המיליארדר מארק קיובן עדיין דובי - "כולם גאונים בשוק שורי"
לדברי הבעלים של קבוצת הכדורסל דאלאס מאבריקס והמיליארדר מארק קיובן, הזינוק של השוק לאחרונה, מרמת השפל של משבר הקורונה, אשר הובל על ידי מניות הטכנולוגיה, דומה מאד לבועה שהניעה את השווקים בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים. אלא שלדבריו יש הבדל אחד גדול: הפעם הפדרל ריזרב מגביר את הנזילות בכלכלה החבוטה לנוכח השפעות המגיפה, באופן אשר מסייע לתמוך בתיאבון הסיכון בוול סטריט, ודוחף משקיעים פרטיים לבצע הימורים מסוכנים על מניות תנודתיות.
"האחיינית שלי בת 19 שואלת אותי באילו מניות היא צריכה להשקיע... כולם גאונים בשוק שורי וכולם מרוויחים עכשיו כסף בגלל שיש את הפד'. במובנים מסוימים זה שונה בגלל הפד' והנזילות. בתמונה הגדולה יותר זה כל כך דומה", אמר קיובן.
במהלך ראיון ברשת CNBC אמר היזם, אשר הונו הוערך בשווי נטו של כ-4.2 מיליארד דולר, על פי פורבס, כי הוא צריך להזכיר לעצמו שיכול לקחת זמן רב עד שפרקי זמן בשוק שנחשבים לבועתיים מתפוצצים בסופו של דבר.
"אני צריך להמשיך להזכיר לעצמי שבועת הדוט.קום נמשכה שנים... וכך קשה להתאזר בסבלנות ולהכיר בכך שעדיין יש הרבה כסף" שאפשר לעשות, אמר קיובן.
יו"ר הפד' לשעבר, אלן גרינשפן, השמיע את אזהרת "התרוממות הרוח חסרת ההיגיון" ("irrational exuberance") המפורסמת בנאום שנערך בדצמבר 1996, בהשראת דבריו של פרופסור רוברט שילר. עם זאת, הבועה הקשורה לאינטרנט ולטכנולוגיה לא התפוצצה עד כמעט שלוש שנים לאחר מכן, כאשר ממרץ 2000 עד אוקטובר 2002, מדד הנאסד"ק אשר עולה כעת בכ-1.8% לרמת שיא של כל הזמנים, צנח בכמעט 80% וחזר לעצמו רק לאחר כ-15 שנים.
- הונאת ההימורים שמטלטלת את עולם הספורט ומאיימת על ה-NBA
- לאחר הסכם חדש עם NBA - וורנר ברוס עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנאסד"ק ב-30 השנים האחרונות - 15 שנות התאוששות מבועת הדוט.קום
לאחרונה, נאסד"ק נהנה מזינוק חד מאד מרמת השפל שלו בחודש מרץ השנה, זאת בעיקר נוכח ההנחה הרווחת לפיה כמה מחברות הטכנולוגיה והסחר האלקטרוני הגדולות ביותר צפויות להציג ביצועים טובים יותר בעולם שלאחר הקורונה.
- 8.נו באמת 21/07/2020 10:00הגב לתגובה זוהראיון והכתבה מ-12/4/2020 ממרחק של יותר משלושה חודשים אחרי הוא בטח אוכל את הכובע .... השוק ברח לו מעלה מעלה חוכמת ההמונים תמיד מנצחת
- 7.מה עם האחיינית שלו? לא הבנתי... (ל"ת)A 21/07/2020 07:32הגב לתגובה זו
- 6.כמה כמה שטויות אפשר לכתוב ??!! (ל"ת)דוד הגנן 20/07/2020 23:07הגב לתגובה זו
- 5.הוא ענק 20/07/2020 22:50הגב לתגובה זוהבועה מתנפחת כבר הגומי של הבלון שקוף לגמרי
- 4.הוא לא באמת יודע (ל"ת)שמח לעזור 20/07/2020 22:32הגב לתגובה זו
- 3.שמי שמריץ את השוק זה טראמפ (ל"ת)שכח לציין 20/07/2020 21:59הגב לתגובה זו
- 2.מה המסר? (ל"ת)אנונימי 20/07/2020 21:42הגב לתגובה זו
- המסר הוא זה שבחסר (ל"ת)לאנונימי 21/07/2020 10:55הגב לתגובה זו
- 1.איש חכם קיובן (ל"ת)נוביצקי 20/07/2020 21:35הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
