השווקים (לכתבה המלאה). שוק האג"ח צפוי לעמוד במוקד בימים הקרובים בעקבות ההודעה הערב.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%   

דאו ג'ונס 0.16%   

נאסד"ק -0.21%    

הקורונה? היא עדיין איתנו, אך נראה כי הסיטואציה בארה"ב מתחילה להשתפר משמעותית. לאחר שבחודשיים האחרונים מספר הנדבקים במדינה עלה בצורה משמעותית וכבר החלו הדיבורים על "גל שני של הנגיף", מספר הנדבקים במדינה יורד בחדות בימים האחרונים. אתמול דווח על קצת יותר מ-43 אלף נדבקים חדשים, כאשר ביומים האחרונים דווח על מספר הנדבקים הנמוך ביותר מאז יוני. 

עם כל הכבוד לדיווחים על הקורונה, הסיפור המרכזי בוול סטריט ממשיך להיות התמיכה הגדולה מצד הממשל האמריקני והפד' במערכת הבנקאית. כפי שדיווחנו ביום שישי האחרון, מאז ה-27.7 הזרים הממשל האמריקני קרוב ל-190 מיליארד דולר למערכת הבנקאית. במקביל, הפד' ממשיך להגדיל את הרזרבות במערכת הבנקאית ע"י תוכניות ה-QE. התמיכה הגבוהה צפוי להמשיך ללוות את השוק גם בימים הקרובים. 

מדיניות הפד' צפויות לעמוד הערב במוקד, כאשר הפד' יפרסם את פרוטוקול הישיבה האחרונה שלנו. בשוק מצפים לשמוע רמזים בנוגע לצעדים הבאים של הבנק והכוונה היא בעיקר בנוגע לתוכנית "שליטה על העקום". 

קיראו עוד ב"גלובל"

לקראת פרסום הפרוטקול, התשואות על אגרות החוב של ארה"ב יורדות בחדות. התשואה ל-10 שנים יורדת לרמה של 0.66% והתשואה ל-5 שנים עומדת על 0.26% בלבד. 

בגזרת הסחורות, הנפט מאבד כעת 0.1% ונסחר ברמה של 43 דולרים לחבית. הזהב יורד ירד ב-3.3% לרמה של 1945 דולרים לאונקיה. 

במרכז

מניית טבע (סימול:TEVA) איבדה 3.2% מערכה והמשיכה לרכז עניין לאחר האירועים החריגים אמש. כזכור, אתמול דווח על הגשת תביעה חדשה נגד בהחברה בטענה להונאת תוכנית המדיקר (לכתבה המלאה).

עוד ישראליות: קמהדע (סימול:KMDA) ירדה ב-10.6% לאחר זינוק בימים האחרונים. פלוריסטם (סימול:PSTI) עלתה ב-10.9%. דריו הלת' (סימול:DRIO) זינקה ב-10.1%. 

קונגלומרט הבריאות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ) הודיע כי הגיעה לרכישת חברת הביומד מומנטה (סימול:MNTA) תמורת כ-6.5 מיליארד דולר בעסקת מזומן. מניית החברה מגיבה בעליות שערים קלות במסחר המוקדם. במקביל, מניית מומנטה מזנקת בכ-69% (לכתבה המלאה).

הראלי במניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLAׂ) נעצר (לפחות זמנית). מניית החברה נסגרה בירידות של 0.5% לאחר זינוק של קרוב ל-40% בימים האחרונים (לכתבה המלאה). 

לאחר ראלי של יותר מ-53% מהשפל בחודש מארס האחרון וכאשר היא נמצאת בשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-68 מיליארד דולר. ענקית הקמעונאות טרגט (סימול:TGT) מצליחה להכות את התחזיות לרבעון האחרון. מניית החברה זינקה ב-12.3%. 

ענקית הקמעונאות וול מארט (סימול:WMT) צפויה להמשיך לרכז עניין לאחר שצליחה להכות אמש את התחזיות המוקדמות עם עלייה של 5.6% בהכנסות וזינוק ברווח הנקי לרמה של 6.47 מיליארד דולר. במקביל, החברה מדווחת על עלייה של 97% במכירות באונליין (לכתבה המלאה). 

מניית ענקית התרופות גיליאד (סימול:GILD) בולטת שלילה במסחר בוול סטריט עם ירידות של מעל ל-4% על רק החלטת ה-FDA בנוגע לתרופה של החברה(לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מה קרה (ל"ת)
    קאק דילה 20/08/2020 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אם כבר עם כל הכבוד לבועה .עומדת להתפוצץ (ל"ת)
    עם כל הכבוד לקורונה 19/08/2020 22:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אין לך מושג איזו צרה צרורה זו . (ל"ת)
    עם כל הכבוד לקורונה 19/08/2020 22:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן 19/08/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
    מי קונה כבר את טבע?
  • 1.
    פרופ' איצ100 לעמית 19/08/2020 16:21
    הגב לתגובה זו
    להישאר לצערי ופשוט נלמד לחיות עימה כמו כל מריעין בישין אחר...לגבי הכסף הטמא של הטראמפ והרקובים(מאחל בריאות לעם בארצות הברית)לא טריליון ולא קוואדריליון לא יצילו את המעצמה שפישלה כה הרבה במהלך ההיסטוריה ומובילה העולם כרגע לתהומות.
  • המשך 19/08/2020 21:25
    הגב לתגובה זו
    רואת מעמד הסיכון הנוראי להיות בו. מדברים בשודו ברגעים אלו שסכומים עומדים להיזרק לשוק האמריקאי אולי כבר היום וכמובן הלאה. כל שאר שווקי עולם מן המזרח לאירופה וישראל .....כולם חוץ מהשקר הנורא של אמריקה...ברגרסיה ארוכת טווח
  • זיוכוסברה 19/08/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    טראמפ מציל את העם האמריקאי , כל ההלאמה הזו שכרה בצידה , זכור האוצר גובה מס רווחי הון על הרווחים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.