בועה
צילום: Istock

איך ייתכן שטסלה מוסיפה לשוויה 90 מיליארד דולר בלי סיבה?

מדד ה-S&P500 קובע שיא כל הזמנים חדש, אך הסיפור המדהים של הימים האחרונים הוא במניית טסלה. מאז הודעת ההנהלה על ספליט, שווי השוק של החברה זינק ב-40%
עמית נעם טל | (25)
נושאים בכתבה בועה שער הדולר

נגיף הקורונה? המיתון הקשה מאז השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30? מדד ה-S&P500 קבע הערב היסטוריה עם שיא כל הזמנים חדש. ירידות של כ-35% נמחקו בתוך מספר חודשים. כפי שאנחנו טוענים תקופה ארוכה בביזפורטל, הסיבה העיקרית להתאוששות היא הנזילות הגבוהה מצד הבנקים המרכזיים. כאשר מגדילים את בסיס הכסף (M2ׂ) בצורה כה אגריסיבית כפי שהתרחש בחודשים האחרונים, החדשות הכלכליות כבר לא רלוונטיות - תאירוטית ׁ(והשנים האחרונות מראות שגם בפועל), ניתן ליצור כל שוק שרוצים ע"י שליטה בערך הכסף. 

קצב השינוי השנתי ב-M2 בארה"ב בעשורים האחרונים - צעדים חסרי תקדים בחודשים האחרונים

אם הולכים לפי ספרי הכלכלה, הגדלה כה גדולה של כמות הכסף בזמן כה קצר צריכה לגרום לאינפלציה. עם זאת, חשוב לזכור כי חלק קטן מאוד מהגידול בכמות הכסף מגיע בסופו של דבר לכלכלה הריאלית. הרוב המוחלט של הכסף מהפד' והממשל מגיע למערכת הבנקאית. התוצאה היא אינפלציה במחירי נכסים בשוק ההון ושוק האג"ח. 

האירועים סביב מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) בימים האחרונים מסבירים (שוב)  עד כמה וול סטריט הפכה לג'ונגל. מאז הודיעה הנהלת החברה על הרצון לבצע ספליט ביחס של 1:5 למניית החברה, מניית משלימה זינוק מהיר של קרוב ל-40%. החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 354 מיליארד דולר - הרבה מעל שאר יצרניות הרכב בעולם. 

חשוב להדגיש, ספליט במניה לא אמור להשפיע על ערך השוק של החברה. בהחלטה האחרונה טענו חלק מהאנליסטים כי כיוון שהמניה תהפוך לזולה יותר, היא תמשוך משקיעים קטנים (עם קריצה לאפליקציית ההשקעות "רובין הוד"). ייתכן שיש בטענה זו מעט מהאמת, אבל קפיצה של קרוב ל-90 מיליארד דולר בשווי שוק תוך מספר ימים בגלל זה? להשוואה שווי השוק של ג'נרל מוטורס, שגדולה בהרבה מטסלה במונחי ייצור, עומד על 43.1 מיליארד דולר. 

אוקי, אבל מדובר בחברת צמיחה שגודלת הרבה ברבעונים האחרונים? על נתון זה כבר ניתן להתווכח, הדוחות האחרונים מראים שהמכירות של החברה ירדו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לולא שימוש עצום במכירת "תקני הזיהום" ליתר חברות הרכבים, החברה הייתה מסיימת את הרבעון האחרון עם הפסד. צמיחה? לא ממש. 

אתמול עלתה מניית החברה ב-11%, ללא כל סיבה הנראית לעין - קרוב ל-35 מיליארד דולר תוספת לשווי שוק בלי סיבה. 35 מיליארד דולר זה יותר מהשווי שוק הערב של יצרנית הרכבים פורד (27 מיליארד דולר).

קיראו עוד ב"גלובל"

שווי שוק טסלה בשנים האחרונות: ככה נראית בועה?

הייתכן שעוד לא ראינו כלום?

משפט מוכר בבועות פיננסיות הוא שבועה יכולה להתקיים כל עוד הגורמים שיצרו אותה ממשיכים להתקיים. בהקשר הזה, הגורמים שהובילו לזינוק החסר תקדים בחודשים האחרונים צפויים להמשיך גם בחודשים הקרובים ואפילו להתחזק.

באפריל האחרון, זמן קצר לאחר מהלך העליות הראשון שביצעה החברה (כאשר מניית החברה עמד על שער של בערך 700 דולר למניה). פרסמנו כתבה עם הכותרת "הבועות הפיננסיות כבר כאן". (לכתבה המלאה). טענו אז ואנחנו ממשיכים לטעון מאז כי מדובר בהרצה מניות מכוונת של קרנות גידור בארה"ב - אין שום אירוע כלכלי מאחורי הריצה הזו. בעקבות התמיכה של הפד' והממשל בחודשים האחרונים, מקורות המימון של קרנות הגידור בארה"ב הם אין סופיים. אותם גופים, שממונפים מאוד על שוקי המניות, יכולים לעשות מה שהם רוצים עם שוקי המניות. תתנו להם מניות שאפשר "למכור חלומות" הם ידעו להריץ אותה בקלות רבה.

ביום שהפד' יסגור את "ברז האשראי", מגדל הקלפים הזה שנוצר בשווקים ייקרוס במהירות, אבל כל עוד מקבלי ההחלטות ממשיכים במדיניות הנוכחית - צפויים לנו עוד ימים רבים בהם נופתע איך ערך של חברה מזנק ב-90 מיליארד דולר בלי סיבה מוצדקת. 

הכתבה מאפריל האחרון: כל עוד הגורמים שיוצרים את הבועה איתנו, היא תמשיך לגדול

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    זוכרים את "שגעון הצבעונים"... (ל"ת)
    סרגיי 19/08/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    רועי לוי 19/08/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
    פשוט עצוב שכולם יודעים שהיא לא שווה את השווי שוק הזה אבל ממשיכים להזרים לשם כסף כי היא עולה.. זה ממש כמו שהיה בביטקויין זה פימפום וטירוף של אנשים על כלום. קחו חברות יותר מבוססות מטסלה שעושות מלא כסף וכן יש להן רכבים חשמליים מאוד טובים שיצאו או שיצאו בשנה הקרובה ועדיין לא שוות 20% מטסלה במונחי שווי שוק(למשל דיימלר או פורשה). פשוט מצב הזוי..
  • 17.
    דניאל 19/08/2020 12:36
    הגב לתגובה זו
    אבל כמו כל בועה היא יכולה להתנפח אבל כשהיא תקרוס היא תמחק לפחות 90% מהשיא ותשאיר אחריה הרבה שבורי לב וכסף.
  • 16.
    רון 19/08/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    טסלה מפתחת את השבבים שלה בעצמה, יש לה מחשבי על שמאמנים את המודלים של הרכבים האוטונומיים שלה, כל המתחרות שלה מודות שהיא מקדימה את השוק בשנתיים לפחות, מקימה מפעלי ייצור כל שני וחמישי, בספטמבר תצהיר על פיתוחים חדשניים שוברי שוק נוספים ב battery day, מוכרת פאנלים סולריים לבתים בטונות, מפתחת סוללות מטורפות... ובקרוב מאוד מצטרפת ל s&p500 מה שמחייב גופים לקנות את הנייר (25 מיליון מניות סהכ) .. אז המחיר גם אם לא נראה הגיוני ושפוי מתמחר את הצמיחה העתידית המטורפת הצפויה.. לפי הערכות הכי אופטימיות נכון ללפני כמה חודשים המניה יכולה להגיע ל 5000 דולר ואף ל 7500 דולר (אם לא היה הספליט) .. אז תבדקו טוב ותקראו לעומק זו לא סתם עוד חברה.. זו חברה להחזיק בה לעוד כמה שנים טובות
  • 15.
    אחרי הבחירות באמריקה הבורסה תירד שם בחצי לפחות (ל"ת)
    ליאורי 19/08/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    גג 19/08/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    לא רלוונטיים כשמדובר בחברות חלום שכולם אוהבים לקנות.
  • 13.
    מזכיר שהבטיקון הגיע ל190000 וירד ל5000... (ל"ת)
    שי.ע 19/08/2020 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אבשלום קור לו 19/08/2020 09:14
    הגב לתגובה זו
    גדלה
  • 11.
    סולומון 19/08/2020 07:35
    הגב לתגובה זו
    הנפילה תבוא כשהכסף יתחיל להגיע לאנשים ונקבל אינפלציה אז הממשל יהיה במלכוד והנפילה תתחיל, הצעירים פה לא יודעים מה קורה לבורסות כשיום אחד פתאום מעלים את הריבית ב 2-3 אחוז. זה לא תרחיש דמיוני בכלל. כרגע הוא לא נמצא מעבר לפינה אבל הוא שם .
  • 10.
    יעקב 19/08/2020 04:46
    הגב לתגובה זו
    האם יש פה מה? הרי ברור שזאת בועה פירמידה החברה גם לדברי הכעלים לא שווה שער 700 והיא עומדת 1800 הסוף יגיע לא רק לטסלה אלע לכל השוק
  • 9.
    משה 18/08/2020 23:12
    הגב לתגובה זו
    איך אמרת? כל עוד הגורמים קיימים הבועה תמשיך להיות.. לדעתי הסיבה היא אחרת בכלל. גופים/קרנות/משקיעים/סוחרים/נוסטרו וכו וכו מכל קצוות העולם רוצים בתיק שלהם החזקה בנייר הזה.. ברגע שיש ביקוש עצום בנייר מכל העולם.. ואין מספיק לכולם.. אז השער עולה ועולה.. תוסיף לזה שורט סקוויז מטורף של שורטיסטים.. והנה לך חגיגה.
  • אהוד 22/08/2020 01:02
    הגב לתגובה זו
    צודק!! יש הייפ יש ביקוש יש חגיגה
  • 8.
    כתבה הנובעת מפוזציה (...או חוסר פוזיציה) (ל"ת)
    אליקים 18/08/2020 23:10
    הגב לתגובה זו
  • חוסר.... (ל"ת)
    אחד העם 19/08/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
  • תגובה הנובעת מטימטום או מחוסר ידע (ל"ת)
    חחחח 19/08/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
  • אדי 19/08/2020 07:57
    הגב לתגובה זו
    אתה מושקע חזק בבועה
  • 7.
    מי שמבין יודע שבורסה זאת רמאות אחת גדולה,,אחיזת עיניים (ל"ת)
    אבי 18/08/2020 22:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חברים נראה לכם הגיוני שווי חברה במחיר כזה זה מסוכן 18/08/2020 22:23
    הגב לתגובה זו
    חברים נראה לכם הגיוני שווי חברה במחיר כזה זה מסוכן מאוד להיות בפנים, אבל למדנו שבתקופה כזאת הכול יכול להיות בועה זאת בועה
  • 5.
    תום 18/08/2020 21:54
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שהאמינו שמניה "היא העתיד" המחיר הקדים את זמנו בשנים וזה מתרסק. מספיק לראות למשל את מניית אינטל, רק השנה הגענו לסביבת המחיר של 2000 לפני הקריסה. יש לי הרגשה שטסלה תחזור למחיר של 2000 גם כן רק בשנת 2030 לכל המוקדם.
  • 4.
    אתה יודע שטסלה היא לא רק חברה שמוכרת רכבים? (ל"ת)
    אילון 18/08/2020 21:49
    הגב לתגובה זו
  • טסלה היא חברת רכב בלבד (ל"ת)
    מאסק 18/08/2020 22:26
    הגב לתגובה זו
  • טסלה מוכרת גם מערכות סולריות לבתים ובגדול (ל"ת)
    raulr 19/08/2020 08:05
  • 3.
    שרי 18/08/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    הכל שקר נגידים וריבית 0
  • 2.
    שי 18/08/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    אם טראמפ חושב שהוא יכול לאלף את החיה הזאת ששמה "בורסה", אין זה אלא עוד אחד מהאשליות והבלופים שלו. כשיגיע הזמן הבלון יתפוצץ ושום הזרמה לא תעצור את זה. אני כותב בעיקר לצעירים שלא מודעים לסכנה. עמית, תהיה זהיר עם העט ותחשוב על הצעירים התמימים
  • 1.
    בועה בועתי 18/08/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    טסלה שווה במקרה האופטימי כמו פי'גו או רנו.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.