וול סטריט
צילום: iStock

ירידות מתונות בוול סטריט: קמהדע מטפסת ב-11%, טבע מאבדת 1.6%

המדדים נסחרים קרוב לרמות שיא כל הזמנים, כאשר ההודעות היום מבריטניה מעיבות על סקטור התעופה והתיירות. התשואות בשוק האג"ח ירדו לאחר מספר ימים של זינוקים. בנק אוף אמריקה הוסיף 0.4%,  פדקס עלתה ב-2.4%
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר ביציבות עם נטייה לירידות קלות, כאשר מדד ה-S&P500 ומדד הנאסד"ק נסחרים ברמות שיא כל הזמנים. שוק האג"ח ממשיך לרכז עניין לאחר הזינוק בתשואות בימים האחרונים. במקביל, התמיכה של הפד' והממשל האמריקני בשווקים ממשיכה להיות גבוהה. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

רוצה להישאר מעודכן בסקירת וול סטריט? הורד את האפליקציה לאנדרואיד, או האפליקציה לאייפון, ותקבל התראות מביזפורטל 

קורונה? היא עדיין איתנו למרות שהשווקים בארה"ב מתעלמים מכך בחודשים האחרונים. ירידות שערים נרשמות היום בשוק האירופאי כאשר החשש מ"גל שני" של הנגיף עולה. בעקבות עלייה במספר מקרי ההידבקות בבריטניה בימים האחרונים, הודיעה הממשלה כי היא מחייבת על אדם המגיע מצרפת, הולנד ומלטה להישאר בבידוד של 14 יום. מדובר במכה כואבת לסקטור התיירות האירופאי, שעדיין מתקשה להתאושש מהאירועים מוקדם יותר בשנה. 

ההודעה של הרשויות בבריטניה משפיעה גם מניות התעופה/תיירות/קרוזים במסחר המוקדם בוול סטריט. 

שוק האג"ח ממשיך לרכז עניין לאחר האירועים בימים האחרונים. אמש התרחשה בארה"ב אחת ההנפקות החלשות בשנים האחרונות לאגרות חוב לתקופה של 30 שנה. כזכור, הממשל האמריקני מנסה החל מהשבוע האחרון לעבור ממימון טווח קצר (T-BILLS) למימון באמצעות אגרות חוב ארוכות טווח. באופן צפוי המהלך גורם לעלייה בתשואות לטווח הארוך, אך הביקושים החלשים אמש בהנפקה צריכים להדליק נורת אזהרה למקבלי ההחלטות - הביקושים לאגרות החוב של ארה"ב לתקופה ארוכה נראים חלשים כרגע.

נציין כי ההודעה היום של בריטניה מצליחה להוריד את התשואות, שכן הצפי לצמיחה באיחוד נפגע. התשואה ל-10 שנים עומדת על 0.7%, והתאושה ל-5 שנים יורדת לרמה של 0.3% בלבד. 

בגזרת הסחורות, הזהב ירד ב-0.9% לרמה של 1,950 דולרים לאונקיה. הנפט ירד ב-0.2% ונסחר ברמה של 42 דולרים לחבית. 

במרכז

בגזרת הישראליות, קמהדע (סימול:KMDA) טיפסה ב-10.7% בהמשך לקפיצה  של 11.2% במסחר אמש. הזינוק מגיע לאחר דיווח של בית החולים הדסה אודות תוצאות ראשוניות ומעוררות תקווה לטיפול חדש לקורונה באמצעות נוגדנים (לכתבה המלאה). נציין כי מוקדם יותר השבוע דיווחה החברה על תוצאותיה לרבעון האחרון. 

מניות התעופה והקרוזים ריכזו עניין ברקע להודעת הרשויות בבריטניה. בהקשר זה נציין את אמריקן איירליינס (סימול:AAL), יונייטד איירליינס (סימול:UAL), דלתא (סימול:DAL) ומניית קרניבל (סימול:CCL).

קיראו עוד ב"גלובל"

סקטור הטכנולוגיה המשיך לרכז עניין לאחר שהחברות הבולטות ברמות שיא: אפל (סימול:AAPL) עלתה אמש ב-1.7% לשיא כל הזמנים חדש עם שווי שוק של קרוב ל-2 טריליון דולר. עוד בהקשר זה: אמזון (סימול:AMZN), פייסבוק (סימול:FB), מייקרוסופט (סימול:MSFT). 

מניית סיסקו (סימול:CSCO), יצרנית ציוד הרשתות ותקשורת, המשיכה לרכז עניין לאחר שרשמה אמש את היום הגרוע ביותר מאז 2011 עם ירידות של יותר מ-11%. (לכתבה המלאה).

הטירוף סביב יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) חוזר בימים האחרונים. מניית החברה השלימה ב-2 ימי המסחר האחרונים זינוק של 20%  כאשר הטריגר הוא ההודעה על הספליט במניה. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מייק1 15/08/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    שערי המניות הן בעליה רצופה מעל מ10 שנים בתמיכת הזרמת הבנקים המרכזיים בצורה מלאכותית. ברגע שהזרמת הכסף תפסק השערים יצנחו מטה מטה. ראו הוזהרתם.
  • 10.
    תום 15/08/2020 16:52
    הגב לתגובה זו
    מה עם מילה על נתוני מאקרו? Retail sales? נורדסטרום, מייסיס וכו'? מה אתם מספרים לי שסקטור הטכנולוגיה מרכז עניין? מה הייתי בתחנת החלל הבינלאומית בחצי השנה האחרונה?
  • 9.
    למה היא עלתה ולמה היא יורדת . הזוי לגמריי (ל"ת)
    פלוריסטים 15/08/2020 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מייק 15/08/2020 06:30
    הגב לתגובה זו
    לפני הקורונה היתה לנו בועה וכעת בזמן הקורונה יש לנו את האמא של כל הבועות. העיקר שהתקשורת מתעלמת כי היא משתפת פעולה בהעלמת עיניין חוסר הקורולציה בין מחירי המניות לפעילות החברות שלהן
  • 7.
    לוי 14/08/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    באמת צריך אומץ להיות בבורסה של ארצות הברית הכל רץ כמו בקזינו וקשה להאמין שמישהו מסוגל להבין ולדעת מה הוא עושה וזה לא מתאים יותר למשקיעים כי אם רק לסוחרים יומיים
  • 6.
    לוי 14/08/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    באמת צריך אומץ להיות בבורסה של ארצות הברית הכל רץ כמו בקזינו וקשה להאמין שמישהו מסוגל להבין ולדעת מה הוא עושה וזה לא מתאים יותר למשקיעים כי אם רק לסוחרים יומיים
  • 5.
    היכונו לעליות חזקות מאוד (ל"ת)
    שושנת יריחו 14/08/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
  • אנו מוכנים ומזומנים להתפלשות העולם בסחי (ל"ת)
    לשושנה 14/08/2020 19:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הנה זה בא!!!! >>>> 14/08/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    עיינהם בבושה וכלימה בדרום איכה זה חברת APLLE הגיעה למחיר פנומינאלי של 2 טריליון דולר?? לא היה מספיק וסביר אם הייתה עומדת במחיר 200 מיליארד דולר????ואגב...לשם היא הולכת להגיע הבטחון של למעלה מ 95%!!!!!!! תוך שנתיים על ציר הזמן.
  • 3.
    מי קונה סחורה ביוקר שמרצים מניות צריך לדעת גם לימקור (ל"ת)
    דוד 14/08/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי שהריץ את הבורסה שיחפש קונים למניות שלו (ל"ת)
    אבי 14/08/2020 15:47
    הגב לתגובה זו
  • לאבי 14/08/2020 17:54
    הגב לתגובה זו
    תריץ את עצמך מחיץ לתחום הזה ,
  • 1.
    הבורסה בסי לברוח כמה שיותר מהר שלו להישקע בבוץ (ל"ת)
    sדוד 14/08/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
  • בסי הסיאים...... (ל"ת)
    לדוד 14/08/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.