אילון מאסק
צילום: PR

לשפשף את העיניים: טסלה בשווי שוק של 200 מיליארד דולר

"מניות המומנטום" בולטות היום בוול סטריט, אך מעל כולן נמצאת יצרנית הרכבים טסלה שמזנקת לשיא חדש. אופן פעולות קרנות הגידור בארה"ב ו"הכסף הזול" בשווקים מאותתים כי הראלי עשוי להיות רק בתחילתו
עמית נעם טל | (25)

הסנטימנט בוול סטריט השתנה משמעותית ביומיים האחרונים. זוכרים את הדיווחים על "גל שני של הקורונה" שהצליחו להוריד את השוק בשבוע שעבר? החרם על פייסבוק נעלם ביומיים האחרונים? כאשר הכסף מהפד' והממשל האמריקני חוזר לזרום, הכותרות על האירועים כלכליים/חברתיים/פוליטיים הופכות ללא רלוונטיות (וציינו בשישי האחרון בביזפורטל שצריך להתעלם מהדיווחים).

יש לא מעט "מומנטום" שחוזרות הערב לככב שהכסף הזול חוזר: פייבר הישראלית (סימול:FVRR) וויקס (סימול:WIX) וביונד מיט (סימול:BYND) הן דוגמאות מעולות לתהליך. עם זאת, יש מנייה אחת מעל כולן: טסלה (סימול:TSLA) שמזנקת ביותר מ-6% וקובעת שיא כל הזמנים חדש עם שווי שוק של קרוב ל-200 מיליארד דולר. 

לשם השוואה, חברת ג'נרל מוטורס (סימול:GM) נסחרת כעת בשווי שוק של 36 מיליארד דולר בלבד. חברת פורד הוותיקה (סימול:F) נסחרת לפי שווי שוק של 24 מיליארד דולר ופיאט קרייזלר (סימול:FCAU) נסחרת בשווי שוק של 20 מיליארד דולר בלבד.

טסלה מקבלת היום דחיפה ממייל "מודלף" של אילון מאסק לעובדי החברה. ע"פ המייל שפורסם, מאסק מבקש מעובדי החברה לעבוד קשה יותר ולעזור לטסלה להפוך למאוזנת ברבעון הנוכחי. "נק' האיזון נראית קרובה במיוחד. זה באמת תלוי במכוניות בודדות שתצליחו למסור. בבקשה לכו ותבטיחו לנו את הניצחון", נכתב במייל. 

נציין בהקשר של טסלה כי היא צפויה לפרסם השבוע את נתוני המסירות שלה לרבעון השני. התחזיות היום מצביעות כי החברה הצליחה למסור כ-74 אלף רכבים בחודשים אפריל-יוני. 

אבל עם כל הכבוד לצמיחה של החברה או לא רק. נזכיר כי בתחילת אפריל האחרון, קצת לאחר הודעת הפד' על כניסה לשוק האג"ח הקונצרני,  פרסמנו בביזפורטל כתבה שכותרתה הייתה: "הבועות חוזרות להתנפח - טסלה משלימה זינוק של 110% בתוך חודש". הערכנו באותה כתבה, כי לנוכח הכסף הזול מהפד' ושיטת הפעולה של קרנות הגידור בשוק האמריקני - העלייה במניה רק בתחילתה (לכתבה המלאה). ובכן, מאז אותה כתבה השלימה המניה זינוק נוסף - השוק מוצף בנזילות ומהווה קרקע פוריה להרצת מניות ע"י קרנות הגידור. כל עוד הפד' מזריק כסף למערכת - "השמיים הם הגבול עבור מחיר המניה". 

גרף טסלה בחודשים האחרונים עם האירועים הבולטים של הפד': ניתן לזנוח את כללי הניתוח המסורתיים. 

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    טסלה זו האמא של הבועות - חברה שמוכרת 90 אלף מכוניות ברבעון שווה מליארדים - איך יתכן ? היא הראשונה לקרוס למטה (ל"ת)
    טסלה 03/07/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    לרון 01/07/2020 17:44
    הגב לתגובה זו
    עם ה"עיניים" אני רואה את מאסק שהוא סוג של אליל ולכן העליות שהוא עצמו אומר שהן מוגזמות!
  • 15.
    טסלה 01/07/2020 10:41
    הגב לתגובה זו
    אמא של הבועות!!! בורסה קלוקלת ומושחתת!!! מריצים שם חברות לסכומי עתק על כל פלוץ שזז!! טירוף
  • לרון 01/07/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    לא יוצרת בועות,כסף זול כן,וזה כל הסיפור!
  • 14.
    שחרזדה 01/07/2020 09:33
    הגב לתגובה זו
    טסלה היא המניה בעלת המשקל הגבוה בתחום מה שמזרים כספים אדירים למניה.כול המניות בתחום עלו בשיגעון בשנה האחרונה הביקוש גבןה בהרבה מההיצע ולכן כול המניות הללו מתומחרות בנדיבות ויתכן שבצדק.גם בארץ אקסלנס מפרסמים על קרן אקלים חדשה והמוסדיים זיהו את הטרנד כבר לפני כמה חודשים .גם בארץ המניות בתחום זוכות לביקושים בלתי נתפסים. לא סתם אלקטריאון הצליחו לגייס סכום פנומנאלי בשווי של 1.5 מליארד שקל.רוב השחקנים שעושים שורט על המניות האלה מתקשים להבין שזו תופעה עולמית שיכולה להמשך עוד זמן רב.
  • לרון 01/07/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
    אחת הראשונות בתחום,טובה אך לא שמיימית!
  • 13.
    לילי 01/07/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    כדאיות מכונית חשמלית עולה , כאשר מחירי הדלק עולים מחירי הדלק מתרסקים לכן כדאי לתמחר מחדש .
  • 12.
    בן 01/07/2020 00:28
    הגב לתגובה זו
    אני בספק אם מה שדחף את המניה זאת מדיניות הפד, מה שדחף אותה לדעתי הוא הסבירות שטסלה תהיה רווחית הרבעון , במקרה כזה היא תיכנס למדד ה S
  • 11.
    רון 30/06/2020 23:49
    הגב לתגובה זו
    טסלה רכב לעשירים. כמה ביטולי הזמנות היו? כמה הזמנות חדשות יש?
  • בועה 01/07/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
    באמת לא משנה...העיקר שהמיליארדרים ומנהלי הקרנות ירוויחו ויתעשרו עוד..זה בורסה בגודל כדור פורח מנופח כבר..אין הגיון בכלום..הפר הרס את ערך המילה כלכלה ובורסה!!! הם צריכים לעמוד לדין
  • 10.
    אילון 30/06/2020 23:37
    הגב לתגובה זו
    כל הכסף שהפחד מדפיס קונים מניות טבלה! מזכיר לי את 1983 כשמנהלי הבנקים הריצו את המניות של הבנקים....הבושה נעלמה לגמרי
  • 9.
    טסלה האמ אמא של הבועות. זה יגמר בבכי. (ל"ת)
    אחד 30/06/2020 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אמיר 30/06/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    אם הדולר ממשיך לאבד ערך כל יום, החברות "עולות" כל יום אבל בפועל נשארות באותו המקום. טוחנים מים. אבל ! הכי צודק שאפשר. למה לתת למיליוני משפחות לקרוס ולהביא לגל התאבדויות אם אפשר להדפיס עוד ועוד נייר טואלט? סליחה, דולר... למה הממשלה שלנו לא מדליקה את המדפסות, מזריקה דיו ומדפיסה שקלים ? זה יאזן את השקל כלפי הדולר למעלה, היצואנים יחייכו, הכסף יזרום בשוק ואנשים לא יחפשו את השקל לגמור את החודש, שוק ההון המקומי כולל הבנייה, התעשייה והתשתיות יתאושש. בקיצור, שמישהו יתעורר
  • 7.
    השואל התם 30/06/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    נכון, כסף זול ואני לא מתווכח אם טסלה שווה מה שהיא שווה היום או אם היא שווה כלום אבל קצת מוזר לי שהם לא מנצלים את ההזדמנות לגייס איזה 10-20 מליארד. הרי החברה לא רווחית, יש לה חובות ועוד הרבה השקעות בעתיד הקרוב
  • ישראל 01/07/2020 01:33
    הגב לתגובה זו
    קודם כל כי הם רווחיים!!! ובנוסף הם לוו לפני הקורונה כסף זול.
  • רווחיים? מה בדיוק הם הרוויחו בשנה אחרונה? (ל"ת)
    סרגיי 01/07/2020 09:00
  • 6.
    שמוליק 30/06/2020 21:17
    הגב לתגובה זו
    היא צריכה להחליך 60% מהרכבים בעולם כדי להצדיק את השווי שלה. האם זה יכול לקרות? התשובה היא לא. אני רואה כבר מלא רכבים חשמליים בכבישים, אך אף אחת מהן לא טסלה.
  • 5.
    שי 30/06/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
    תוך 4 שנים היא עוקפת את אמזון
  • מה פתאום 30/06/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    על מה ולמה שתיהיה שווה 200 מיליארד דולר? ובטח שבטח תגיע לטריליון תוך 4 שנים? עוד שנתיים כל החברות הגרמניות מצמצמות אליה את הפעם בתחום החשמל ואז טסלה הולכת להיאבק בשוק תחרותי וקשה.
  • ג'ניה 30/06/2020 23:05
    כשיצמצמו (וגם זה בספק) הם יהיו שוב 5 שנים קדימה
  • שי 30/06/2020 22:08
    ועם שוק שלא רחוק משוק הכרמל. מתי תבינו שאין תמחור נכון למניה והכל בולשיט? מקדם pe של אמזון הגיוני? מי שמחפש הגיון בשוק ההון יכול להמשיך לחפש. דבר אחד מובטח! שהוא לא יימצא !!!
  • 4.
    זה הולך להיגמר רע (ל"ת)
    משקיע ותיק 30/06/2020 20:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תומר 30/06/2020 20:19
    הגב לתגובה זו
    יש כסף בחינם כמה שרוצים
  • 2.
    מפמפם על 30/06/2020 20:04
    הגב לתגובה זו
    עם טראמפ זוכה הכל יורד כי צריך להחזיר חוב.אם מפסיד הכל יורד כי צריך להעלות מיסים וביטוח בריאות.
  • 1.
    נדב 30/06/2020 20:04
    הגב לתגובה זו
    כתבה אחת ברבורים שחורים...עוד אחת ראלי מטורף...עוד אחת אגרות חוב מחורבנות..והכל שבסוף בכל מצב תדע להקריץ לנו בעתיד איזה ציטוט מאחת הכתבות כדי להגיד לנו ..אמרתי לכם????... נשבע לך..אתה שיכור ולא מיין.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.