הטרנד החשמלי: יצרנית הרכבים אקספנג הסינית בדרך ל-IPO
התחזיות ארוכות הטווח על צמיחת שוק המכוניות ההיברידיות והחשמליות, מוביל לגל של הנפקות של חברות בתחום. בחודשים האחרונים כבר ראינו שתי חברות SPAC – שלד בורסאי שמונפק לצורך גיוס חברות פרטיות למיזוג והלהיט התורן בוול סטריט – מתמזגות עם חברות רכב. האחת זו חברת ניקולא (סימול: NKLA), השנייה היא פינקר שבקרוב המיזוג שלה יושלם.
עכשיו חברת רכב סינית, אקספנג מוטורס (Xpeng Motors) מי שנחשבת ל"טסלה" הסינית, הולכת להנפקה שמוערכת בגיוס של כ-300 מיליון דולר – למרות שיש דיבורים על הגדלת ההנפקה בשל הביקושים הגבוהים. ההנפקה תהיה חלק מהגיוסים שהכריזה עליהם החברה בתחילת החודש, המוערכות בהיקף כולל של כחצי מיליארד דולר מגופי השקעות מובילים בסין. זאת, לאחר שבחודש נובמבר האחרון גייסה החברה 400 מיליון דולר נוספים ממשקיעים אשר בכללם נמנתה יצרנית הסמארטפונים שיאומי (Xiaomi) הסינית.
אחת המשקיעות המרכזיות בחברה היא קרן ההון של קטאר, שתהיה גם אחת מהמשקיעות המרכזיות בסבב הגיוס הנוכחי. עם זאת, עדיין מתנהלים דיונים על היקף הגיוס. כמו כן, אקספנג הגישה באופן חשאי בקשה להנפקה בארצות הברית, אבל לא ברור אם אכן תעשה זאת, בשל העובדה שהקונגרס העביר לאחרונה מספר חוקים המקשים על חברות סיניות להירשם למסחר בארצות הברית – על רקע עלייה בגילוי מקרי הונאות סיניות, אך גם בשל מתחי הסחר והמתיחות הפוליטית בין המעצמות.
סין, שהגדירה את הורדת זיהום האוויר במדינה כאחד מהיעדים המרכזיים שלה, מעניקה סובסידיות לתעשיית הרכב החשמלי וההיברידי. כמו בכל ענף, חלק שורדות וחלק לא, אבל זה מעניק לחברות כמו אקספנג כר נרחב לצמיחה. החודש צפויה החברה לשחרר את מודל ה-P7, שאמור להתחרות במודל 3 של טסלה (סימול: TSLA).
- ניסיון נוסף - האם ימי המסחר בישראל ישתנו?
- הסוף לגלובליזציה? לקראת מפגש הנגידים השנתי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 4.איפה חברת ניאו בתמונה לא סופרים אותם? מוזר מאוד 03/08/2020 08:03הגב לתגובה זואיפה חברת ניאו בתמונה לא סופרים אותם? מוזר מאוד
- 3.טסלה 02/08/2020 15:54הגב לתגובה זוהסינים לא יהיו כמו החברות האמריקאיות, הפוטנציאל בחברות הנסחרות בארה"ב הוא פי 3-10 מחברות במקום אחר. אין כמו טסלה ולא תהיה כמוה, טסלה נסחרת סביב 300 מליארד דולר. כמה חברה סינית תסחר, מקסימום 30.
- 2.איכפתלו 02/08/2020 15:18הגב לתגובה זועל שחנקו את האוכלוסיה יחד עם הכלכלה ושלחו שוטרים לרדוף אחרי, בודדים בפארקים ובחופים.שמחת ... שפעולה ראשונה לאחר הקמת הממשלה, העניקה וועדת הכספים 10 מיליון ₪, לבכיין הראשי.איך התדרדרתם ביזפורטל, לרוב עסקתם באופן מאוזן בכלכלה ???
- 1.חכלכ 02/08/2020 14:54הגב לתגובה זורובם ימחקו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
