הכל קורס בתחום התיירות ואין מי שיושיע
ענף שלם נשכח מאחור, כאשר החברות והעסקים בתחום התיירות לא ראו פיצוי ולו של שקל על הפסקת הפעילות
בשבועות האחרונים כלכלת ישראל התחילה לחזור לעצמה. חופי הים התמלאו, אזורי המשרדים שוקקי חיים ואפילו מסעדות ובתי המלון כבר פתחו שערים. גם קבוצות הכדורגל חזרו למשחקים רגילים, עדיין ללא קהל. נתוני בנק ישראל מראים חזרה הדרגתית לפעילות רגילה בתחום מוצרי החשמל, הריהוט, הביגוד ומוצרי הצריכה. עם זאת, אי הוודאות גדולה והמצב רגיש. בשבוע האחרון יש נסיגה גדולה. החששות מגל שני התאמתו והחל יישום של הגבלות נוספות על רקע העלייה במספר הנדבקים.
קיים ענף אחד שהנגיף אתגר והטיל סכנה של ממש על עצם קיומו – תחום סוכנויות הנסיעות אליו אני משתייך. אצלנו, איש אינו מאמין שנצא מן המשבר בזמן הקרוב. ברור לכולנו כי בנסיבות הקיימות, וכל עוד לא יפותחו חיסון או תרופה לנגיף, זה ייקח עוד זמן רב. לא ימים או שבועות, אפילו לא חודשים. ללא ספק, זהו המשבר הגדול ביותר בתולדות תעשיית התיירות בעידן המודרני.
ענף התיירות היה אחד הקטליזטורים לפריחה הכלכלית שהתרחשה כאן בעשור האחרון. כ-400 משרדי נסיעות פועלים בישראל, רובם הגדול – עסקים משפחתיים קטנים ובינוניים שפועלים במשך שנים רבות. מזה כשלושה חודשים הענף כולו מצוי בהשבתה שמשמעותה אובדן של 100% מההכנסות ואובדן הכנסה למדינה של מעל 40 מיליארד שקל.
אם יקרוס ענף התיירות בישראל יהיו לכך השלכות קשות על המשק כולו. על התחום ישתלטו חברות הענק מחו"ל שאינן מחזיקות נציגויות בישראל, לא כפופות לחקיקה ולרגולציה הישראלית, ולא משלמות מיסים כאן. התחרות תיעלם, והמחירים ימריאו. ענף תיירות ללא תחרות יהיה בשורה רעה מאד לאזרחי מדינת ישראל, שהיא אי מבודד בתוך מרחב לא סימפטי, ושעבור תושביה הנסיעות לחו"ל במחירים עממיים היו כאוויר לנשימה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב הוזרמו מאות מיליארדי דולרים לשוק, על מנת לשמור את התעשייה עם הראש מעל המים. כל מדינות אירופה נהגו באופן דומה ותמכו בתעשייה בסכומי עתק. כולם הבינו כי הפגיעה בענף התיירות אינה דומה לפגיעה שחוו ענפים אחרים, ולפיכך – מצריכה צעדים נפרדים לשמירה על התחום.
ענף התיירות הוא כמשולש שצלעותיו הם תיירות הפנים, תיירות החוץ והתיירות הנכנסת. בשונה מענפים אחרים, דומה שכמעט אין אדם במדינה שלא מסתייע בשירותים הללו, כמו גם למעלה מחצי מיליון ישראלים שמתפרנסים ממנו בעקיפין: בתי המלון, המסעדות, האטרקציות, חברות ההסעות וכל מעגלי הספקים ונותני השירותים הסובבים אותם. לכן, יש אינטרס עליון של המדינה להבטיח את המשך קיומו של הענף, ולממשלה יש את האמצעים והיכולות לעשות זאת.
בשבוע שעבר התקיימה מול משרד האוצר הפגנה שבה השתתפו כ-5,000 אנשי תיירות בהם סוכני נסיעות, מדריכי טיולים, חברות תעופה, בעלי חברות הסעות ורבים מהתעשייה הרחבה הזו. המסר היה ברור. ללא תמיכה התחום יקרוס.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
שש חברות תיירות ותיקות קרסו בחודש האחרון ועוד עשרות רבות יקרסו אם ממשלת ישראל לא תתעורר. ראש הממשלה אמר בשבוע שעבר שהמדינה לא תשאיר אנשים מאחור. כאן נשכח ענף שלם הרחק מאחור, כאשר החברות לא ראו פיצוי ולו של שקל על הפסקת הפעילות.
צומת הדרכים כעת ברורה: פנייה לכיוון הלא נכון תמוטט את הענף ומלאכת השיקום תהיה ארוכה עד בלתי אפשרית. החלטות נכונות של הממשלה לשימור העסקים ויצירת מנגנון פיצוי נכון יסייעו להחזיק את הענף בחיים על מנת שיהיה מוכן לשוב כשיבשילו התנאים.
הכותב הינו רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס וסגן יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות
- 15.אדי 26/10/2020 10:45הגב לתגובה זולא נראה לי. כל אחד דואג רק לתחת שלו ולעזזל כולם. אדם לאדם זאב.
- 14.שי 03/10/2020 09:54הגב לתגובה זושר התיירות הינו מושתל של יש עתיד הם מעדיפים קריסת מוסדות השילטון בכדי לעשות מהפך
- 13.יוני 09/07/2020 13:14הגב לתגובה זולפני 25 אולי הייתה הפעם האחרונה שהשתמשתי בשירות משרד נסיעות. באינטרנט יש היצע אדיר וצריך רק לבחור. אין שום צורך בתיווך. מקצוע מיותר שמילא היה נעלם מהעולם ללא כל מיני הסכמים מגוחכים.
- אדי 26/10/2020 10:43הגב לתגובה זוצריך לסגור אותך לחמש שנים שלא תצא מהסגר. אף אחד באמת לא צריך אותך.
- גאון 11/07/2020 08:19הגב לתגובה זוכשגאון כמוך קונה באינטרנט בהוקינג אקספדיהועוד הוא קונה אצל סוכן כשגאון כמוך קונה טיסה בחברת תעופה ואז יש לו בעיה של שינוי או ביטול הוא מקלל את המסך שלא עונה לו או שמחכה שפקיד הודי עם אנגלית קשה יתן לו תשובה וכל מילה שנייה שלך תהיה what you say
- איתמר כהן 09/07/2020 15:28הגב לתגובה זוגם כשהשתמשת באינטרנט השתמשת בשירותי תיירות . מטוס , מלון , רכב שכור ואולי גם מדריך . וכשרצית טיול מיוחד השתמשת בסוכנות מקומית וכך בדיוק התיירים מחו"ל. הכותב מדריך טיולים בארץ שעובד עם מטיילים מקומיים שנעזרים בחברות שמארגנות להם את כל החבילה = אוטובוס , כניסה לאתרים , מלון ומדריך .
- 12.פאר 09/07/2020 11:54הגב לתגובה זופשוט מיותר בתקופה קשה זו
- 11.דון קישוט 09/07/2020 10:30הגב לתגובה זומצביעי רק ביבי,עדיין לא הבנתם שהמלך ביבי הוא עירום? הגברת המשמעמעת בטח תצביע שוב ביבי ...
- 10.דדי המשוגע 09/07/2020 10:28הגב לתגובה זוכל הענף התקשה גם לפני הקורונה. רוב האנשים הפרטים כבר לא נזקקים לסוכן נסיעות, הם מזמינים לבד גם בחו"ל ובטח שבארץ. זה לא אומר שהתירות הפנים או החוץ נעלמה, זה אומר שלא צריכים לשלם תיווך למשהו שאפשר לעשות בעצמך. נשאר להם את הטיולים המאורגנים, ועדי עובדים ועוד אבל יעשו בתבונה העובדים אם ינסו להמציא את עצמם מחדש עם מקצוע שיש לו עתיד. גם עוד עשרים שנה יהיו כמה סוכנויות נסיעות כנראה אבל זה ענף ששעתו היפה עברה כבר.
- 9.נתי 09/07/2020 10:02הגב לתגובה זומרבית חברות בתיור חגגו עד הקורונה. חגיגות של ממש. הרבו נכסים. בלי עין הרע. אין לי שום רחמנות עליהם. שישתמשו במה שחסכו
- 8.תמשיכו להצביע לאיש שמבין בכלכלה ומפסיקו לילל לי (ל"ת)חבורת בבונים 09/07/2020 08:45הגב לתגובה זו
- שמואל א 09/07/2020 10:52הגב לתגובה זוממש מבין גדול. אחרי חוק המע"מ שלו על הדירות רק הוא חסר.
- 7.אלכס 09/07/2020 08:09הגב לתגובה זומבחינתי איסתא חברה לא הוגנת וטוב שתקרוס
- 6.מעניין את ביבי בכלל? הוא מפקיר את כולם (ל"ת)ביבי 09/07/2020 07:55הגב לתגובה זו
- 5.תפסיק לבכות 09/07/2020 07:42הגב לתגובה זוכי לא נשאר.... הכל חולק למקורבים חפש עבודה אחרת
- 4.כץ 09/07/2020 06:44הגב לתגובה זוהמדינה לא תתן שקל.... אתם לא שייכים למשפחת נהנתניהו. תמצא עבודה אחרת ותפסיק לבכות
- 3.ש.מ 09/07/2020 06:23הגב לתגובה זוהגיע הזמן לשנות סדרי עולם ולעשות סדר במדינה הזו
- 2.קורא בין השורות 09/07/2020 02:19הגב לתגובה זוצריך לתת לענף לקרוס. צריך לתת לענף לקרוס. כשהמגיפה תסתיים הוא יקום מחדש. שום עזרה כעת לא תציל אותו.
- 1.איתי 09/07/2020 00:49הגב לתגובה זוכשלת בתפקידך בתור מנכל ועכשיו אתה בוכה, חשבת שאתה חסין ויודע הכל במקום להשקיע בטכנולוגיות וחברות שעכשיו כן מוכרות ואתה על 0
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
