לארי פינק - בלאקרוק
צילום: יח"צ

בלאקרוק: "למניות באירופה יש כרגע יתרון על השוק האמריקאי"

מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, מעריכה כי נכון לכרגע, לאירופה יש יתרון על אזורים אחרים, כולל ארה"ב ושווקים מתעוררים; המניות האירופאיות מציעות את "החשיפה האזורית האטרקטיבית ביותר" לפתיחה המחודשת של הכלכלה העולמית
ערן סוקול | (4)
נושאים בכתבה בלאקרוק בלאקרוק

המשקיעים בארה"ב ממתינים לדיווחים אודות תוצאות הרבעון השני ולהכרזה על תכניות סיוע נוספות מהממשלות והבנקים המרכזיים, כאשר מנגד, מספר הנדבקים והמתים מנגיף הקורונה ממשיך לעלות ולשבור שיאים, אך חיסון יעיל שיעמוד לרשות ההמונים עדיין רחוק. מקרי ההדבקות בנגיף ממשיכים לעלות ברחבי העולם, ומה שנותר למשקיעים בינתיים זה לבחון את הנתונים הכלכליים ואת ההתאוששות הגלובלית.

על רקע הדברים, בחברת בלאקרוק (BlackRock), מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, מעריכים כי נכון לכרגע, לאירופה יש יתרון על אזורים אחרים, כולל ארה"ב ושווקים מתעוררים, ככל שההפעלה מחדש של הכלכלה הגלובלית הולכת ומתקדמת.

בלאקרוק ניטרליים על שוק המניות בארה"ב, זאת לטענתם נוכח "הסיכון של הפחתת התמריצים הפיסקליים וחוסר הוודאות בבחירות", לעומת זאת, הם מעניקים משקל עודף למניות באירופה לאחר ששדרגו את המלצתם על האזור בסקירתם החצי שנתית.

בבלאקרוק מעריכים כי המניות האירופאיות מציעות את "החשיפה האזורית האטרקטיבית ביותר" לפתיחה המחודשת של הכלכלה העולמית. האצת קצב הצמיחה מועיל בדרך כלל במיוחד לשווקים המתעוררים, אמרו כלכלני בלאקרוק, אך במקרה זה, התשתית הבריאותית החזקות יחסית של אירופה ומדיניות התגובה הותירה אותה במקום טוב יותר.

בבלאקרטוק ציינו כי מקרי הדבקות חדשים באירופה, אשר היתה בעבר אחת ממוקדי השתוללות הנגיף, פחתו בהדרגה מהשיא באפריל, בעוד קצב ההדבקה באמריקה הלטינית עלה.

מקור: BlackRock Investment Institute

"יכולות מערכת הבריאות ויכולת ביצוע הבדיקות לגילוי הנגיף של אירופה מציבות את האזור בעמדת עליונות בבחינת ההתאוששות הפנימית. בנוסף, חברות אירופיות מוכוונות מאוד לעבר שיפור הסחר העולמי ולהתאוששות הכלכלה הסינית", אמר אסטרטג ההשקעות הראשי העולמי של בלאקרוק, מייק פייל.

"חשוב מכך, התמיכה המוניטרית והפיסקלית שניתנה לצורך התמודדות עם הזעזוע שיצר הנגיף חזקה יותר באירופה מאשר במדינות השווקים המתפתחים וביפן - ויש מקום ותאבון לתמריצים נוספים", הוסיף פייל.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אבי 21/07/2020 07:29
    הגב לתגובה זו
    אני קניתי מאמצע מרץ כמה מניות אמריקאיות ומאז התיק עלה ב 24 אחוז. אין על כלכלת ארצות הברית גם אם תהיה חצי ממה שהיא
  • 3.
    אני 20/07/2020 19:54
    הגב לתגובה זו
    היורו הוא לא מטבע רזרבה עולמי ולכן הבנק המרכזי האירופי לא יוכל לתמוך בשווקים בהדפסה מאסיבית כמו שהפד יכול (בינתיים...)
  • 2.
    בקיצור...תמשיכו להשחיל אנשים (ל"ת)
    נדב 20/07/2020 19:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יתרון לאירופה 20/07/2020 18:36
    הגב לתגובה זו
    טראמפ יתאבד כדי לנצח . הבורסה עולה שם רק בגלל הבחירות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.