אילון מאסק
צילום: PR

לשפשף את העיניים: טסלה בשווי שוק של 200 מיליארד דולר

"מניות המומנטום" בולטות היום בוול סטריט, אך מעל כולן נמצאת יצרנית הרכבים טסלה שמזנקת לשיא חדש. אופן פעולות קרנות הגידור בארה"ב ו"הכסף הזול" בשווקים מאותתים כי הראלי עשוי להיות רק בתחילתו
עמית נעם טל | (25)

הסנטימנט בוול סטריט השתנה משמעותית ביומיים האחרונים. זוכרים את הדיווחים על "גל שני של הקורונה" שהצליחו להוריד את השוק בשבוע שעבר? החרם על פייסבוק נעלם ביומיים האחרונים? כאשר הכסף מהפד' והממשל האמריקני חוזר לזרום, הכותרות על האירועים כלכליים/חברתיים/פוליטיים הופכות ללא רלוונטיות (וציינו בשישי האחרון בביזפורטל שצריך להתעלם מהדיווחים).

יש לא מעט "מומנטום" שחוזרות הערב לככב שהכסף הזול חוזר: פייבר הישראלית (סימול:FVRR) וויקס (סימול:WIX) וביונד מיט (סימול:BYND) הן דוגמאות מעולות לתהליך. עם זאת, יש מנייה אחת מעל כולן: טסלה (סימול:TSLA) שמזנקת ביותר מ-6% וקובעת שיא כל הזמנים חדש עם שווי שוק של קרוב ל-200 מיליארד דולר. 

לשם השוואה, חברת ג'נרל מוטורס (סימול:GM) נסחרת כעת בשווי שוק של 36 מיליארד דולר בלבד. חברת פורד הוותיקה (סימול:F) נסחרת לפי שווי שוק של 24 מיליארד דולר ופיאט קרייזלר (סימול:FCAU) נסחרת בשווי שוק של 20 מיליארד דולר בלבד.

טסלה מקבלת היום דחיפה ממייל "מודלף" של אילון מאסק לעובדי החברה. ע"פ המייל שפורסם, מאסק מבקש מעובדי החברה לעבוד קשה יותר ולעזור לטסלה להפוך למאוזנת ברבעון הנוכחי. "נק' האיזון נראית קרובה במיוחד. זה באמת תלוי במכוניות בודדות שתצליחו למסור. בבקשה לכו ותבטיחו לנו את הניצחון", נכתב במייל. 

נציין בהקשר של טסלה כי היא צפויה לפרסם השבוע את נתוני המסירות שלה לרבעון השני. התחזיות היום מצביעות כי החברה הצליחה למסור כ-74 אלף רכבים בחודשים אפריל-יוני. 

אבל עם כל הכבוד לצמיחה של החברה או לא רק. נזכיר כי בתחילת אפריל האחרון, קצת לאחר הודעת הפד' על כניסה לשוק האג"ח הקונצרני,  פרסמנו בביזפורטל כתבה שכותרתה הייתה: "הבועות חוזרות להתנפח - טסלה משלימה זינוק של 110% בתוך חודש". הערכנו באותה כתבה, כי לנוכח הכסף הזול מהפד' ושיטת הפעולה של קרנות הגידור בשוק האמריקני - העלייה במניה רק בתחילתה (לכתבה המלאה). ובכן, מאז אותה כתבה השלימה המניה זינוק נוסף - השוק מוצף בנזילות ומהווה קרקע פוריה להרצת מניות ע"י קרנות הגידור. כל עוד הפד' מזריק כסף למערכת - "השמיים הם הגבול עבור מחיר המניה". 

גרף טסלה בחודשים האחרונים עם האירועים הבולטים של הפד': ניתן לזנוח את כללי הניתוח המסורתיים. 

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    טסלה זו האמא של הבועות - חברה שמוכרת 90 אלף מכוניות ברבעון שווה מליארדים - איך יתכן ? היא הראשונה לקרוס למטה (ל"ת)
    טסלה 03/07/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    לרון 01/07/2020 17:44
    הגב לתגובה זו
    עם ה"עיניים" אני רואה את מאסק שהוא סוג של אליל ולכן העליות שהוא עצמו אומר שהן מוגזמות!
  • 15.
    טסלה 01/07/2020 10:41
    הגב לתגובה זו
    אמא של הבועות!!! בורסה קלוקלת ומושחתת!!! מריצים שם חברות לסכומי עתק על כל פלוץ שזז!! טירוף
  • לרון 01/07/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    לא יוצרת בועות,כסף זול כן,וזה כל הסיפור!
  • 14.
    שחרזדה 01/07/2020 09:33
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא המניה בעלת המשקל הגבוה בתחום מה שמזרים כספים אדירים למניה.כול המניות בתחום עלו בשיגעון בשנה האחרונה הביקוש גבןה בהרבה מההיצע ולכן כול המניות הללו מתומחרות בנדיבות ויתכן שבצדק.גם בארץ אקסלנס מפרסמים על קרן אקלים חדשה והמוסדיים זיהו את הטרנד כבר לפני כמה חודשים .גם בארץ המניות בתחום זוכות לביקושים בלתי נתפסים. לא סתם אלקטריאון הצליחו לגייס סכום פנומנאלי בשווי של 1.5 מליארד שקל.רוב השחקנים שעושים שורט על המניות האלה מתקשים להבין שזו תופעה עולמית שיכולה להמשך עוד זמן רב.
  • לרון 01/07/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
    אחת הראשונות בתחום,טובה אך לא שמיימית!
  • 13.
    לילי 01/07/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    כדאיות מכונית חשמלית עולה , כאשר מחירי הדלק עולים מחירי הדלק מתרסקים לכן כדאי לתמחר מחדש .
  • 12.
    בן 01/07/2020 00:28
    הגב לתגובה זו
    אני בספק אם מה שדחף את המניה זאת מדיניות הפד, מה שדחף אותה לדעתי הוא הסבירות שטסלה תהיה רווחית הרבעון , במקרה כזה היא תיכנס למדד ה S
  • 11.
    רון 30/06/2020 23:49
    הגב לתגובה זו
    טסלה רכב לעשירים. כמה ביטולי הזמנות היו? כמה הזמנות חדשות יש?
  • בועה 01/07/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    באמת לא משנה...העיקר שהמיליארדרים ומנהלי הקרנות ירוויחו ויתעשרו עוד..זה בורסה בגודל כדור פורח מנופח כבר..אין הגיון בכלום..הפר הרס את ערך המילה כלכלה ובורסה!!! הם צריכים לעמוד לדין
  • 10.
    אילון 30/06/2020 23:37
    הגב לתגובה זו
    כל הכסף שהפחד מדפיס קונים מניות טבלה! מזכיר לי את 1983 כשמנהלי הבנקים הריצו את המניות של הבנקים....הבושה נעלמה לגמרי
  • 9.
    טסלה האמ אמא של הבועות. זה יגמר בבכי. (ל"ת)
    אחד 30/06/2020 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אמיר 30/06/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    אם הדולר ממשיך לאבד ערך כל יום, החברות "עולות" כל יום אבל בפועל נשארות באותו המקום. טוחנים מים. אבל ! הכי צודק שאפשר. למה לתת למיליוני משפחות לקרוס ולהביא לגל התאבדויות אם אפשר להדפיס עוד ועוד נייר טואלט? סליחה, דולר... למה הממשלה שלנו לא מדליקה את המדפסות, מזריקה דיו ומדפיסה שקלים ? זה יאזן את השקל כלפי הדולר למעלה, היצואנים יחייכו, הכסף יזרום בשוק ואנשים לא יחפשו את השקל לגמור את החודש, שוק ההון המקומי כולל הבנייה, התעשייה והתשתיות יתאושש. בקיצור, שמישהו יתעורר
  • 7.
    השואל התם 30/06/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    נכון, כסף זול ואני לא מתווכח אם טסלה שווה מה שהיא שווה היום או אם היא שווה כלום אבל קצת מוזר לי שהם לא מנצלים את ההזדמנות לגייס איזה 10-20 מליארד. הרי החברה לא רווחית, יש לה חובות ועוד הרבה השקעות בעתיד הקרוב
  • ישראל 01/07/2020 01:33
    הגב לתגובה זו
    קודם כל כי הם רווחיים!!! ובנוסף הם לוו לפני הקורונה כסף זול.
  • רווחיים? מה בדיוק הם הרוויחו בשנה אחרונה? (ל"ת)
    סרגיי 01/07/2020 09:00
  • 6.
    שמוליק 30/06/2020 21:17
    הגב לתגובה זו
    היא צריכה להחליך 60% מהרכבים בעולם כדי להצדיק את השווי שלה. האם זה יכול לקרות? התשובה היא לא. אני רואה כבר מלא רכבים חשמליים בכבישים, אך אף אחת מהן לא טסלה.
  • 5.
    שי 30/06/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
    תוך 4 שנים היא עוקפת את אמזון
  • מה פתאום 30/06/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    על מה ולמה שתיהיה שווה 200 מיליארד דולר? ובטח שבטח תגיע לטריליון תוך 4 שנים? עוד שנתיים כל החברות הגרמניות מצמצמות אליה את הפעם בתחום החשמל ואז טסלה הולכת להיאבק בשוק תחרותי וקשה.
  • ג'ניה 30/06/2020 23:05
    כשיצמצמו (וגם זה בספק) הם יהיו שוב 5 שנים קדימה
  • שי 30/06/2020 22:08
    ועם שוק שלא רחוק משוק הכרמל. מתי תבינו שאין תמחור נכון למניה והכל בולשיט? מקדם pe של אמזון הגיוני? מי שמחפש הגיון בשוק ההון יכול להמשיך לחפש. דבר אחד מובטח! שהוא לא יימצא !!!
  • 4.
    זה הולך להיגמר רע (ל"ת)
    משקיע ותיק 30/06/2020 20:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תומר 30/06/2020 20:19
    הגב לתגובה זו
    יש כסף בחינם כמה שרוצים
  • 2.
    מפמפם על 30/06/2020 20:04
    הגב לתגובה זו
    עם טראמפ זוכה הכל יורד כי צריך להחזיר חוב.אם מפסיד הכל יורד כי צריך להעלות מיסים וביטוח בריאות.
  • 1.
    נדב 30/06/2020 20:04
    הגב לתגובה זו
    כתבה אחת ברבורים שחורים...עוד אחת ראלי מטורף...עוד אחת אגרות חוב מחורבנות..והכל שבסוף בכל מצב תדע להקריץ לנו בעתיד איזה ציטוט מאחת הכתבות כדי להגיד לנו ..אמרתי לכם????... נשבע לך..אתה שיכור ולא מיין.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.